Gå til innhold

Utredning for infertilitet - hva kan vi forvente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min er henvist til utredning for infertilitet etter å ha vært prøvere i et år uten at det har klaffet for oss. Jeg lurer på hva jeg kan forvente av undersøkelser og eventuelt tiltak fra gynekolog? Jeg vet at jeg vil bli undersøkt med innvendig ultralyd og at de tar sædprøver av han, men hva videre? Finnes det medisiner man kan få? For man går vel ikke rett til IVF dersom alt ser normalt ut? Jeg aner rett og slett ikke hva som er alternativene for oss etter undersøkelse. Vil noen opplyse meg?

Anonymkode: 7287a...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pcos og vi brukte lang tid. Jeg ble satt på letzerol som hjelper deg å få eggløsning. Vi fikk også en Runde iui som gjorde at jeg ble gravid.

Mannen min sin sperm ble skjekket. Hos meg var det at jeg ikke fikk eggløsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regelmessig syklus? Hvis ikke så er det typisk å først prøve medikamenter som kan lokke frem eggløsning. 

Anonymkode: 0f20b...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 19.21):

Har du regelmessig syklus? Hvis ikke så er det typisk å først prøve medikamenter som kan lokke frem eggløsning. 

Anonymkode: 0f20b...967

Ja, jeg har regelmessig syklus, men med noe kort lutealfase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

Blir du henvist offentlig for utredning, eller drar dere på privat klinikk?

Vår erfaring fra privat klinikk er følgende:
På utredning ta mannen sædprøve, og de tar innvendig ultralyd av kvinnen for å sjekke ståa på eggstokkene og follikler. De tar/henviser også til blodprøver for å sjekke at alt er som det skal der. F.eks vitaminlagre, hormoner, stoffskifte osv. Det kan hende de ønsker å sjekke om egglederne dine er åpne eller tette, isåfall vil dere avtale det nærmere der. 

Hva som skjer videre avhenger av hva de eventuelt finner. Noen ting kan medisineres, noen ting kan ikke det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helne90 skrev (1 time siden):

Heihei,

På utredning ta mannen sædprøve, og de tar innvendig ultralyd av kvinnen for å sjekke ståa på eggstokkene og follikler. De tar/henviser også til blodprøver for å sjekke at alt er som det skal der. F.eks vitaminlagre, hormoner, stoffskifte osv. Det kan hende de ønsker å sjekke om egglederne dine er åpne eller tette, isåfall vil dere avtale det nærmere der. 

Hva som skjer videre avhenger av hva de eventuelt finner. Noen ting kan medisineres, noen ting kan ikke det.

Lykke til!

Samme skjedde her :) 

Anonymkode: ab6d3...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helne90 skrev (6 timer siden):

Heihei,

Lykke til!

Takk for svar! Vi er henvist til en privat lege med offentlig avtale. Jeg vet veldig lite om hva som kan være feil, og hva man gjør da, så merker jeg er veldig spent og usikker før denne prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar! Vi er henvist til en privat lege med offentlig avtale. Jeg vet veldig lite om hva som kan være feil, og hva man gjør da, så merker jeg er veldig spent og usikker før denne prosessen. 

Det skjønner jeg godt! Vi fikk veldig god hjelp - de vil jo at dere skal få det til!

Jeg vil råde deg og partner til å prate litt sammen på forhånd om hva dere tenker hvis dere får dårlige nyheter, f.eks om dere må videre med assistert befruktning - snakk om økonomien rundt det, hvor lenge dere er villige til å vente offentlig (tar 1 - 1,5 år fra forsamtale på sykehus til oppstart), om dere bør starte å spare for å prøve privat i mellomtiden - alt slikt.
Det kan jo hende alt som trengs er litt hjelp rundt eggløsning eller hormoner hos en av dere, men i tilfelle er det greit å ha snakket sammen om forskjellige scenarioer på forhånd, så blir det ikke så overveldende om dere får litt kjipe nyheter. 

For oss hjalp det veldig å ha pratet godt og ærlig på forhånd så vi var klare for å takle det som kom, uansett om det skulle være tette eggledere, vitaminmangel, eller infertilitet. Da viste vi begge at vi var på samme side og stod i det sammen! :)

Potensielle scenarioer KAN være (jeg er ikke lege, så dette er kun det jeg har plukket opp igjennom prosessen selv), om du vil lese litt om det:
- Endometriose eller cyster som er i veien hos deg (arrvev). Tror de ofte anbefaler IVF om dette er problemet men jeg er ikke sikker. 
- Tette eggledere - isåfall skylles de åpne hos klinikken.
- Hormon/vitamin/stoffskifteproblemer, isåfall tas medisiner/tabletter.

- Problemer med egg/folikkler. Tror de da kjører IVF. Worst case scenario må donoregg brukes. 
- Problemer med sædkvalitet hos mannlig partner. Her kan alt fra inseminasjon om de er late svømmere til IVF om det er få/dårlige sædceller være en løsning. Worst case scenario må donor brukes til enten inseminasjon (IUI) eller IVF. 
- Livsstilsproblemer. Overvekt og røyking f.eks kan ha negativ innvirkning på egg- og sædkvalitet slik jeg har forstått det. 
- Og hos noen er alt på papiret bra men de trenger hjelp likevel. 

Igjen jeg er IKKe lege, men fant trygghet i å lese om temaet når vi selv ble utredet. Jeg følte jeg da stilte sterkere hos legen og kunne stille relevante spørsmål, og selv ha litt kontroll i prosessen.  

Masse lykke til, krysser fingrene for dere! 

Anonymkode: c163b...382

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det skjønner jeg godt! Vi fikk veldig god hjelp - de vil jo at dere skal få det til!

Jeg vil råde deg og partner til å prate litt sammen på forhånd om hva dere tenker hvis dere får dårlige nyheter, f.eks om dere må videre med assistert befruktning - snakk om økonomien rundt det, hvor lenge dere er villige til å vente offentlig (tar 1 - 1,5 år fra forsamtale på sykehus til oppstart), om dere bør starte å spare for å prøve privat i mellomtiden - alt slikt.
Det kan jo hende alt som trengs er litt hjelp rundt eggløsning eller hormoner hos en av dere, men i tilfelle er det greit å ha snakket sammen om forskjellige scenarioer på forhånd, så blir det ikke så overveldende om dere får litt kjipe nyheter. 

For oss hjalp det veldig å ha pratet godt og ærlig på forhånd så vi var klare for å takle det som kom, uansett om det skulle være tette eggledere, vitaminmangel, eller infertilitet. Da viste vi begge at vi var på samme side og stod i det sammen! :)

Potensielle scenarioer KAN være (jeg er ikke lege, så dette er kun det jeg har plukket opp igjennom prosessen selv), om du vil lese litt om det:
- Endometriose eller cyster som er i veien hos deg (arrvev). Tror de ofte anbefaler IVF om dette er problemet men jeg er ikke sikker. 
- Tette eggledere - isåfall skylles de åpne hos klinikken.
- Hormon/vitamin/stoffskifteproblemer, isåfall tas medisiner/tabletter.

- Problemer med egg/folikkler. Tror de da kjører IVF. Worst case scenario må donoregg brukes. 
- Problemer med sædkvalitet hos mannlig partner. Her kan alt fra inseminasjon om de er late svømmere til IVF om det er få/dårlige sædceller være en løsning. Worst case scenario må donor brukes til enten inseminasjon (IUI) eller IVF. 
- Livsstilsproblemer. Overvekt og røyking f.eks kan ha negativ innvirkning på egg- og sædkvalitet slik jeg har forstått det. 
- Og hos noen er alt på papiret bra men de trenger hjelp likevel. 

Igjen jeg er IKKe lege, men fant trygghet i å lese om temaet når vi selv ble utredet. Jeg følte jeg da stilte sterkere hos legen og kunne stille relevante spørsmål, og selv ha litt kontroll i prosessen.  

Masse lykke til, krysser fingrene for dere! 

Anonymkode: c163b...382

Tusen takk for veldig informativt svar! Veldig greit å vite mer om hva som kan møte oss. Dette var veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...