Gå til innhold

En epidemi av omsorgssvikt blant norske foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://klassekampen.no/utgave/2022-02-03/epidemi-av-omsorgssvikt/X2CH?fbclid=IwAR0g2EpZkfSzhIGuEa3rQQgiNdAHK9PF3PXr8l1BEKIxXcCh1PIRLfw_uBQ&fs=e&s=cl

Jeg har ett barn med særskilte behov. Har blitt meldt fire ganger. Alle henlagt. Hver gang jeg har blitt meldt er fordi jeg har klaget på skolen. Det er helt sinnsykt! 

Anonymkode: 3c741...23d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

https://klassekampen.no/utgave/2022-02-03/epidemi-av-omsorgssvikt/X2CH?fbclid=IwAR0g2EpZkfSzhIGuEa3rQQgiNdAHK9PF3PXr8l1BEKIxXcCh1PIRLfw_uBQ&fs=e&s=cl

Jeg har ett barn med særskilte behov. Har blitt meldt fire ganger. Alle henlagt. Hver gang jeg har blitt meldt er fordi jeg har klaget på skolen. Det er helt sinnsykt! 

Under Corona epidemien la de vel også vekt på at skolen er en viktig sosial arena - ikke bare beskyttelse for barna. Jeg tror nok det stemmer at 1 av 4 utsettes for vold i hjemmet (enten det er psykisk eller fysisk vold eller annen form for omsorgssvikt)

Jeg er helt enig i at samfunnet ikke gjør det som er best for barna. Jeg har tre barn som har opplevd vold hjemme, jeg deo og ba om hjelp fra FVK, BUP osv - men det er ikke noe automatikk i dette en gang - jeg fikk beskjed om at det beste er om vi samarbeider og at det er vi som bestemmer foreldredeling - så fordi jeg var redd og utslitt endte vi med 50/50 fordeling.

Jeg valgte å ikke involvere barnevernet fordi jeg ikke stoler på dem - og andre gav meg råd om det samme (FVK, BUP osv) - da blir det bare mye støy og lite vettugt - de har ikke den nødvendige kompetansen fikk jeg høre.

Så jeg kan være enig i det du sier - barna skal være trygge i familien sin og det er ikke bra å overdramatisere. Men familier nå til dags er små - det er ikke om før sa barna så utvidet familie hele tiden og da er det sårbart for dem som opplever en form for omsorgssvikt - for de mister en «backup» arena

Anonymkode: 6ffa9...5a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er veldig typisk og det har skjedd med mange andre. 

Jeg har også ett barn med spesielle behov (Asperger og ADHD), og livet i Norge var veldig vanskelig og tungt. Det var umulig å få hjelp til barnet, man blir bare meldt til barnevernet i stedet med grove påstander.

Nå bor vi i utlandet og det er absolutt deilig. Ingen som skylder meg som mor, barnet får endelig hjelpetiltak i skolen og det viktigste - han blir akseptert slik som han er som person. Dette opplever jeg som det aller viktigste, og det har gjort det så mye lettere for barnet, noe som påvirker hans atferd positivt slik at det er nå langt færre utfordringer. Jeg lurer fortsatt på hvorfor dette var umulig i Norge. Var det inkompetanse, mangel på empati, eller rasisme og diskriminering? Ikke vet jeg, men jeg er glad for at sønnen min har det bra nå. Synd at det ikke var mulig i Norge. 

Anonymkode: b5e56...43b

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også et barn med adhd, og det er mange barn med adhd på skolen. De blir ikke meldt til barnevern, om ikke barnet har gjort noe ekstremt mot et annet barn, feks vold. Det er noen lærere som er av den eldre garde som kan opptre feil, og desverre har ofte disse mye makt og. De kan omtale adhd barn som "slemme" selv om de er unger med godt i bunn som er spontane og vimsete.

Men! Jeg har merket at skolen lett kan peke finger på en av foreldrene, om den andre forelderen maner opp til det. Og det kan bli stress.

Men synes vi får grei hjelp, kansje ikke med feks engstelse til barnet, men tilpasning i skolen. Bup er ikke i stand til å snakke med barnet, ikke der jeg bor ihvertfall. (Bærum)

Anonymkode: 4ed78...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler med deg.

Den største omsorgssvikten i samfunnet skjer på skolen etter min mening.

Det er verken nok kompetanse eller ressurser på skolen. Og de barna som ikke er "A4" blir skadelidende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er veldig typisk og det har skjedd med mange andre. 

Jeg har også ett barn med spesielle behov (Asperger og ADHD), og livet i Norge var veldig vanskelig og tungt. Det var umulig å få hjelp til barnet, man blir bare meldt til barnevernet i stedet med grove påstander.

