Gå til innhold

Noen som svarer/spør «Sønn/datter» når barnet sier «mamma/mor - far/pappa»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Sønn!» eller «datter!» sier dere det?

Her er jeg vant til at foreldre sier «jenta mi, gutten min, «barnets navn» eller kallenavn.

Hva sier dere og hvor bor dere?

Anonymkode: ce265...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ingen som sier «sønn» eller «datter» ved direkte tiltale? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjør det innimellom på fleip når han sier ‘hei mor’ så svarer jeg ‘hei sønn’😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min sier det hele tiden, men han snakker ett annet språk som morsmål der det er vanlig. Aldri hørt noen si det på norsk. 

Anonymkode: 2dfc8...45e

AnonymBruker
Skrevet

Mest på tull.

Kan si til mannen min "observerte datteren din på vei til lekeplassen, gidder du bli med eller skal jeg?"

Anonymkode: d4449...c95

Skrevet

Jeg gjør det når vi tuller. 😄 

AnonymBruker
Skrevet
Pommeline skrev (3 timer siden):

Moren/svigermoren til et vennepar av oss gjør det. Hun bruker også navnet hans, men kan si "Hei, sønn" eller " gratulerer med dagen, sønn". Det er ikke på tull i dette tilfellet. 

Anonymkode: 3fe24...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min svarer ofte: Ja min sønn? med litt tullete stemme når sønnen spør «Pappa? Pappa?» noe han gjør ofte. 

Anonymkode: 5db95...670

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pommeline skrev (4 timer siden):

Datter er uvanlig, men det er helt normalt å tiltale guttungen som "sønn".

Anonymkode: d6004...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna roper mammaaaaaaa, så kan jeg godt svare «ja min datter» eller «yes kjære sønn»-typ .. Tror jeg sier det mer til datteren min enn sønnene mine, kan finne på å si sånn «datter, tar du ut av oppvasken i dag?» også. Men sier også sånn her til barna «skal vi gå å se om vi finner bror?» og «bli med søster, så hjelper hun deg» osv .. Hmm litt wierd når jeg tenker over det nå 😅😂

Anonymkode: 2dd2e...97c

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Pommeline said:

Joda, og jeg syns det er veldig sært hver gang jeg hører det. For meg blir det unaturlig 

Anonymkode: 0e8e7...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis barna roper mammaaaaaaa, så kan jeg godt svare «ja min datter» eller «yes kjære sønn»-typ .. Tror jeg sier det mer til datteren min enn sønnene mine, kan finne på å si sånn «datter, tar du ut av oppvasken i dag?» også. Men sier også sånn her til barna «skal vi gå å se om vi finner bror?» og «bli med søster, så hjelper hun deg» osv .. Hmm litt wierd når jeg tenker over det nå 😅😂

Anonymkode: 2dd2e...97c

Tror det med å omtale søsken som bror og søster er veldig vanlig i visse deler av landet, man gjør det der jeg kommer fra, men ikke her jeg bor nå. 

Anonymkode: c38cc...534

AnonymBruker
Skrevet

Moren min svarer ofte: «Ja, min datter!» når jeg spør henne om noe. Men når hun skal si noe til meg, så bruker hun fornavnet mitt.

Selv så har jeg mange kjælenavn på min datter. En av dem er «Datterliten». Det brukes fortsatt, selv om hun nå er 25 år.

Anonymkode: 1d743...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...