AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Hei, jeg har fått innvilget 100 % ufør. Men hvordan fungerer dette hvis jeg vil jobbe f.eks 50% etter hvert? Vet at jeg kan det, men lurer på hvordan det vil påvirke inntekten min. Vil jeg kunne tjene en "reell" 50 % inntekt og så motta 50 % ufør? Hvis noen skjønner hva jeg mener.. Med reell inntekt 50%, mener jeg om inntekten fra jobben jeg da har vil bli redusert slik at den blir tilsvarende det jeg skulle hatt i ufør-stønad? Eller om den inntekten er en inntekt i seg selv, slik at min "dårligste" inntekt vil være de 50 % resterende fra ufør? For jeg fikk ikke noe høy uføretrygd, akkurat.. Anonymkode: 3e37b...1f1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Det skal stå i vedtaket ditt hvor mye du kan tjene utenom uføretrygden. Reglene er litt kompliserte men mener det er sånn at hvis du blir bedre av din diagnose og kan jobbe så blir trygdeprosenten redusert. Det vil nok bli foretatt en ny beregning hvor mye uføretrygd du får. Du må nesten lese deg opp på reglene. Anonymkode: 8045e...9f7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Uføretrygden begynner å reduseres når du tjener over 0,4G. Lønn skal meldes inn sånn at uføretrygden kan tilpasses måned for måned. Deg gjøres også en avregning en gang pr år når faktisk årlig inntekt er klar, og om man har fått for mye, eller for lite uføretrygd. Lønnsnivået man hadde før man fekk uføretrygd påvirket hvor mye man kan tjene før uføretrygden blir 0. Du kan blant annet lese om dette her: https://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd Anonymkode: 4bbec...e0f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Jeg klarte å jobbe 50% et par år. Jeg meldte inn forventet inntekt, trygden ble trekt ihht den. Viktig å være ajour med å melde inn riktig inntekt, ellers blir det kjedelig når etteroppgjøret blir regnet ut. Husk at feriepenger skal tas med i summen det året du får de utbetalt. Anonymkode: 0e1ad...37d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Jeg er i samme situasjon, det vil si, er 80% ufør, men jobber nå 50%. Jeg rapporterer inn hvor mye jeg antar jeg kommer til å tjene i år, og blir trukket i trygd deretter. Det er noe greier med en kompensasjonsgrad og noe, sto om det i uførevedtaket. Tror den varierer fra person til person/situasjon til situasjon. Uansett, så sier den noe om mye reduksjon i uføretrygd basert på inntekten min (over frigrensen?). Hvis komp.graden er på 70% reduseres uføretrygden med 70 øre for hver krone som er over inntektsgrensen. Opp til et punkt, hvor hvis du tjener over det, får du 100% reduksjon i uføretrygden. Det er drømmen min som jeg jobber meg oppover mot! Anonymkode: 5ad25...d96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå