AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Jeg føler ikke jeg gjør noe annet enn å rydde. Skal kvitte meg med masse i løpet av høsten for vet jeg har for mye drit, men vil gjerne høre om noen har gode tips/råd? Sånne tips som «aldri gå tomhendt», «sett stoppeklokke på 10 min og kun rydd» osv Anonymkode: 459c7...f44
Kratt_ Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Hver eneste gjenstand i huset har et hjem. Hver gang man er ferdig med å bruke den gjenstanden, så skal den hjem igjen med en gang. 😊 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg føler ikke jeg gjør noe annet enn å rydde. Skal kvitte meg med masse i løpet av høsten for vet jeg har for mye drit, men vil gjerne høre om noen har gode tips/råd? Sånne tips som «aldri gå tomhendt», «sett stoppeklokke på 10 min og kun rydd» osv Anonymkode: 459c7...f44 Du må ha en plan når du rydder. Ikke bare flytt rotet fra et rom til et annet - da er du like langt (kort) Anonymkode: d38bb...d43
mercury_ Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Som brukeren over skriver. Alt har sin plass. Ting kommer bare bort fra plassen sin når den er i bruk, og settes tilbake med én gang man er ferdig. Ta en siste opprydding før du legger deg. Gjør klart hvert rom til neste morgen, sånn at du alltid starter med "blanke ark". Det tar ikke mer enn et par minutter når rommene er relativt ryddige takket være rydding gjennom dagen.
mammahjarte Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Har ein roteskuff for ting eg finner rundt om kring frå barnet, sortrer den når eg har tid. Skal eg f.eks gå opp i andre etasje tar eg altlid med meg noko som bur i andre etasje, sånn at eg alltid rydder litt. Har også kallax (IKEA møbel) over alt med eksker om skjuler rot. Huset vårt er veldig interiørminimalistisk, men likevel er det lagra mange ting som vi ikkje kan sjå. Deilig. Ellers så seljer eg fort unna ting vi faktisk er ferdig med, selje det under markedspris for å få det vekk fort. Betre å få det vekk for litt mindre pris enn å la det støve ned i boden. Eg er også flink til å pakka ned små kle med ein gong. Har stor plastekse som står str.44-56, anna som står 62-80, anna som står 86-92 o.s.v. Er ikkje ferdig med barn, ellers hadde eg donert vekk kle. Tar også ikkje vare på alt og hive ting eg har spart på som ikkje har blitt brukt på 2 år. Gjelder også kle, 6 år gamle kle kjem ikkje til å bli brukt, vekk vekk med det. Anna tips er å faktisk vita kor alt bur, resten av huset må også vita kor ting bur. Det hjelper ikkje om du veit kor alt skal vere om dei andre ikkje gjer det. Ellers så har eg rullering på leiker, har ikkje alt fremme på ein gong. Eg er sikkert litt frekk nå, men eg synest det er litt vemmelig når eg drar på besøk til venner og familie som har så sjukt mykje leiker fremme. Ingenting er sortert, det er lego med barbie, togbaner oppe og nede saman med bamsar, magnetar og bilar. Alt er berre rot, og barn greie ikkje å leika med noko av det på ein fornuftig måte. Vårt barn elsker når vi tar frem noko som har hatt pause i ein månad, då blir det spennande igjen. Står det i hylla i halvt år blir det ikkje brukt. 2
Portia Catonis Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Jeg passer på å rote kun i løypa mellom stua og kjøkkenet. Så rydder jeg én ting hver gang jeg går forbi. Badet rydder jeg mens jeg uansett er der og dusjer, og soverommet når jeg gjør klesvask.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Det beste tipset for å ha det varig ryddig er absolutt å ikke eie for masse, så det største og viktigste steget blir å kvitte deg med ting. Supert at du skal gå i gang til høsten. Jeg ville ikke ventet, tho. Jeg ville begynt med en skuff eller et skap og samlet sammen overflødige ting I DAG. Anonymkode: b3e3e...bd0 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Som nevnt over her - eie færre ting. Og du bør ta litt hardt i når du kvitter deg med ting. Så det virkelig monner. Det vil garantert skape mindre rot. Har man for mye ting, bruker man masse tid på å rydde og organisere tingene, holde dem ved like og flytte dem fra rom til rom. Man blir lett overveldet og gir opp. Så det beste rådet, og det første du bør gjøre, er å kvitte deg med alt dere ikke bruker i en vanlig hverdag. Er det i tvil om du vil beholde noe, så kvitt deg med det. Etter at du har gjort det - vær forsiktig med å dra nye ting i hus. Så gir du de få tingene du har igjen et hjem. Så lærer du alle i familien hvor tingene bor og lærer alle å legge ting tilbake. Så legger du inn en rutinemessig kjapp oppryddingsrunde hver kveld, 15 min, hvor alle ting legges på plass. Anonymkode: 6a2fc...02b 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Det med å eie færre ting er det beste tipset. Jeg hater rot selv, og føler det er rot overalt (bor med mann og 3 sønner🙈). Har tatt ett tak nå i sommer sammen med eldstegutten på 12, og vi har ryddet vekk, sortert, kaste og solgt unna endel greier. Veldig befriende. Det beste er at guttungen syns det var så fantastisk når rommet hans ble helt ryddig og uten så masse greier, og er blitt mer opptatt av å holde det ryddig i huset. 🏆 Håper det varer😅 Anonymkode: a38ca...474 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå