AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 4-åringen i huset nekter å bruke de klærne jeg har kjøpt de siste 6 mnd. Vi snakker om typen inneklær; enkle joggebukser og overdeler. Noen har mønster eller dyremotiv. De er ikke noe annerledes enn hva jeg har kjøpt tidligere. Men alt jeg kjøper er bæsj og han vil ikke bruke det. Jeg er så dritalei av de nykkene. Jeg vil ikke fysisk tvinge på han de klærne heller, han klarer fint å kle på seg selv. Hva gjør man/sier man til sånt da? Anonymkode: 389c8...cb3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Aner ikke, vår 4åring har også mye klær hu ikke vil bruke 😆 Det er jo bare å gi eller selge det videre hvis det ikke blir brukt, eventuelt spare til søsken. De vokser jo fort, så klær går det mye av. Anonymkode: 060a5...a72 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Spør om det er noen lapper som klør eller noe som strammer på feil sted. Barn er mye mer sensitive på sånne ting enn vi voksne er, men det skal erfaringsmessig ikke så store modifikasjonene til for at plaggene kan funke. Anonymkode: f208f...68f 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): 4-åringen i huset nekter å bruke de klærne jeg har kjøpt de siste 6 mnd. Vi snakker om typen inneklær; enkle joggebukser og overdeler. Noen har mønster eller dyremotiv. De er ikke noe annerledes enn hva jeg har kjøpt tidligere. Men alt jeg kjøper er bæsj og han vil ikke bruke det. Jeg er så dritalei av de nykkene. Jeg vil ikke fysisk tvinge på han de klærne heller, han klarer fint å kle på seg selv. Hva gjør man/sier man til sånt da? Anonymkode: 389c8...cb3 Dritalei de bukkene? Barnet utøver medbestemmelse. Dessverre på et område som er kjipt for deg som forelder, men det er gjerne på disse områdene de gjør det: tannbørsting, påkledning, matsituasjoner osv. Du må velge om du skal gjøre det til en maktkamp, eller om du skal la han være med å handle framover. Anonymkode: 0418f...146 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Samme her med min 5åring. Han er en gutt og han nekter å ta på t-skjorter med lyse farger eller med dyr på fordi at han mener at de er for jentete. Jeg kan ikke få skjorte på ham heller, bare t-skjorter 🙄 Anonymkode: da8f7...f6d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Barna mine har vært med på å bestemme hvilke klær som kjøpes inn fra ca den alderen. Enten går vi i butikker sammen, ellers så velger jeg ut noen alternativer i nettbutikken som de kan velge mellom (for å unngå de mest crazy og upraktiske klærne). F.eks. nektet datteren min å bruke svarte klær i ca 2 år. Nå er det rosa som er helt ut (hun er nå åtte). Jeg liker jo heller ikke at andre kjøper klær til meg? Anonymkode: da12b...eb7 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 I den alderen blir de mer påvirket av vennene i barnehagen. Hvilke klær har vennene? Kan du ta ham med på handletur, så han kan velge klær selv? Anonymkode: 56b46...21e 1 1
Era Vulgaris Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4-åringen i huset nekter å bruke de klærne jeg har kjøpt de siste 6 mnd. Vi snakker om typen inneklær; enkle joggebukser og overdeler. Noen har mønster eller dyremotiv. De er ikke noe annerledes enn hva jeg har kjøpt tidligere. Men alt jeg kjøper er bæsj og han vil ikke bruke det. Jeg er så dritalei av de nykkene. Jeg vil ikke fysisk tvinge på han de klærne heller, han klarer fint å kle på seg selv. Hva gjør man/sier man til sånt da? Anonymkode: 389c8...cb3 Du lager et problem av noe som ikke er et problem i det hele tatt. Klær er virkelig ikke en kamp man tar med barna sine, med mindre det er fare for at de skal fryse i hjel. Det er barnet som skal gå med klærne, at du blir "dritalei" av det du kaller nykker, er ene og alene et problem for deg. Han er tydeligvis i en fase hvor han får mer selvbevissthet, og viser deg at han er i ferd med å bli mer selvstendig. Det er en god ting. Hvorfor får han ikke bli med og velge klær selv i butikken? 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Tar du ikke med ungen når dere handler klær? I den alderen der begynner mange å få ganske sterke meninger om hva de skal gå med, så å handle uten at ungen er med er jo håpløst med mindre det er favorittfiguren som er på genseren... men tilogmed da kan det bli feil🙈 Anonymkode: f8d30...2bb 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Da tar du ned barnet og handler klær. Det har jeg gjort med mine fra de er 3. De er store nok til å bestemme litt sammen med voksne. Gjemmer du heller de klærne eller blander de inn med de gamle. Vør litt snikete. Anonymkode: 1c55c...597 1 1
Hippogriff Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Kunne ikke falt meg inn å overstyre barn på den alderen i hvilken klesstil de skal ha. Mine barn har i den alderen enten blitt med og handlet selv, eller blitt spurt på forhånd om hvordan de vil klærne skal se ut. Aldri noe problem. 2 1
Lonelily Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 Har selv en 4 åring som har utrolig bestemte meninger når det gjelder klær. Helst vil han gå i kjole 😅 Enig i at det kan være lurt å la barnet få være med å velge ut. Men, det er jo ikke alltid så lett heller. Når det gjelder yttertøy og sko må kvalitet trumfe utseende, ellers går jo ungene rundt i elsasko sko fra hm midt på vinteren. I det minste finn frem alternativer barnet kan velge mellom, eller velg ut fra klesskapet sammen slik at h*n får være med å bestemme. Det pleier å hjelpe litt her. Men titt og ofte har han vært på rommet sitt og skiftet til noe nytt rett før vi skal gå i bhg. Er det innefor ift vær og vind så lar jeg han gå i det han har plukket ut Hilsen mor til en gutt i mye rare kleskomboer 1
Sirah Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 Når jeg kikker tilbake på bilder av meg selv som liten, skulle jeg virkelig ønske jeg var litt mer kritisk til hva mamma puttet på meg jeg også 😅 Dette bildet er ikke så veldig langt fra sannheten. Ta med ungen på handletur TS 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 Her trenger du ei kul, barnløs tante. Ingen er så flinke som oss til å kjøpe barneklær, nemlig. Bare spør mine to yngste nevøer. Begge har vært «vanskelige» i klesveien fra de var store nok til å mene noe om saken, men klærne fra tante har alltid blitt brukt til det bare var filler igjen av dem. Det er som regel helt vanlige klær fra kjedebutikker, men når tante har kjøpt dem er de kjempekule. Anonymkode: d63be...660 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 Herregud. Har aldri vært et issue her, med snart 5 år gammel gutt. Finn klær, ta på klærne - det er ikke barnets valg. Det er bare én av de tusen tingene som SKAL gjøres ila en dag, og ikke et valg barnet skal få. Anonymkode: fdae1...e95 2 1
Era Vulgaris Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Herregud. Har aldri vært et issue her, med snart 5 år gammel gutt. Finn klær, ta på klærne - det er ikke barnets valg. Det er bare én av de tusen tingene som SKAL gjøres ila en dag, og ikke et valg barnet skal få. Anonymkode: fdae1...e95 Hvorfor kan ikke en 5-åring få bestemme hvilke klær han skal ha på, så lenge han har på klær? 3
Lonelily Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 45 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud. Har aldri vært et issue her, med snart 5 år gammel gutt. Finn klær, ta på klærne - det er ikke barnets valg. Det er bare én av de tusen tingene som SKAL gjøres ila en dag, og ikke et valg barnet skal få. Anonymkode: fdae1...e95 Det har aldri vært et problem med min eldste heller. Hun er snart 9 og syntes det er helt greit at jeg plukker ut klærne hennes. Yngste derimot.. Barn er forskjellige. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 Era Vulgaris skrev (19 minutter siden): Hvorfor kan ikke en 5-åring få bestemme hvilke klær han skal ha på, så lenge han har på klær? Fordi en femåring ikke vet hvordan man klær seg etter vær og vind. Anonymkode: fdae1...e95
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi en femåring ikke vet hvordan man klær seg etter vær og vind. Anonymkode: fdae1...e95 Det er vel ikke yttertøy det er snakk om. Anonymkode: 4de30...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dritalei de bukkene? Barnet utøver medbestemmelse. Dessverre på et område som er kjipt for deg som forelder, men det er gjerne på disse områdene de gjør det: tannbørsting, påkledning, matsituasjoner osv. Du må velge om du skal gjøre det til en maktkamp, eller om du skal la han være med å handle framover. Anonymkode: 0418f...146 Hjelp! Dette svaret er så KG i et nøtteskall 🙈 Selvfølgelig er det helt normalt og sunt at unger trasser og har egen vilje, og det tror jeg nok TS også vet! Dette var vel mer en utblåsning og et hjertesukk fra TS. Det er jo lov å bli drittlei i blant selv om det er naturlige årsaker til at ting er som de er. Og bare så det er sakt så har jeg også hatt med meg mine unger på handletur og de får velge klær selv. To dager senere nekter de å gå med den nye tightsen fordi plutselig MÅ alle buksene ha lommer 😂 Det er jo ikke rasjonelt, det handler selvfølgelig om medbestemmelse og alt det der. Men frustrerende? Jepp!!! Anonymkode: d034b...a69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå