AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Leiligheten er full av sånn inngrodd møkk på lister osv, og jeg får det altså ikke rent. Leiligheten er gammel, sikkert ikke pusset opp på 30 år. Det er sentralt i oslo og blir fort støvete. Jeg tørker støv, har luftrenser og kjører robotstøvsuger ofte. Badet er nytt, og det er ingen problem å rengjøre. Men nå skulle jeg vaske vegger og lister på stua, og det er som om møkka bare blir gnidd utover. Jeg har prøvd ulike kluter og sprayer, men støvet blir vått og gnis bortover, uten å bli borte... Det er ikke aktuelt å pusse opp, men er det noen som har prøvd å male og opplevd at det har blitt bedre? Kjennes ut som om malinga/veggen her er litt klissete liksom... Anonymkode: 69468...ac6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Du må kontaktvaske....støvsuger er ikke god på det. Den er til tekstiler, støvsuger du harde flater som parkett etc er MYE skitt igjen. Blir som du spyler av en bil, tror den er ren etterpå. Bruk lett fuktet microfiber på lister/andre ting, da får du vekk det meste. På parkett kan du tørrmoppe med microfiber mopp, flekker på gulvet fjerner lett med lett fuktig microfiber. For å fukte et klut som du skal gni vekk skitt med kan du bruke sprøyteflaske med vann som du dusjer på kluten, den skal IKKE vris opp i vann før bruk. Rengjør SKIKKELIG en gang, så holder det faktisk å vedlikeholde ukentlig med å tørke støv/tørrmoppe gulv med microfiber. Anonymkode: 7c064...05f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Høres ut som du må frem med ei bøtte salmiakkvann og ta en skikkelig dyprens. Årevis med fett og støv er vanskelig å vaske bekk med spray og klut... Anonymkode: 30ff4...390 9 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ut som du må frem med ei bøtte salmiakkvann og ta en skikkelig dyprens. Årevis med fett og støv er vanskelig å vaske bekk med spray og klut... Anonymkode: 30ff4...390 Ja, salmiakk er fettløsende. Så det er siste utvei om det ikke går med microfiber og vann. Anonymkode: 7c064...05f
Leo Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ut som du må frem med ei bøtte salmiakkvann og ta en skikkelig dyprens. Årevis med fett og støv er vanskelig å vaske bekk med spray og klut... Anonymkode: 30ff4...390 Jepp! Godt, gammeldags salmiakkvann tar fettet som helt sikkert er en del av den aktuelle skitten. Ikke så mye at du, bokstavelig talt, vasker malingen av veggene, men f.eks. en kork i en halv bøtte vann. Tørk over med en klut med bare rent vann på og husk å bytte kluter underveis. 2
Gjest ti10 Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ut som du må frem med ei bøtte salmiakkvann og ta en skikkelig dyprens. Årevis med fett og støv er vanskelig å vaske bekk med spray og klut... Anonymkode: 30ff4...390 Enig, prøv med noe som tar fett, f.eks. salmiakk eller en type vaskemiddel for grovrengjøring. Bare test litt forsiktig først, så du ikke skader underlaget.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Jeg hadde samme problem da jeg tok over leiligheten jeg har nå. Det største problemet var at det var benyttet såpe på alle overflater over lang tid, så det lå en blank og klissete hinne OVERALT. Da nytter det ikke å kjøre på med mer såpe. Etter å ha prøvd mange produkter fant jeg endelig noe som funket, noen grovfibrete kluter og mopper fra en sånn MLM-business 😅 Så sjekk om du får tak i utstyr med grove fibre, og dropp såpe. Magic sponge uten såpe kan også funke. Anonymkode: e9f74...6b9 1
Sirah Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 Har du prøvd magisk svamp? Jeg bodde i en leilighet hvor jeg seriøst trodde noen flekker var misfarging/slitasje. Lot seg ikke vaske vekk uansett hva jeg prøvde. Testet magisk svamp (hadde egentlig ikke trua) og vips var flekkene vekk! Koster ikke mange kronene på f.eks Europris. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Er det lite kvm? Jo mindre kvm pr. person jo mer støv, jo oftere må en vaske. Begynn med støvsuger og sug opp alt av drit i kriker og kroker. jeg ville fjernet mye av ting på overflater og ryddet det vekk inn i skap og skuffer (mindre overflater er dessuten mindre steder støvet kan legge seg på. Så bør du vente noen timer til støvet som er oppe i lufta har lagt seg igjen. Benytt mikrofiberklut med vann og vask vekk støvet fra alle overflater. Begynn med de øverste flatene, siden du sier det fort blir skittent ville jeg tatt en takvask, hyller, over skap, over kjøleskap etc. så arbeidet meg ned i høyden: vegger -> vinduer -> benk -> bord _>kommode -> så tilslutt tatt gulvet. Det må være en grundig vaske. så må denne opprettholdes ved å vaske ukentlig, bor du på lite kvm. må du beregne deg 2x vask i uken. husk at rom med tøyvask vil det komme av mye støv. Samt, om robotstøvsugeren er full av støv. Har du katt? Hund? pelsdyr? disse gir fra seg mye hår. Det finnes enkelte børster som kan fjerne overflødig pels. Luftrenser kan hjelpe noe. Anonymkode: abe5f...4c8
