Gå til innhold

Karakter 6 er best og 1 er dårligst, er det slik på all fagskole og høyre utdanning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det like vanlig å praktisere det omvendte, at 1 er best?

Spør fordi jeg i 2010 gikk på fagskole og fikk toppkarakterer i nesten alle fag. Flyttet til andre kanten av landet og søkte iallfall hundre jobber uten å få intervju. Så ga opp den bransjen.

Så har årene gått og barnet mitt begynte på ungdomsskolen. Da jeg så at karakterene der gikk fra 1 til 6 hvor 6 er best begynte jeg å tenke på mine egne karakterer og googlet litt. Ser da at før var skalaen slik at 1 var best, men så ble systemet gjort om (var det i 2003?) slik at 6 ble best og 1 stryk.

Er "min" skole den eneste som henger igjen og ikke har snudd, eller er det like vanlig at 1 er best flere steder?

Er kanskje grunnen til at jeg aldri fikk intervju at jeg sendte inn vitnemål med noe som så ut som stryk i alle fag?

Skal nå søke en annen jobb hvor type skole jeg gikk er et av kravene, så bør jeg kanskje skrive et NB om at her er 1 best og 6 dårligst.....

Anonymkode: 98377...8fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er kanskje grunnen til at jeg aldri fikk intervju at jeg sendte inn vitnemål med noe som så ut som stryk i alle fag?"

Dette var nytt for meg. Ikke rart hvis de ikke er kjent gamle reformen. Men den var morsom, lol, Ja tenkt å se 1ere på et vitnemål😅🤣

Anonymkode: 1b4cb...a37

Skrevet

Står det ikke på ditt vitnemål hvilken skala karakterene er i, feks 1 - 6, hvorav 1 er best?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Istinde skrev (7 timer siden):

Står det ikke på ditt vitnemål hvilken skala karakterene er i, feks 1 - 6, hvorav 1 er best?

Det har jeg aldri sett etter og tipper de som leser søknader ikke ser etter det også hvis 99.9% praktiserer at 6 er best.

Skal sjekke det senere idag.

TS

Anonymkode: 98377...8fa

Skrevet

På vitnemålene står det en beskrivelse av karakterene/ karakterskala.

Jeg fikk mitt nye vitnemål i sommer, fagskole der og ved høyere utdanning, går det i bokstavkarakterer. Bak på vitnemålet sto det en boks med alle bokstavene A til F med beskrivelse som "A= Eleven viser fremragende...", "B= Eleven ..."

Om du har en motsatt skala hadde jeg lagt gil en notis i CV'n om at de kan sjekke karakterskalaen i vitnemålet om du har, eller at du skriver i notisen at din karakterskala er 1-6, hvor 1 er toppkarakter f.eks.

Noen arbeidsgivere ser jo på dette i en ansettelsesprosess, så veldig greit å ha det på det rene hva du faktisk har oppnådd i studiene. ☺

AnonymBruker
Skrevet

Du blander karaktersystemer. Når karaktersystemet for universitet/høyskole/fagskole ble lagt om så ble det innført bokstavkarakterer, der A er best og F er dårligst. I grunnskole og videregående var endringen motsatt, der var det tidligere bokstavkarakterer (S,M,G osv) og ble gjort om til tallkarakterer der 6 er best og 1 dårligst. 

Du kan jo kontakte fagskolen og spørre om det er mulig å få et nytt vitnemål påført bokstavkarakterer i stedet? Eller et infoskriv om endringen i karakterer, og at 1 tilsvarer A osv. på ditt vitnemål?

Anonymkode: 3d80d...36e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før kvalitetsreformen var det slik at 1 var beste karakter i høyere utdanning. Jeg fikk 1,9 på bachelor, og det var eksepsjonelt bra. Da var karakter bedre enn 2,5 laud, og laud var krav for å søke opptak til hovedfag. Dette ble endret da det ble innført bokstavkarakterer på høyere utdanning, og nå er ved C kravet på de fleste utdanninger for å komme inn på master. 

Anonymkode: 36811...dc4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...