Gå til innhold

migrene..?

Kipa

Anbefalte innlegg

jeg lurer litt på om jeg kan ha migrene..er hjemme fra jobb i dag. I går kveld ble jeg kvalm og fikk vondt i hodet, utover natta og morgen har det ikke gitt seg bare blitt verre. Det var vondt med alt lyset...jeg la meg under dyna og har bare sovet.Dette har skjedd før, men vet aldri når det kommer. Nå er det nesten over.Har bestilt time hos legen i dag, men fikk ikke før om 3 uker såklart..noen som kan gi ett svar i mens?? Kanskje noen råd, jeg er litt lei dette selv om det absolutt ikke er ofte det skjer- men det går jo utover de andre på jobben om jeg ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kan ikke stort om migrene, men har det litt sånn som deg. Har altså ikke fått noen diagnose. Det jeg har merket meg, for egen del, er at hvis det er sol som lyser f. eks gjennom bladverk når jeg kjører bil, får jeg utbrudd av ekstrem hodepine. Ellers får jeg det ved annen påvirkning av lys. Jeg får gjerne synsforstyrrelser først, og så kommer hodepinen. Jeg har funnet ut at det er viktig å komme seg vekk fra situasjonen så fort som mulig. Når hodepinen først begynner er det ikke spesielt lurt å være "tapper" som man ofte er med små barn i huset eller i jobb. Da er det lurt å bare komme seg til sengs med lyset av og bare forsøke sove.

For meg startet det etter fødsel nr. 2. Har lenge regnet med at det er migrene, men har aldri spurt en lege. Det er fryktelig!!! Men hos meg er det heller ikke så ofte jeg får "anfall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det høres ut som du har fått migrene. Det arter seg på så veldig mange forskjellige måter, men det finnes endel fellestrekk. Noen av de er sterk hodepine bak det ene øye, kvalme, lysskyhet og noen blir lydsky også.

Jeg har selv migrene og har hatt det i 13 år nå. Ofte får jeg synsforstyrrelser før migreneanfallet slik at jeg på en måte får et forvarsel til at det kommer et anfall. Dette har ført til at jeg er jeg blitt flink til å stoppe det før det bryter ordentelig ut. Jeg har ikke hatt mange sykefravær pga migrene fordi jeg greier å ta det tidlig. Det kan sikkert du også lære deg til når du finner ut litt mer av hva du reagerer på og hva som utløser det.

Vet det er enkelte ting som kan trigge et anfall. Det er bl.a. uregelmessig søvn, rødvin og sjokolade. Etterhvert vil du sikkert finne ut av hva du tåler og ikke selv og ta dine forhåndsregler for å lære deg å leve med hodepinen.

For min del går det helt fint. Så ikke bli så alt for fortvilet om du får diagnosen migrene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år hat mer eller mindre hodepine. Ikke som deg, tror jeg, men vil alikevel fortelle hva som hjalp.

I tillegg til hodepinen var jeg veldig slapp og trøtt nesten hele tiden. For å gjøre en lang historie kort, så la jeg om kostholdet. Jeg var omtrent avhengig av sukker, og når jeg fikk avvendt meg med det, pluss kuttet veldig ned på loff o.l. er hele verden plutselig så mye bedre! Mange går nok til litt fanatiske naturmedisinere og blir satt på en kur de ikke klarer å gjennomføre. Mens det kanskje for de fleste holder å redusere på sukkerinntaket så kroppen ikke blir så hemmet i immunforsvaret. Selv om du muligens har "vanlig" migrene er det et forsøk verdt å tenke på hva du spiser. Etter å ha merket hvilken enorm forskjell det har gjort med meg har jeg enorm respekt for hva jeg dytter i meg. Men nå snakker jeg hverdags, det er lov å skeie ut en gang i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan godt være migrene. Dersom du får den diagnosen vil jeg råde deg til å begynne med akupunktur med en gang. Etter uttallige pillekurer, og utelatelse av ulike typer mat så prøvde jeg det, og jeg fikk en ny verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i helsekostbutikk, var det flere kunder som fortalte at de hadde god nytte av piller som inneholdt matrem. Det ene typen het Migren, det andre het Gitadyl.

Forskjellige kunder sverget til hver sitt preparat, men begge preparatene inneholder mye matrem. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ofte plaget med hodepine. Noen ganger er det like ille som du forteller her. Jeg er langsynt og langsynte sliter ofte med hodepine.

Jeg tror ikke jeg har migrene, men jeg sliter med spenningshodepine. Det kan være skikkelig ille, blir kvalm og må ligge i et mørkt og stille rom. Jeg har ikke funnet ut hva som er årsaken til hodepinen min, men jeg vet at når jeg får den spesielle følelsen som sier at nå får jeg hodepine (ofte får jeg vondt over øynene og hodepinen ligger på forsiden av hodet, rundt pannen) må jeg ta smertestillende før det blir for ille. Hvis jeg tar de for sent får jeg skikkelig hodepine.

Nå kan det høres ut som om jeg er avhengig av smertestillende, men det er jeg ikke. Prøver som regel å få bort hodepinen ved å drikke mye vann og masere tinningene først, hvis det ikke hjelper tar jeg to ibux.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lider ganske sikkert av migrene, men jeg er ingen lege. Har selv hatt migrene i 18 år, og kronisk spenningshodepine i 8 år, så dette er et kjent område. Glem alle råd om homeopati og akkupunktur i første omgang. Gå til lege og få en RIKTIG diagnose først. Skriv ned alle symptomer og plager du opplever før, i midten, og etter anfallene. Alt om lysskyhet, kvalme, og hvor i hodet det banker mest. Skriv opp hva du gjorde i dagene før anfallet, om det er rett før mens, hvor ofte det skjer ol. Be om å få komme til en nevrolog hvis ikke legen kan stille en nøyaktig diagnose.

Når du har fått riktig diagnose kan du begynne å tenke på behandlingsmåter. Først se hva du kan gjøre selv ved omlegging av hverdagen (kosthold, trening ol). Deretter kan du ta imot gode råd og evt prøve alternativ behandling. Men det viktigste er at du vet HVA du lider av før du kan behandle lidelsen. Man kan faktisk skape ubalanse i kroppen hvis man starter i feil ende. 3 uker er ikke lenge for å få svar på så viktige ting.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...