Leo Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Og hvis du først er i ekstremmodus med tanke på rengjøring så kan du bruke en veldig myk tannbørste forsiktig for å komme til på f.eks. utenpåliggende ledninger etc. hvor skitten har fått lov til å godgjøre seg i kriker og kroker. 3
Leo Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde samme problem da jeg tok over leiligheten jeg har nå. Det største problemet var at det var benyttet såpe på alle overflater over lang tid, så det lå en blank og klissete hinne OVERALT. Da nytter det ikke å kjøre på med mer såpe. Etter å ha prøvd mange produkter fant jeg endelig noe som funket, noen grovfibrete kluter og mopper fra en sånn MLM-business 😅 Så sjekk om du får tak i utstyr med grove fibre, og dropp såpe. Magic sponge uten såpe kan også funke. Anonymkode: e9f74...6b9 Salmiakk er ikke såpe. Tvert i mot løser det opp grønnsåpe som kan bidra til en slik klissete hinne som du beskriver. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 Salmiakk er er en vinner på fettete, gammelt støv. Men det kan ta malingen på veggene, så prøv deg frem med mengd i vannet på et sted det ikke er så farlig. Så må du rett og slett sette deg ned på gulvet og skrubbe listene. Kjip jobb, men du så fint det blir etterpå. Anonymkode: bc5c0...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leiligheten er full av sånn inngrodd møkk på lister osv, og jeg får det altså ikke rent. Leiligheten er gammel, sikkert ikke pusset opp på 30 år. Det er sentralt i oslo og blir fort støvete. Jeg tørker støv, har luftrenser og kjører robotstøvsuger ofte. Badet er nytt, og det er ingen problem å rengjøre. Men nå skulle jeg vaske vegger og lister på stua, og det er som om møkka bare blir gnidd utover. Jeg har prøvd ulike kluter og sprayer, men støvet blir vått og gnis bortover, uten å bli borte... Det er ikke aktuelt å pusse opp, men er det noen som har prøvd å male og opplevd at det har blitt bedre? Kjennes ut som om malinga/veggen her er litt klissete liksom... Anonymkode: 69468...ac6 Dersom laget på listene dine er fett så vil enhver fettløselig såpe funke. Helt standard oppvasksåpe eller håndsåpe er helt super, selv om folk ofte tror man må ha egne såper for hus og hud. Fett er fett. Er det ikke fett så kan det godt være at malingen eller tapeten faktisk har forfalt i slik grad at den er klissete. I så fall må du bare tørke over og leve med det. Som hovedregel tørker en støv med en tørr klut, fett med en såpete klut og flekker med en lett fuktet klut. Anonymkode: 4e2a5...4fa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 Kjøp deg dampvasker og du får det så rent du aldri ville ha trodd. Ingen kjemikalier, kun damp. Anonymkode: 772d0...83c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 På lister funker fiskebørste helt supert. Bor selv i en leilighet som var dynket i grønnsåpe og den hinna var som kontaktpapir over det hele. Fiskebørste og litt vann med eddik løste det opp. Anonymkode: bfe01...ff9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjøp deg dampvasker og du får det så rent du aldri ville ha trodd. Ingen kjemikalier, kun damp. Anonymkode: 772d0...83c Man kan ikke dampe på alt nei. Det egner seg ikke på treverk/limte flater osv. Og salmiakk er veldig bra på fett, men brukes jo for å matte ned også. Så man bør teste først på et lite område med en godt utblandet væske. Jeg har med stort hell brukt bare zalo som middel på nedvask. Ikke mye, men nok til at det løser opp fettet. Anonymkode: c2120...ca6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Husvask kraftvask tar alt! Bruker det hver gang jeg flytter inn i ny leilighet. Anonymkode: 13a6a...6d6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Husvask kraftvask tar alt! Bruker det hver gang jeg flytter inn i ny leilighet. Anonymkode: 13a6a...6d6 Kraftvask til vask av hus utvendig inneholder lut for at det skal matte ned overflaten, så håper ikke det er den du anbefaler. Den etser feks på glass. Anonymkode: 897e3...625
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 Har du prøvd med Zalo? Det løser opp fett veldig godt siden er beregnet for kjørler. Anonymkode: 11028...9fc
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leiligheten er full av sånn inngrodd møkk på lister osv, og jeg får det altså ikke rent. Leiligheten er gammel, sikkert ikke pusset opp på 30 år. Det er sentralt i oslo og blir fort støvete. Jeg tørker støv, har luftrenser og kjører robotstøvsuger ofte. Badet er nytt, og det er ingen problem å rengjøre. Men nå skulle jeg vaske vegger og lister på stua, og det er som om møkka bare blir gnidd utover. Jeg har prøvd ulike kluter og sprayer, men støvet blir vått og gnis bortover, uten å bli borte... Det er ikke aktuelt å pusse opp, men er det noen som har prøvd å male og opplevd at det har blitt bedre? Kjennes ut som om malinga/veggen her er litt klissete liksom... Anonymkode: 69468...ac6 Majorstua? Fikk litt Deja Vu til kollektivet mitt fra 10 år tilbake 😄 Anonymkode: 57e2b...6f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå