Gå til innhold

Har du noen gang gått på en økonomisk smell når det gjelder oppussing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette holdt på å skje meg nå og er virkelig en advarsel om hvor galt det kan gå! Jeg skulle pusse opp hjemme og kontaktet et firma. Jeg tenkte jo at prisen ville bli ca 150.000 kr eller rundt der. Var snakk om maling av vegger og å legge parkett. Flere ganger spurte jeg hva prisen ville bli men han som var ansvarlig sa hele tiden at han ikke visste. Så fikk jeg nylig en faktura på nesten 300.000. Jeg har jo ikke 300.000! Jeg fikk sånn angstanfall at jeg spydde. Og ja jeg vet jeg har vært dum og burde pushet mer på for å få en fast pris. 

Prøvde å kontakte flere banker for å få forbrukslån, men de sa nei. Jeg har nylig fått max i boliglån og får derfor ikke mer lån. Måtte derfor spørre mine foreldre, og de ble ikke blide. Vet jeg burde presset mer på for å få en pris, men han fra oppussingsfirmaet sa hele tiden "vet ikke." Uansett fikk jeg låne halve beløpet av mine foreldre (jeg hadde 150.000 selv). Og av alle ting, så vant jeg i Lotto her om dagen! Altså ganske mye penger. Det føles som jeg har blitt bønnhørt av Gud eller noe. Så fakturaen er betalt, kredittkortet mitt er nedbetalt og jeg har nå satt resten inn i banken til sparing. De skal ikke røres. 

Moralen er: hvis du skal pusse opp pass på at du får en eksakt pris på det som skal gjøres. Det er også bedre å ta litt om gangen og ha en mer romslig økonomi enn å bruke for mye penger på å pusse opp. Jeg har kjøpt et hus som må pusses opp ganske mye, og det er fortsatt ganske mye som må ordnes. Men ingenting jeg MÅ fikse nå. 

Flere som har tatt slike dumme valg når det gjelder oppussing?

Anonymkode: 7f8a4...bd6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja gikk på en smell den ene gangen jeg aksepterte timebetaling istedenfor fastpris. Da betalte jeg mye for ingenting. Måtte etter mange dyre timet be dem stoppe arbeidet, og så bestille annet firma. De kjørte stein frem og tilbake og drakk kaffe mesteparten av tiden. Lærte på den dumme måten at fastpris er absolutt nødvendig. 

Hyggelig å høre at det løste seg. 

Anonymkode: 47f4b...d2e

Skrevet

Jeg ville heller sagt at moralen er: ikke kjøp oppussingsobjekt hvis du ikke har råd til det. Maling og parkett er én ting, tenk om du hadde måttet legge nytt tak eller grave ny drenering, bytte avløpsrør etc... Ting som absolutt ikke kan vente til du har råd.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de aller fleste går på en smell når de pusser opp. Det er mange som sier at du skal gange budsjettet ditt med Pi, da blir det realistisk. Jeg skulle pusse opp kjøkkenet, endte med å ta stuen i samme slengen. I tillegg dukket det ting som jeg ikke hadde sett for meg. Var fornøyd med håndverkerne, de var flinke og gjorde jobben til avtalt tid.  At det ble dyrere var min feil egentlig, var nok ikke realistisk på hva det ville innebære. 

Anonymkode: a1f43...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Virker som du har faket på historien.

Anonymkode: 68f6a...494

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fastpris for bytte av vinduer i et eldre hus. Gikk meg hus forbi at pristilbudet var eks. mva, samboeren ble overrasket over fakturaen 🙈 Lærte av den episoden.

Anonymkode: 3cd66...0f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk fastpris for bytte av vinduer i et eldre hus. Gikk meg hus forbi at pristilbudet var eks. mva, samboeren ble overrasket over fakturaen 🙈 Lærte av den episoden.

Anonymkode: 3cd66...0f0

Men pristilbud til private skal oppgis med mva inkludert.

TS: så fint det ordnet seg. Men et pristilbud kan ikke avvike med 100% uten ny avtale, det er regler, lurer på om det er 15%.

Anonymkode: 4d16b...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye man burde gjøre.

Sjekk referanser hvis du ikke kjenner firma for å unngå svindlere.

Krev kontrakt som spesifiserer oppgaver og pris per oppgave.

Hvis det dukker opp ukjente utfordringer, så skal de tas opp av leverandør og gis pristilbud underveis. 

Hvis leverandøren ikke vil angi pris før eller underveis, og bare vil klaske en høy faktura uten detaljering i bordet etterpå, så burde du velge annen leverandør. Useriøs og åpner døren vidåpen for svindel.

Anonymkode: b76f7...88b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men pristilbud til private skal oppgis med mva inkludert.

TS: så fint det ordnet seg. Men et pristilbud kan ikke avvike med 100% uten ny avtale, det er regler, lurer på om det er 15%.

Anonymkode: 4d16b...bf2

TS hadde vel ikke fått pristilbud, var det ikke bare det hun trodde prisen kom på? 

Anonymkode: e93d6...23a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenkte jo at prisen ville bli ca 150.000 kr eller rundt der

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS hadde vel ikke fått pristilbud, var det ikke bare det hun trodde prisen kom på? 

Anonymkode: e93d6...23a

Utrolig hva man kan tenke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt valgte å gå videre med en håndverker som ikke kunne gi deg et estimat, det må jo være noe av det mest useriøse man kan være borti - både av deg og av håndverkeren

Anonymkode: 5b6e3...8df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Vi har pusset opp to ganger (før til sammen 1 mill). Har ikke bedt om fastpris, men om pristilbud og da skal det ikke avvike mer enn 15% uten avtale. 

Første gang ble det rimeligere, andre gang noe dyrere fordi gulvet var skjevere enn ventet, men dette hadde vi svært god dialog med firmaet om. Begge prosessene har vært svært ryddige. 

Men aldri sett i gang uten en prisantydning og tydelig avtale om pris og kostnader! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt valgte å gå videre med en håndverker som ikke kunne gi deg et estimat, det må jo være noe av det mest useriøse man kan være borti - både av deg og av håndverkeren

Anonymkode: 5b6e3...8df

Jeg klarer ikke å se historien som ekte. 

Fordi ts:

- tenkte en pris i hodet sitt.

- spurte etter pris, men fikk fra den ansvarlige svar vedkommende ikke visste. 

- ble aldri skrevet kontrakt.

- vant i lotto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moralen er: hvis du skal pusse opp pass på at du får en eksakt pris på det som skal gjøres. Det er også bedre å ta litt om gangen og ha en mer romslig økonomi enn å bruke for mye penger på å pusse opp. Jeg har kjøpt et hus som må pusses opp ganske mye, og det er fortsatt ganske mye som må ordnes. Men ingenting jeg MÅ fikse nå. 

Anonymkode: 7f8a4...bd6

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å se historien som ekte. 

Fordi ts:

- tenkte en pris i hodet sitt.

- spurte etter pris, men fikk fra den ansvarlige svar vedkommende ikke visste. 

- ble aldri skrevet kontrakt.

- vant i lotto.

Uansett om historien er virkelig eller ikke, TS kommer med gode råd, og jeg oppfattet at dette var essensen i innlegget.

Anonymkode: 78ceb...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett om historien er virkelig eller ikke, TS kommer med gode råd, og jeg oppfattet at dette var essensen i innlegget.

Jeg har kjøpt et hus som må pusses opp ganske mye, og det er fortsatt ganske mye som må ordnes. Men ingenting jeg MÅ fikse nå. 

For meg virker ting utrolig usammenhengende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg virker ting utrolig usammenhengende.

Hun skriver at hun har lært av noen dumme valg hun har tatt, hva er usammenhengende med det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver at hun har lært av noen dumme valg hun har tatt, hva er usammenhengende med det?

Fordi vedkommende tenkte i sitt hode. 

Reddet ved å vinne i lotto. 

Startet med byggeprosjekt som ikke vil bli ferdig på en stund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...