Gå til innhold

Hva syntes dere om denne ungen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hen er 3 år. Siden hen var født ga hen veldig lite blikkontakt, nesten ingen sosiale smil, gråt og var mye utilpass, har aldri likt å kose/bli holdt, men har sovet greit gjennom nettene siden hen ble født. Ingen babling som spedbarn, ingen grimaser, lager fortsatt ingen grimaser, veldig lite mimikk i ansiktet, svarer helt greit til navnet sitt men da hen var yngre svarte hun veldig dårlig til sitt navn. Har vært til en øre lege som ikke fant noe rart. Peker nesten ikke. Vinker ikke. Kan av og til klappe på oppfordring. Snakker ikke, kun noen få ord ja nei mamma pappa. Hen er 3 år. Blir ofte sint og får raserianfall men dette tenker eg e grunnet at hen ikkje snakker enda så frustrasjonen blir stor. Usikker hvor mye hen forstår når du snakker til hen, jeg tror at hen ikke forstår så mye annet enn "vil hen spise/ha is osv" altså det som e heilt basalt som hen blir spurt om 10 ganger ila ein dag. Leker i samme rom som andre barn men ikke MED andre barn. Veldig lite samspill der. Motorisk begynte hen også å gå da hen fylte 2 år så var ganske treg der også. 

Hadde dere vært bekymret? Hvorfor/hvorfor ikkje? Kjenner dere barn som ligner? Var dem bare litt trege og kom seg etterhvert? Hvor vanlige er det å være 3 år og nesten ikke snakke/kun få ord? I tillegg det andre som e skrev. 

Anonymkode: d582f...484

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært  veldig bekymret ja.

Anonymkode: ed606...a52

• Liker 8
Skrevet

Her ville jeg bedt om en utredning. Både med tanke på autisme og evt andre vansker. 

• Liker 5
Skrevet

Ville vært bekymret ja. Jeg kjenner et barn som lignet, hn fikk senere en autismediagnose. Ikke dermed sagt at ditt barn har autisme, men jeg ville ha nevnt det du skriver for helsesøster og forlangt videre utredning. 

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, her er det grunn til bekymring. Ville fått barnet utredet. 

Skrevet

Tenker også autisme, eneste det er ganske normalt å leke alene på den alderen.  Ville fått utredning 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg ville vært svært bekymra.

Går barnet i barnehage? Har du vore til kontrollar på helsestasjonen?

Anonymkode: 3b480...d93

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært veldig bekymret, hva sier barnehagen, vil ikke de ha hun utredet? Jo raskere jo bedre. Det er jo ikke bare en ting som ikke stemmer her, det er jo flere ting, høres jo mistenkelig mye ut som autisme. Ville presset skikkelig på å få utredning nå når alt startet opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med bhg/ helsesøster og send henvisning til PPT om dine bekymringer. De kan komme i bhg og observere barnet ditt. 

Jeg tenker hun har endel "avvik" , så merkelig at ingen instanser har fanget dette bedre opp 

Skrevet

Ja, det hadde bekymret meg ja.

Jeg ville på et langt tidligere stadige bedt om utredning på barnehabilitering, PPT og BUP. 

Og fått omgang vedtak om ekstra ressurs i barnehagen veldig kvikt, det kam de gjøre uten diagnose. Men jeg ville ikke blitt overrasket om barnet er på autismespekter og vil trenge endel oppfølging. Dette er kjempeviktig å få på plass så tidlig som mulig. 

Jeg stusser på at ingen har fanget dette opp på helsestasjon/barnehage/lege? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle varsellampene mine ropte autisme da jeg leste innlegget. 

Anonymkode: 6fea9...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også autisme.

Anonymkode: a387c...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenter er tidligere ute med språk så om det er jente, som jeg føler du røpet, så ville jeg vært ekstra bekymret for det.

Men henvis allerede nå. Jo tidligere hjelp, jo mer normalt liv 🙂

Anonymkode: 6f9f3...be9

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hen er 3 år. Siden hen var født ga hen veldig lite blikkontakt, nesten ingen sosiale smil, gråt og var mye utilpass, har aldri likt å kose/bli holdt, men har sovet greit gjennom nettene siden hen ble født. Ingen babling som spedbarn, ingen grimaser, lager fortsatt ingen grimaser, veldig lite mimikk i ansiktet, svarer helt greit til navnet sitt men da hen var yngre svarte hun veldig dårlig til sitt navn. Har vært til en øre lege som ikke fant noe rart. Peker nesten ikke. Vinker ikke. Kan av og til klappe på oppfordring. Snakker ikke, kun noen få ord ja nei mamma pappa. Hen er 3 år. Blir ofte sint og får raserianfall men dette tenker eg e grunnet at hen ikkje snakker enda så frustrasjonen blir stor. Usikker hvor mye hen forstår når du snakker til hen, jeg tror at hen ikke forstår så mye annet enn "vil hen spise/ha is osv" altså det som e heilt basalt som hen blir spurt om 10 ganger ila ein dag. Leker i samme rom som andre barn men ikke MED andre barn. Veldig lite samspill der. Motorisk begynte hen også å gå da hen fylte 2 år så var ganske treg der også. 

Hadde dere vært bekymret? Hvorfor/hvorfor ikkje? Kjenner dere barn som ligner? Var dem bare litt trege og kom seg etterhvert? Hvor vanlige er det å være 3 år og nesten ikke snakke/kun få ord? I tillegg det andre som e skrev. 

Anonymkode: d582f...484

Dette barnet er autistisk.

Skrevet

Samme hva det er trenger dette barnet hjelp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke barnehagen allerede har henvist dette barnet til nevrohabilitering/BUP er det på tide å begynne å tenke på det. Mulig det fortsatt er for tidlig for en diagnose. Barnehagen bør i hvert fall henvise til PPT for sakkyndig vurdering. Her trengs det tiltak. Å være forsinket rundt 3 år trenger ikke å bety vansker resten av livet, men de vanskene som beskrives over er veldig alvorlige. Man kan mistenke alvorlige språkvansker, autisme eller PU. Kanskje flere diagnoser.

Anonymkode: 76fd9...c57

AnonymBruker
Skrevet

Om dette barnet hadde gått på min avdeling så hadde jeg spurt foreldrene om jeg kan henvise til ptt. Det er veldig viktig med tidlig innsats slik at barnet ikke blir hengende alt for langt etter når hun begynner på skolen.

Går barnet i barnehagen? Hva sier barnehagen?

Anonymkode: c36f0...b6a

AnonymBruker
Skrevet

Bør utredes. Kan være autisme kan også være pu, eller begge deler.

Litt på sidelinjen, men har barnet hatt feberkramper? 

Anonymkode: 12766...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Klarte ikke å lese innlegget. Noe så rotete. 

Anonymkode: 21a58...d96

AnonymBruker
Skrevet

Hen hen hen... Du utelater vesentlig info i roteinnlegget ditt TS.

Anonymkode: 3f570...71a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...