Nå bor vi i utlandet og det er absolutt deilig. Ingen som skylder meg som mor, barnet får endelig hjelpetiltak i skolen og det viktigste - han blir akseptert slik som han er som person. Dette opplever jeg som det aller viktigste, og det har gjort det så mye lettere for barnet, noe som påvirker hans atferd positivt slik at det er nå langt færre utfordringer. Jeg lurer fortsatt på hvorfor dette var umulig i Norge. Var det inkompetanse, mangel på empati, eller rasisme og diskriminering? Ikke vet jeg, men jeg er glad for at sønnen min har det bra nå. Synd at det ikke var mulig i Norge. 

Som mor til en ungdom med ulike diagnoser men ikke autisme og adhd, har jeg ikke opplevd det du nevner. Både på ungdomsskolen og på videregående skole fikk hun den hjelpen hun hadde behov for. Og særlig ble det tilrettelagt etter hennes behov på videregående skole.

Det er trist at dere hadde en motsatt opplevelse av hjelpetilbudene i Norge.

Anonymkode: 4e03b...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Som mor til en ungdom med ulike diagnoser men ikke autisme og adhd, har jeg ikke opplevd det du nevner. Både på ungdomsskolen og på videregående skole fikk hun den hjelpen hun hadde behov for. Og særlig ble det tilrettelagt etter hennes behov på videregående skole.

Det er trist at dere hadde en motsatt opplevelse av hjelpetilbudene i Norge.

Anonymkode: 4e03b...9db

Det kommer jo veldig an på hvilken kommune man bor i, og hvem som man møter i systemet. I vårt tilfelle var det også noe åpen diskriminering noe som var sjokkerende at skjer i Norge på 2010-tallet.

Ja, det er veldig trist, eller egentlig helt tragisk. Dette er jo tjenester som barna har krav på, og det er jo snakk om lovbrudd når de ikke får det. Vi vurderer å flytte tilbake til Norge en dag, men det er ikke så enkelt heller da barnet har allerede glemt språket. Jeg tenker på fremtiden til barnet, at det skal være mer stabilt og enkelt i Norge med tanke på studier og jobbmuligheter, men samtidig er det ikke bare bare å flytte igjen og gå igjennom alt det betyr, ny kultur, nytt språk, alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mamma til to gutter med adhd. Jeg har adhd selv og, så naturlig nok, så kjenner vi veldig mange mennesker med samme diagnose. Like barn leker best osv. vi har barna på privatskole, der det og er mange mange andre barn med adhd (og autisme). Skolen samarbeider med foreldrene hele veien, og gjør alt de kan for at alle skal ha det bra. Det samme opplever de jeg kjenner med barn på mindre offentlige skoler. Av de med ADHD-barn på store offentlige skoler derimot, er nesten samtlige meldt til bv minst en gang! Det ene foreldreparet ble meldt tre ganger på et år, før, under og etter utredning i første klasse, fordi barnet var så voldsomt. Da hadde de ikke fått på plass medisinering enda. Det eneste sånne anmeldelser gjør, er å skape utrygghet og mer problemer i hverdagen for både barn og foreldre. På tide å endre skolesystemet. Når en lærer er alene med 30 seksåringer, så er det uoverkommelig hvis 1-3 av dem har utfordringer. 

Anonymkode: 20aae...547

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg tenker at hun har en del rett,men noe jeg ikke enig i, ta for eksempel alle feriene løpet av året, er like ille dem, det har aldri vert snakk om

Anonymkode: d5d59...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Definisjonen av vold og overgrep (NKVTS-studien) er svært vid. Den omfatter krangling mellom foreldre, kritiske bemerkninger rettet mot  tenåringer og å bli holdt hardt i armen (noe som så klart ikke bør skje, men som heller ikke betyr at 1 av 4 er i fare i og må beskyttes fra foreldrene sine) https://forskning.no/barn-og-ungdom/blir-virkelig-1-av-4-norske-barn-utsatt-for-vold-og-overgrep/1975785

Anonymkode: bf5c4...b1a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er mamma til to gutter med adhd. Jeg har adhd selv og, så naturlig nok, så kjenner vi veldig mange mennesker med samme diagnose. Like barn leker best osv. vi har barna på privatskole, der det og er mange mange andre barn med adhd (og autisme). Skolen samarbeider med foreldrene hele veien, og gjør alt de kan for at alle skal ha det bra. Det samme opplever de jeg kjenner med barn på mindre offentlige skoler. Av de med ADHD-barn på store offentlige skoler derimot, er nesten samtlige meldt til bv minst en gang! Det ene foreldreparet ble meldt tre ganger på et år, før, under og etter utredning i første klasse, fordi barnet var så voldsomt. Da hadde de ikke fått på plass medisinering enda. Det eneste sånne anmeldelser gjør, er å skape utrygghet og mer problemer i hverdagen for både barn og foreldre. På tide å endre skolesystemet. Når en lærer er alene med 30 seksåringer, så er det uoverkommelig hvis 1-3 av dem har utfordringer. 

Anonymkode: 20aae...547

Det varierer veldig. Her har jeg barn med Autisme og Tourettes diagnose, og han har gått på stor barnskole, og nå går han på ungdomsskole med nesten 700 elever. Og han har fått veldig god hjelp og tilrettelegging. Og helt klart best på ungdomsskolen, de kunne virkelig ikke ha gjort det bedre for han. Har og en privatskole her, og den har blitt meldt flere ganger, fått varsel flere ganger og har elendig rykte på seg.

Men synes det er veldig synd, at det er store forskjeller ute og går. Alle burde få god tilrettelegging på skolen.

Anonymkode: bcd98...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før oppdro foreldre barna sine, de forventet ikke at skolen skulle ta den jobben. Nå unnskylder man ALT med bokstavdiagnoser og "spesielle behov". Ofte er der foreldrene som er problemet, ikke barna. 

Anonymkode: 9497c...269

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja , og de som skulle blitt meldt blir det ikke. De drikker og kjefter og ødelegger barna! Men når barna er mye hjemme pga symptomer og sykdom(korona) i korona tidene da skal du bli meldt pga fravær.. Henger ikke på greip..!

Anonymkode: abbda...156

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Før oppdro foreldre barna sine, de forventet ikke at skolen skulle ta den jobben. Nå unnskylder man ALT med bokstavdiagnoser og "spesielle behov". Ofte er der foreldrene som er problemet, ikke barna. 

Og før så fikk foreldrene passet sitt påskrevet hvis barna deres ikke oppførte seg på skolen. Den gangen var det ikke snakk om å sitte og forsvare egne barn, og påstå at "mitt barn gjør aldri sånn". I dag er det et mareritt å ha foreldresamtaler, for man må veie hvert eneste ord man sier, eller så er det mail til rektor, og i verste fall, blir skolen saksøkt. Om ikke barna føler seg krenket, så kan de være sikker på at foreldrene blir det på deres vegne.

Anonymkode: 9961c...f2d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tull. Grunnen til at så mange foreldre med barn med diagnoser blir meldt til barnevernet er jo nettopp slike idiotiske fordommer som du legger til grunn her. 

Barn med diagnoser (eller mener du bup og habilitering ikke vet hva de driver på med?) krever tilrettelegging. Når tilretteleggingen mangler på skolen (noe den ofte gjør), er det enkleste å skylde på foreldrene. På den måten frikjenner lærere, inspektører og rektor seg selv, og trenger ikke gjøre noen endringer. Da kan de forholde seg passive, og heller kreve at foreldrene må endre seg, noe som ikke har effekt så lenge problemet er manglende tilrettelegging på skolen.

Anonymkode: e54ad...014

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tull. Grunnen til at så mange foreldre med barn med diagnoser blir meldt til barnevernet er jo nettopp slike idiotiske fordommer som du legger til grunn her. 

Barn med diagnoser (eller mener du bup og habilitering ikke vet hva de driver på med?) krever tilrettelegging. Når tilretteleggingen mangler på skolen (noe den ofte gjør), er det enkleste å skylde på foreldrene. På den måten frikjenner lærere, inspektører og rektor seg selv, og trenger ikke gjøre noen endringer. Da kan de forholde seg passive, og heller kreve at foreldrene må endre seg, noe som ikke har effekt så lenge problemet er manglende tilrettelegging på skolen.

Anonymkode: e54ad...014

Du har så rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
fransine skrev (8 timer siden):

Føler med deg.

Den største omsorgssvikten i samfunnet skjer på skolen etter min mening.

Det er verken nok kompetanse eller ressurser på skolen. Og de barna som ikke er "A4" blir skadelidende. 

Helt enig pluss at ingenting er lov lengre. Alt skal være så pedagoisk korrekt i alle sammenhenger. Ikke rom for å være litt anderledes. 

Anonymkode: 41366...9cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 20.14):

Helt enig pluss at ingenting er lov lengre. Alt skal være så pedagoisk korrekt i alle sammenhenger. Ikke rom for å være litt anderledes. 

Anonymkode: 41366...9cf

.

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er foreldrene det er så mye galt med. Tidligere ble barn med diverse utfordringer sendt på egne institusjoner, mens vi nå (heldigvis) skal har disse inkludert i samme læringsmiljø som sine jevnaldrende. Men er skolene godt nok rustet til dette? Har de den nødvendige kompetansen og bemanningen? Når bør barnet for eksempel ha en vernepleier og ikke en grunnskolelærer? Og hvorfor er det så mange med særlige behov som har ufaglærte assistenter? Tenker når vi allerede har en læreplan som favoriserer jenter foran gutter, teoretikere foran praktikere, hvordan ivaretar denne barn som har særlige behov? Det er lett for skolen "å skylde" på hjemmet, når de selv kommer til kort. Men det er ikke skolen sin feil,det er systemet vårt. 

Anonymkode: e00ee...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke tillit til fagpersonene som stiiler disse såkalte bokstavdiagnosene?

Anonymkode: bf5c4...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...