AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Vi har to barn, en på 2 år og en på 5 år. Vi bor langt unna min familie, så i praksis er det mannens foreldre som kan stille opp. Ingen av mannens foreldre jobber. De sitter godt i det økonomisk, og er fremdeles bare i 50 årene. Men likevel har de ikke tid til å være barnevakt, det er alltid noe (uviktig) de skal gjøre når vi spør. Forrige gang de satt barnevakt måtte vi komme hjem tidlig fordi de var så sultne. De skulle opprinnelig sitte barnevakt fra kl 19-22, men de måtte visst ut for å kjøpe mat fordi de var så sultne fordi ikke hadde spist middag. Håpløst, syns jeg og har innsett at de ikke er så interessert. Det er ikke mye barnevakt vi hadde sett for oss heller, kanskje en kveld (18.30-21, etter at barna er lagt) i måneden/annenhver måned eller lignende. Hittil i år har vi spurt om barnepass ca fire ganger. Men nå har vi innsett at vi må regne med å ikke få barnevakt. Flere i samme situasjon? Pleier dere å ta fri/ulønnet fri for å få litt alenetid bare du og mannen, eller for å gjøre praktiske ting som er vanskelig med barn? Anonymkode: c74af...b22 1
Brunello Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har to barn, en på 2 år og en på 5 år. Vi bor langt unna min familie, så i praksis er det mannens foreldre som kan stille opp. Ingen av mannens foreldre jobber. De sitter godt i det økonomisk, og er fremdeles bare i 50 årene. Men likevel har de ikke tid til å være barnevakt, det er alltid noe (uviktig) de skal gjøre når vi spør. Forrige gang de satt barnevakt måtte vi komme hjem tidlig fordi de var så sultne. De skulle opprinnelig sitte barnevakt fra kl 19-22, men de måtte visst ut for å kjøpe mat fordi de var så sultne fordi ikke hadde spist middag. Håpløst, syns jeg og har innsett at de ikke er så interessert. Det er ikke mye barnevakt vi hadde sett for oss heller, kanskje en kveld (18.30-21, etter at barna er lagt) i måneden/annenhver måned eller lignende. Hittil i år har vi spurt om barnepass ca fire ganger. Men nå har vi innsett at vi må regne med å ikke få barnevakt. Flere i samme situasjon? Pleier dere å ta fri/ulønnet fri for å få litt alenetid bare du og mannen, eller for å gjøre praktiske ting som er vanskelig med barn? Anonymkode: c74af...b22 Det finnes andre som kan være barnevakt enn besteforeldre. Sjekk i barnehagen eller med venner om det er andre i samme situasjon. Kanskje sitter foreldrene til bestevenninnen til datteren din å klager om det samme. Da er løsningen enkel. 10
JegMotStrømmen Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Vi kjøpte barnevakt de gangene vi trengte. Ei ung (voksen, 18år) jente som jeg kjente til fra før, og vi brukte tid slik at hun ble godt kjent med barna. Vi hadde ikke råd til å kjøpe barnevakt veldig ofte, men det gikk helt greit. Mine foreldre gikk tidlig bort så hadde ingen å spørre, barnefars foreldre bodde veldig langt unna. 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Hadde barnevakt en gang da sønnen vår var 1 år, og det var en fjern slektning. Ellers aldri barnevakt og nå er han snart 20 år. Det har vært tøft ja, men vi har jo klart det. Jeg mistet mine foreldre tidlig og foreldrene til mannen bodde for langt unna og var for gamle til å kunne bidra noe. Så alt går, men jeg kan ikke la være å legge skjul på at det er krevende å aldri ha barnevakt. Anonymkode: f0954...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Vi har tatt ut feriedag da vi skulle i møte med banken. Alenetid får vi sjeldent. Når vi er på besøk hos mine foreldre på andre sida av landet eller de er på besøk hos oss så får vi alltid noen timer for oss selv hver dag (etter deres ønske). Regner med at barna sover borte hos venner etterhvert, og at vi får tid da også for min del er det ikke nødvendigvis mangel på alenetid som føles slitsomt ut. Men skuffelsen av at besteforeldrene ikke ønsker å være med barnebarna sine Anonymkode: 297bb...b8c 9
Lonelily Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Det har vel bare blitt en vane i grunn. Yngste på 4 år har bare sovet borte en gang, ellers har jeg ikke fått barnevakt med mindre det har vært noe viktig (foreldremøter ol.). Har vært alene da, så har alltid prioritert egentid når barna har lagt seg. Som par har man litt andre behov og godt av å komme seg ut av huset for å pleie forholdet. Tenker som andre nevner, at betalt barnevakt kan være et alternativ. Nå som jeg har fått kjæreste er det i allefall noe jeg vurderer for fremtiden, enklere at andre passer når de har blitt såpass store også
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Du kan ikke forvente barnevakt eller barnefri når du har barn. I dag er foreldre så bortskjemte, skal ha egentid. Reise bort og gud vet hva. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): for min del er det ikke nødvendigvis mangel på alenetid som føles slitsomt ut. Men skuffelsen av at besteforeldrene ikke ønsker å være med barnebarna sine Anonymkode: 297bb...b8c Forstår det, men er jo du som valgte å få barn. Du kan ikke forvente at andre skal bruke mye tid på de, foreldre har også eget liv. Anonymkode: a3687...38c 6
Lonelily Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: For min del er det ikke nødvendigvis mangel på alenetid som føles slitsomt ut. Men skuffelsen av at besteforeldrene ikke ønsker å være med barnebarna sine Anonymkode: 297bb...b8c Dette! Kjenner på akkurat det samme 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Tja det går jo men det er slitsomt . Har en 12 åring . Men jeg er kontant stresset merker jeg . Klarer aldri å slappe ordentlig av . Anonymkode: 5c828...a8f 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Vi har «aldri» barnevakt (dvs. kanskje 1-2 timer maks 1-2 ganger i året) og det går greit. Man venner seg til det. 🤷♀️ Anonymkode: 596ce...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Har sjelden barnevakt. Kanskje 1 gang i året. Da natta over. Anonymkode: c5c88...c45
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har «aldri» barnevakt (dvs. kanskje 1-2 timer maks 1-2 ganger i året) og det går greit. Man venner seg til det. 🤷♀️ Anonymkode: 596ce...5a2 Og nei, vi har følgelig heller aldri kjærestetid sammen. Dvs. at vi hadde 1,5 time til å spise lunsj sammen en gang i 2019, men det er det. Sånn er det bare. 🤷♀️ Anonymkode: 596ce...5a2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke forvente barnevakt eller barnefri når du har barn. I dag er foreldre så bortskjemte, skal ha egentid. Reise bort og gud vet hva. Forstår det, men er jo du som valgte å få barn. Du kan ikke forvente at andre skal bruke mye tid på de, foreldre har også eget liv. Anonymkode: a3687...38c I dag? Både min mor, hennes mor osv. fikk barnevakt. Ofte av familie. Mange steder er det normalt å hjelpe hverandre. Hvorfor er det slik at i Norge skal "alle" lide og stå i det helt alene? Anonymkode: fcb50...a38 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I dag? Både min mor, hennes mor osv. fikk barnevakt. Ofte av familie. Mange steder er det normalt å hjelpe hverandre. Hvorfor er det slik at i Norge skal "alle" lide og stå i det helt alene? Anonymkode: fcb50...a38 Tror ikke det handler om å lide, men man fremstår som både tafatt og sykt bortkjemt når man skaffer seg barn og FORVENTET at andre skal droppe sine «uviktige» planer fordi enselv trenger fri. Ts fremstår som skikkelig «entitled», hvis du trenger barnevakt så kan du faktisk betale noen for det. Enkelt og greit, en eller annen nabojente sitter nok barnevakt for en liten slant. Tenk å skaffe barn også anta at alle andre skal bidra, da burde du isåfall lufte tanken for dem før du skaffer barn.. Anonymkode: 2e79e...9ee 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan ikke forvente barnevakt eller barnefri når du har barn. I dag er foreldre så bortskjemte, skal ha egentid. Reise bort og gud vet hva. Forstår det, men er jo du som valgte å få barn. Du kan ikke forvente at andre skal bruke mye tid på de, foreldre har også eget liv. Anonymkode: a3687...38c Jo, det mener jeg at man til en viss grad kan. Normen er at foreldre stiller opp for barna sine, men hvis man forventer at besteforeldre skal stille opp en hel helg eller en hel uke, så er man jo kanskje litt bortsett. Det finnes på en måte en mellomting her. Se for deg to personer uten jobb. La oss si at begge har 12 timer tilgjengelig pr døgn. I løpet av en måned på tretti dager blir dette til sammen 720 timer. At man ikke er villig til å bruke 4-6 timer av denne potten til å passe egne barnebarn er for meg helt uforståelig. Dette tilsvarer 0,008% av tilgjengelig tid. Anonymkode: c74af...b22 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 Vi har hatt svært lite barnevakt. Eldste er nå stor nok til å passe de yngre søsken, så trenger kun finne barnevakt hvis vi skal vekk en natt, men da kan vi ikke spørre besteforeldre (gamle/syke). Har betalt unge jenter for jobben. Har kun hatt barnevakt om det er noe «viktig», ikke bare fordi jeg og mannen kunne tenkt oss barnefri, men det er fordi jeg synes barnevakt har vært pes når det er folk vi ikke kjenner så godt, hele huset med shines osv. Har aldri hatt foreldre hos verken meg eller mannen som sier «send barna til oss». Ser mannens bror har sendt barna på fly til besteforeldrene/svigers (så barna har vært der en uke av gangen. Vi har aldri hatt den muligheten. Det har gått fint likevel! 🙂 Anonymkode: 71b96...569 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Vi har aldri hatt barnevakt. Det går bra, man må bare planlegge, og vi har aldri forventet noe annet. Når barna når skolealder begynner de gjerne å overnatte hos hverandre, da får man litt "fri", men det er jo ikke vi som bestemmer tidspunktet. Anonymkode: bb9da...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 Det går an å finne en tenåring eller student som kan sitte barnevakt mot betaling. Verre er det faktisk ikke. Anonymkode: 2ba7e...261 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vi har to barn, en på 2 år og en på 5 år. Vi bor langt unna min familie, så i praksis er det mannens foreldre som kan stille opp. Ingen av mannens foreldre jobber. De sitter godt i det økonomisk, og er fremdeles bare i 50 årene. Men likevel har de ikke tid til å være barnevakt, det er alltid noe (uviktig) de skal gjøre når vi spør. Forrige gang de satt barnevakt måtte vi komme hjem tidlig fordi de var så sultne. De skulle opprinnelig sitte barnevakt fra kl 19-22, men de måtte visst ut for å kjøpe mat fordi de var så sultne fordi ikke hadde spist middag. Håpløst, syns jeg og har innsett at de ikke er så interessert. Det er ikke mye barnevakt vi hadde sett for oss heller, kanskje en kveld (18.30-21, etter at barna er lagt) i måneden/annenhver måned eller lignende. Hittil i år har vi spurt om barnepass ca fire ganger. Men nå har vi innsett at vi må regne med å ikke få barnevakt. Flere i samme situasjon? Pleier dere å ta fri/ulønnet fri for å få litt alenetid bare du og mannen, eller for å gjøre praktiske ting som er vanskelig med barn? Anonymkode: c74af...b22 Så trasig at de ikke kunne planlegge litt da? Dere kunne kansje bestilt noe mat til de evt? Det er jo gjerne vanlig å ha litt mat til barnevaktene. og snacks. Jeg får aldri barnevakt. Bor langt unna familie, og eneste gangen jeg får hjelp er om eksen roter til systemet, pg booker en ferie i min uke når jeg har en plan. Da er jeg så heldig og får hjelp av hans foreldre som dekker over for han. Til nød. 😂 men jeg har jo annenhver uke barnefri da, så henter meg inn med trening og kos med kjæresten. Anonymkode: 7d588...1dd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 Jeg brukte ei tenåringsjente i nabolaget til barnevakt da min var liten. Fungerte kjempefint. Anonymkode: 531ca...ded 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå