AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Er det vanlig å heve stemmen når det er uenigheter? Anonymkode: 20f44...53c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det vanlig å heve stemmen når det er uenigheter? Anonymkode: 20f44...53c Barn tåler ikke å høre at voksne hever stemmen. Da kan de bli traumatisert resten av livet. Så hjemme hos oss gjør vi ikke det. Anonymkode: 7724e...6c0 1
Burugla63 Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barn tåler ikke å høre at voksne hever stemmen. Da kan de bli traumatisert resten av livet. Så hjemme hos oss gjør vi ikke det. Anonymkode: 7724e...6c0 Hva skjer da når barnet selv brøler som en apekatt ? Ps spør for en venn ☺️ 8 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Kan du spesifisere hva du mener? Forskjell på å heve stemmen for å få Truls til å stoppe å slå rundt seg før han velter stearinlyset, og å brøle et redd barn opp i ansiktet med sint fjes fordi hun veltet et glass. Anonymkode: 17b2f...e38 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 De får vel kjeft når de fortjener kjeft? Anonymkode: 100c8...2d0
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Burugla63 skrev (10 minutter siden): Hva skjer da når barnet selv brøler som en apekatt ? Ps spør for en venn ☺️ Nå brøler ikke barna mine, men om de hadde gjort det så hadde jeg satt meg ned i øyehøyde med barnet, tatt en lang og god prat om hvorfor man ikke skal brøle. Ikke er det bra for stemmebåndene heller. Så hadde vi gidd hverandre en klem etterpå. Anonymkode: 7724e...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Jeg kan bli steng i stemmen, men skikkelig kjefting har kun skjedd når jeg blir redd, og da har jeg forklart det etterpå, og sagt unnskyld. Jeg foretrekker mer ordentlig dialog, generelt. Blir veldig stresset av å være med foreldre og barn som skriker og kjefter til hverandre. Skjønner egentlig ikke vitsen. Det blir da ingen god dialog av slikt. Barna mine skjønner godt når jeg er bestem og streng uten kjefting. De får klare beskjeder. Uten skrål og skrik. Anonymkode: bfd0c...6ee 2
Silva Pluvialis Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Barn tåler ikke å høre at voksne hever stemmen. Da kan de bli traumatisert resten av livet. Så hjemme hos oss gjør vi ikke det. Anonymkode: 7724e...6c0 Selvfølgelig tåler barn at en voksen hever stemmen innimellom. Barn er ikke laget av porselen og blir ikke traumatisert av at en voksen hever stemmen litt. Er det derimot stadige, voldsomme, sinneutbrudd eller så alvorlig at det går inn under psykisk vold kan barnet bli traumatisert. 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Jeg kjefter ikke, aldri. Fikk så mye kjeft i oppveksten atte fy. Men jeg blir sint, streng, osv. Men jeg kjefter aldri om barnet har ødelagt noe, løpt avgårde og holdt på å bli påkjørt osv. da skiller jeg mellom mine følelser og adekvat reaksjon til barnet. Barn lærer ingenting av kjeft. Anonymkode: 93210...434 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå brøler ikke barna mine, men om de hadde gjort det så hadde jeg satt meg ned i øyehøyde med barnet, tatt en lang og god prat om hvorfor man ikke skal brøle. Ikke er det bra for stemmebåndene heller. Så hadde vi gidd hverandre en klem etterpå. Anonymkode: 7724e...6c0 Ikke bra for stemme båndene 🙊 jo det er det. Kjempebra for stemmebåndene og lungene Anonymkode: e9915...260 1
Christina82 Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Ryddet for avsporinger og brudd på norsk lov. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjefter ikke, aldri. Fikk så mye kjeft i oppveksten atte fy. Men jeg blir sint, streng, osv. Men jeg kjefter aldri om barnet har ødelagt noe, løpt avgårde og holdt på å bli påkjørt osv. da skiller jeg mellom mine følelser og adekvat reaksjon til barnet. Barn lærer ingenting av kjeft. Anonymkode: 93210...434 Samme her! Jeg har aldri kjeftet, men likevel, barna kjente "sinnastemmen" min. Barna har i voksen alder fortalt meg at jeg, helt ubevisst, senket både volum, toneleie og flyt når jeg ble sint, og da visste de at de ikke kunne tøye strikken lenger, da måtte de lytte. De sa at de ikke har opplevd meg sint mer enn en håndfull ganger som de kunne huske, og at de heldigvis ikke hadde fått høre sinnastemmen min særlig ofte, for selv om jeg ikke kjeftet likte de ikke å høre sinnastemmen min. I etterkant har jeg snakket med venner, og de sier det samme, at når jeg blir sint får jeg en stemme og måte å snakke på som absolutt ikke er hyggelig. (Jeg har prøvd å endre dette etter at jeg fikk vite det, og prøver å være bevisst på hvordan jeg fremstår når jeg blir sint) I mine øyne er det det ingen forskjell på kjefting og det jeg gjorde, for begge deler omhandler at vi bruker stemmen, og ikke ordene, til å fortelle barna at de har trukket strikken langt nok. Den eneste forskjellen mellom de som kjeftet og meg selv var at jeg fremsto som iskald, behersket og rolig når jeg var sint, mens de som kjeftet fremsto som nettopp det de var, opprørte og sinte. Anonymkode: 67df3...53c 3
Era Vulgaris Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De får vel kjeft når de fortjener kjeft? Anonymkode: 100c8...2d0 Når fortjener barn kjeft? Hva lærer barn egentlig av å få kjeft? Lærer du som voksen noe av å få kjeft? Tror du det er andre måter man lærer bedre av enn å bli kjeftet på? 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 Burugla63 skrev (13 timer siden): Hva skjer da når barnet selv brøler som en apekatt ? Ps spør for en venn ☺️ Da legger du deg ikke på samme nivå å roper tilbake. For å roe ned et barn som er sint må du tone deg ned å snakke med rolig stemme. Barn er i utvikling og har ikke lært å regulere følelser.. du er voksen og har lært det (burde ha lært det) Og dette er mødre som ikke ønsker pedagoger i barnehage 🙈 Nei det er ikke normalt og kjefte og rope til barn. Folk som gjør det har problemer med selvregulering. Dere har mye å reparere på barna i ettertid. Har voksne barn, og har til dags dato aldri hevet stemmen og ropt og kjeftet på de. De har god hørsel og det går fint an å snakke med de. Anonymkode: df93d...99d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 Burugla63 skrev (13 timer siden): Hva skjer da når barnet selv brøler som en apekatt ? Ps spør for en venn ☺️ Vel, det du ikke gjør er å selv oppføre deg som en tulling. For her er et hot tips: å si «du må oppføre deg ålreit og ikke rope» funker ikke om en selv roper og kjefter. Om det nå er på ungene, hunden, partner eller naboer. Barn lærer av det du gjør - ikke det du sier. Jeg liker å anta at folk med unger som oppfører seg unormalt har lært ungene dette. For hvem ellers skulle ha lært en 2-åring dårlig adferd enn mamma og pappa? Julenissen? Anonymkode: 1cf06...089 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel, det du ikke gjør er å selv oppføre deg som en tulling. For her er et hot tips: å si «du må oppføre deg ålreit og ikke rope» funker ikke om en selv roper og kjefter. Om det nå er på ungene, hunden, partner eller naboer. Barn lærer av det du gjør - ikke det du sier. Jeg liker å anta at folk med unger som oppfører seg unormalt har lært ungene dette. For hvem ellers skulle ha lært en 2-åring dårlig adferd enn mamma og pappa? Julenissen? Anonymkode: 1cf06...089 🙄 Anonymkode: 8a1e3...695
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Er forhåpentligvis ikke vanlig. Men har dessverre gjort det selv mange ganger 🥺 Anonymkode: 6c6d2...16a
Burugla63 Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da legger du deg ikke på samme nivå å roper tilbake. For å roe ned et barn som er sint må du tone deg ned å snakke med rolig stemme. Barn er i utvikling og har ikke lært å regulere følelser.. du er voksen og har lært det (burde ha lært det) Og dette er mødre som ikke ønsker pedagoger i barnehage 🙈 Nei det er ikke normalt og kjefte og rope til barn. Folk som gjør det har problemer med selvregulering. Dere har mye å reparere på barna i ettertid. Har voksne barn, og har til dags dato aldri hevet stemmen og ropt og kjeftet på de. De har god hørsel og det går fint an å snakke med de. Anonymkode: df93d...99d Det var en spøk fra min side nei det er ikke ok å heve stemmen til barn . Så fint å høre at dine barn har god hørsel . Mitt barn er en av de 2 % som er født døv . Å når vi er ute blant folk å det er mye støy , så må jeg heve stemmen enkelte ganger for at mitt barn skal klare å høre meg .det har ført til mye stygge blikk, Peking og hvisking fra voksne mennesker . Mange tenker nok da at jeg er en av de som har problemer med å regulere meg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå