Gå til innhold

Syk i USA - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerte i USA med støtte fra lånekassen frem til denne sommeren. Derfor fikk jeg en gratis helseforsikring i USA kalt Optum som blir betalt av HELFO. Den utgikk for 1 mnd siden, og så har jeg ikke klart å skaffe ny forsikring ennå siden det har blitt mye fram og tilbake om jeg kan bli her og jobbe eller ikke. Nå har jeg blitt syk og trenger å komme til legen så fort som mulig. Hva skal jeg gjøre?

Av det jeg har lest, støtter ikke HELFO helseutgifter når man går fra student til arbeidstaker i USA (selv om jeg fortsatt bor her med studentvisum, F1, og ikke har jobb). Man må først søke om frivillig medlemskap i folketrygden, som kan ta opp til 3mnd.

Jeg har sett på norske reiseforsikringer som dekker legeutgifter - men jeg er redd for at de ikke vil betale siden det jeg skal gå til legen for er en sykdom som jeg har vært hos legen med før? Og siden jeg allerede er syk, altså ikke uforutsett sykdom? Og ikke minst at jeg er her allerede og ikke kjøpte forsikringen før jeg dro?

Jeg har, som de aller fleste andre amerikanere, ikke råd til å betale fra egen lomme (hundre og ofte tusenvis av dollar). Jeg ser på amerikanske forsikringer men de koster fort en 1000 dollar i måneden, og jeg vet ikke om jeg har råd til det.

Har noen tips til hva jeg kan gjøre? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale for lege..eventuelt flybilletter hjemom

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har to muligheter: Reise hjem til Norge (eller Europa, og bruke europeisk trygdekort), eller betale selv i USA.

Nyinngåtte reiseforsikringer vil som du sier som hoveregel ikke dekke noe, siden du var syk før du inngikk forsikringen. (Kan være det finnes unntak hvis du oppgir sykdommen når du søker om forsikringen, men da må du sikkert betale en veldig høy egenandel, og det ville jeg ikke regnet med. Kan også være forsikringen vil dekke det hvis det er en kronisk sykdom, men da må du også regne med høyere egenandel. Du må lese vilkårene NØYE.)

Anonymkode: f4995...dc8

• Liker 1
Gjest Tenk positivt
Skrevet

Hvordan går det ts❤️

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt din familie i norge?

Ellers bør du nok fly hjem til norge, om du ikke har noen alternativer i USA som du klarer økonomisk. Er derfor folk i USA står i en lavlønnet jobb: pga de får helseforsikring.

Anonymkode: 313e9...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten må du reise ut av landet for hjelp eller så må du bla opp. Er du nært grensen til Mexico kan du jo reise dit f.eks. 

Anonymkode: 2f1dc...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som krever innleggelse, røntgen, operasjon osv? Finn et sykehus som tar imot uforsikrede og spør hva din behandling vil koste. Gå til legen og betal regningen med lån. Eller bli helseflykting. Cuba har kjempegode sykehus. 

Anonymkode: 82e87...f9b

Gjest Linny111
Skrevet

Du kan ikke bli frivillig medlem av Folketrygden uten videre uansett. Det finnes strenge regler for det. Og om du ikke har forsiktig eller råd til å betale, får du komme tilbake til Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Fins det noen «Free clinic» i nærheten av deg? 

Anonymkode: 747d0...a30

• Liker 1
Skrevet

Liggedøgn er jo noe sånt som 30 000 kr natta og en røntgen kanskje 100 000. Helt syke priser.  Ville reist hjem til Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Carinao skrev (21 timer siden):

Jeg studerte i USA med støtte fra lånekassen frem til denne sommeren. Derfor fikk jeg en gratis helseforsikring i USA kalt Optum som blir betalt av HELFO. Den utgikk for 1 mnd siden, og så har jeg ikke klart å skaffe ny forsikring ennå siden det har blitt mye fram og tilbake om jeg kan bli her og jobbe eller ikke. Nå har jeg blitt syk og trenger å komme til legen så fort som mulig. Hva skal jeg gjøre?

Av det jeg har lest, støtter ikke HELFO helseutgifter når man går fra student til arbeidstaker i USA (selv om jeg fortsatt bor her med studentvisum, F1, og ikke har jobb). Man må først søke om frivillig medlemskap i folketrygden, som kan ta opp til 3mnd.

Jeg har sett på norske reiseforsikringer som dekker legeutgifter - men jeg er redd for at de ikke vil betale siden det jeg skal gå til legen for er en sykdom som jeg har vært hos legen med før? Og siden jeg allerede er syk, altså ikke uforutsett sykdom? Og ikke minst at jeg er her allerede og ikke kjøpte forsikringen før jeg dro?

Jeg har, som de aller fleste andre amerikanere, ikke råd til å betale fra egen lomme (hundre og ofte tusenvis av dollar). Jeg ser på amerikanske forsikringer men de koster fort en 1000 dollar i måneden, og jeg vet ikke om jeg har råd til det.

Har du noen forsikring som kan hjelpe deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Uff ikke bare bare å bli syk i usa uten forsikring. Har du ikke kredittkort eller kan ta et lån. evt få penger fra foreldrene dine.

Anonymkode: 0ca00...2ac

Skrevet
Carinao skrev (21 timer siden):

Jeg vet ikke men finnes det eks røde kors.organisasjoner som kan hjelpe? 

Skrevet

Har du venner der som kanskje jobber innenfor helsevesenet der som kan prøve å hjelpe deg???? 

Skrevet
Carinao skrev (På 5.8.2022 den 23.29):

Hei hvordan går det med deg? Har du fått hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har tre muligheter.

1. Innse at du har driti deg ut og begynne og spare for å dekke det selv.

2. Fly hjem til Norge.

3. Bli frisk på egenhånd.

Anonymkode: 1a0c7...12a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kontakt din familie i norge?

Ellers bør du nok fly hjem til norge, om du ikke har noen alternativer i USA som du klarer økonomisk. Er derfor folk i USA står i en lavlønnet jobb: pga de får helseforsikring.

Anonymkode: 313e9...339

Må jo si at det amerikanske systemet er dårlig lagt opp. De bør kanskje gjøre noe med helse reformen. Tror at Obama ville det???? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...