Gå til innhold

Er det vanlig med forskjellsbehandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette normalt?

I vår slekt er det min søster som er favoritten, og hennes barn er også favoritt til mine foreldre. De tilbringer all sin tid med min søster og hennes barn.

Våre barn avvises om de spør om å få besøke dem og besteforeldrene finner aldri på noe med dem. Vi inviteres til pliktbesøk på bursdager, men det er det.

Vi bor like langt unna mine foreldre, og vi har tidligere tatt mye initiativ til kontakt med dem, men har over årene kuttet veldig ned på dette da det gikk bare en vei og det opplevdes som om de ikke var så interessert.

I tillegg var de alltid opptatt med min søster og hennes barn, og det har toppet seg med at jeg opplever at det forventes egentlig mest at vi skal hjelpe med med å gjøre ting for min søster og hennes barn om vi er sammen.

Er det vanlig at det blir så ensidig i familien til noens fordel? At man bare føler at man må trekke seg bort fra resten av familien pga det?

Anonymkode: 32578...519

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er søsteren din enslig? 
Vi har opplevd akkurat det samme med min manns familie. Der er det broren og hans barn som er nummer 1. Broren ble skilt da barna var små, og har 50% omsorg. Min manns foreldre brukte all tid og alle krefter på dem i alle år. For stakkar ham, som «alenefar» (🙄) måtte jo få hjelp. 

Anonymkode: 0cf4b...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette normalt?

I vår slekt er det min søster som er favoritten, og hennes barn er også favoritt til mine foreldre. De tilbringer all sin tid med min søster og hennes barn.

Våre barn avvises om de spør om å få besøke dem og besteforeldrene finner aldri på noe med dem. Vi inviteres til pliktbesøk på bursdager, men det er det.

Vi bor like langt unna mine foreldre, og vi har tidligere tatt mye initiativ til kontakt med dem, men har over årene kuttet veldig ned på dette da det gikk bare en vei og det opplevdes som om de ikke var så interessert.

I tillegg var de alltid opptatt med min søster og hennes barn, og det har toppet seg med at jeg opplever at det forventes egentlig mest at vi skal hjelpe med med å gjøre ting for min søster og hennes barn om vi er sammen.

Er det vanlig at det blir så ensidig i familien til noens fordel? At man bare føler at man må trekke seg bort fra resten av familien pga det?

Her er det mannen som blir utestengt og barna våre. Søsteren hans kommer først og barnebarna. Stor forskjell og barna merker det.Veldig sårt. Kan ikke forstå at noen kan gjøre sånt.

Anonymkode: 8ef0b...caf

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at dette er vanlig/normalt. Synes det er trist å høre hvordan familiemedlemmer kan behandle hverandre.

I min familie har dette heldigvis aldri vært en problemstilling. Om mine foreldre skulle sitte barnevakt for min bror så fikk jeg alltid en telefon med spørsmål om ikke mitt barn også ville komme på overnattingsbesøk. Det samme om de skulle på hyttetur ol. Alle barnebarna ble invitert.

Tror det har hatt en stor betydning for det gode forholdet søskenbarna har i dag når de har blitt unge voksne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos svigers er det broren til mannen min som er favoritten(han har ikke barn) og eldste dattra til mannen min(min ste-datter) som er favoritten av barnebarna. Mannen min og vår felles datter er ikke like stas. Kun eldste barnebarn som blir tatt med på tur/bedt på overnatting og får mye mer gaver til bursdag og jul. Svogeren min får hjelp med penger/hus/bil hva det måtte være, mannen min får beskjed om at han må klare seg selv.

Anonymkode: 7dca3...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er søsteren din enslig? 
Vi har opplevd akkurat det samme med min manns familie. Der er det broren og hans barn som er nummer 1. Broren ble skilt da barna var små, og har 50% omsorg. Min manns foreldre brukte all tid og alle krefter på dem i alle år. For stakkar ham, som «alenefar» (🙄) måtte jo få hjelp. 

Hun var gift, men ble skilt for ett år siden. Det var ikke særlig forskjell fra før og etter hun ble skilt annet enn at vi ble enda sjeldnere invitert på selv pliktbesøk ved høytider.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mannen som blir utestengt og barna våre. Søsteren hans kommer først og barnebarna. Stor forskjell og barna merker det.Veldig sårt. Kan ikke forstå at noen kan gjøre sånt.

Anonymkode: 8ef0b...caf

Barna våre merker det også. De tror søskenbarna bor hos besteforeldrene, og siden de får «det passer ikke» når de spør om å besøke dem har de mer eller mindre sluttet å spørre.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barna våre merker det også. De tror søskenbarna bor hos besteforeldrene, og siden de får «det passer ikke» når de spør om å besøke dem har de mer eller mindre sluttet å spørre.

ts

Barna merker slike ting ja. Husker da vår eldste var liten, og hadde lyst å overnatte hos besteforeldrene han og, når søskenbarna skulle overnatte (noe de gjorde svært ofte). Da fikk han nei fordi det var for slitsomt å ha alle. Og han var et veldig stille og rolig barn, mens søskenbarna var helt spinnville. Husker han sa etterpå at det var urettferdig at X og Y alltid fikk overnatte der, og han nesten aldri. Det er sårt når forskjellsbehandlig blir så tydelig at barna blir såret av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna merker slike ting ja. Husker da vår eldste var liten, og hadde lyst å overnatte hos besteforeldrene han og, når søskenbarna skulle overnatte (noe de gjorde svært ofte). Da fikk han nei fordi det var for slitsomt å ha alle. Og han var et veldig stille og rolig barn, mens søskenbarna var helt spinnville. Husker han sa etterpå at det var urettferdig at X og Y alltid fikk overnatte der, og han nesten aldri. Det er sårt når forskjellsbehandlig blir så tydelig at barna blir såret av det. 

Husker også at våre barn fikk mindre feriepenger av besteforeldrene. Søskenbarna fikk 1000 kr hver og våre fikk 500 kr hver. De fikk det utdelt samtidig også. Og bestemor sa at søskenbarna skulle jo til syden, så de måtte få mer enn våre, som bare skulle på norgesferie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Husker også at våre barn fikk mindre feriepenger av besteforeldrene. Søskenbarna fikk 1000 kr hver og våre fikk 500 kr hver. De fikk det utdelt samtidig også. Og bestemor sa at søskenbarna skulle jo til syden, så de måtte få mer enn våre, som bare skulle på norgesferie. 

Oh my lord! De der hadde jeg kuttet ut tvert!!!

Anonymkode: 0a739...257

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik er det her også. Besteforeldrene vil ha fred og ro når barna våre spør om noe, men den er full fart og fult program  om søskenbarna er der.

Dette vet selvfølgelig våre barn godt, ikke minst siden de går på skole med søskenbarna og omgås dem og får høre om hva de får og gjør med besteforeldrene som de knapt ser noe til…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her får de andre mange tusen, drar med besteforeldrene på ferie og hytte. Våre får akkurat 0 kr og beskjed om at det passer dårlig om de drister seg til å spørre besteforeldrene om å få komme på besøk….

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe forskjellsbehandling vil nok alltid være, situasjoner er ikke like og barn vil trenge støtte til forskjellig tider der foreldre kanskje ikke har samme kapasitet alltid. Og det er jo også sånn at noen bare samhandler man bedre med, det gjelder også barna.

Men den forskjellsbehandlingen du forteller om er hårreisende! At man ikke alltid klarer å gjøre alt millimeterlikt betyr ikke at man ikke skal forsøke å gjøre ting så riktig som mulig. Og, det høres jo ikke ut som dine foreldre engang prøver å bli kjent med dine barn. Eller tenker på at det er hyggelig å være sammen med dere også.

Anonymkode: 3099a...871

AnonymBruker
Skrevet

Her får de andre mange tusen, drar med besteforeldrene på ferie og hytte. Våre får akkurat 0 kr og beskjed om at det passer dårlig om de drister seg til å spørre besteforeldrene om å få komme på besøk….

ts

Det er jo ekstremt ille! 
Jeg hadde tatt det opp med foreldrene mine om jeg var deg. 

• Nyttig 1
Skrevet

Burde ikke være normalt men er desverre normalt i alt for mange familier :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er det jo ingen logikk i, engang. Som oftest er det barn kjøper seg på ferie, billigere i «Syden» enn i Norge. 😂

Anonymkode: 1b6fd...6f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er det jo ingen logikk i, engang. Som oftest er det barn kjøper seg på ferie, billigere i «Syden» enn i Norge. 😂

Anonymkode: 1b6fd...6f8

Ikke sant. Men de måtte jo ha en forklaring på hvorfor de gave dobbelt så mye penger til favorittbarnebarna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...