Gå til innhold

To åring satt løst i baksetet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke bare anta at foreldrene ikke hadde sikret sitt barn. Ungene i den alderen kan være ganske slu og åle seg ut av sikringen. Boten og tilsnakk var konsekvensen, så hvorfor føler du retten til å dømme mer?

Anonymkode: 22d41...4d6

• Liker 3
Skrevet

Dessverre normalt...når jeg hentet min datter i barnehagen satt det 2 åring i fremover vendt sete og en 2 åring på pute stol....sett 3 åringer sitte foran..med airbag og rett på sete. Eller barn som sitter uten sikkerhetsbelte 😳😳😳 blir skremt hvor mange som ikke sikker barna riktig 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Dessverre normalt...når jeg hentet min datter i barnehagen satt det 2 åring i fremover vendt sete og en 2 åring på pute stol....sett 3 åringer sitte foran..med airbag og rett på sete. Eller barn som sitter uten sikkerhetsbelte 😳😳😳 blir skremt hvor mange som ikke sikker barna riktig 

Kan sitte foran om airbagen er skrudd av

Anonymkode: cb76c...12d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke bare anta at foreldrene ikke hadde sikret sitt barn. Ungene i den alderen kan være ganske slu og åle seg ut av sikringen. Boten og tilsnakk var konsekvensen, så hvorfor føler du retten til å dømme mer?

Slike foreldre er mann i sin fulle rett til å dømme. 

Anonymkode: f5c67...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slike foreldre er mann i sin fulle rett til å dømme. 

*man 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan sitte foran om airbagen er skrudd av

Anonymkode: cb76c...12d

Ja..men tror mange ikke skrur de av...men en 3 åring skal uansett ikke sitte foran på sete 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (22 minutter siden):

Ja..men tror mange ikke skrur de av...men en 3 åring skal uansett ikke sitte foran på sete 

Akkurat det er jo spekulasjoner fra din side, om airbagen er avskrudd eller ikke. 
Men enig i at så små barn ikke bør sitte foran. 

Anonymkode: 5c944...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det står klart og tydelig at ungen satt uten sikring: "En fører fikk en «saftig bot» da politiet oppdaget en toåring som satt uten sikring i baksetet. Det forteller operasjonsleder i politiet Tore Solberg.

TS

Anonymkode: 85c31...530

• Liker 3
Skrevet

Da jeg fikk mitt første barn i -90 kjørte jeg drosje hjem med baby på fanget. 4 mil på vinterføre. Bilstol var ikke et tema den gang. Jeg er glad tidene har endret seg og at vi nå sikrer barna våre i bilen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det er jo spekulasjoner fra din side, om airbagen er avskrudd eller ikke. 

Er det egentlig farligere? Jeg har et (eldre) barn som sliter med bilsyke og jeg har lett og ikke funnet noe som tyder på at det er farligere å sitte foran enn bak. Det er sikkert vanskelig å få til bakovervent, men utenom det (og airbag) er det egentlig noen grunn til at barn må sitte bak?

Anonymkode: 93860...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det egentlig farligere? Jeg har et (eldre) barn som sliter med bilsyke og jeg har lett og ikke funnet noe som tyder på at det er farligere å sitte foran enn bak. Det er sikkert vanskelig å få til bakovervent, men utenom det (og airbag) er det egentlig noen grunn til at barn må sitte bak?

Du kan gå inn på Trygg Trafikk sine sider og lese. Der står det noe om at sikkerheten er ganske lik om du sitter foran eller bak (dette gjelder nyere biler). Tidligere advarte de om at barn ikke måtte sitte foran, det gjør de ikke nå. Bare husk å slå av airbag om barnet er under 140 cm. 

Anonymkode: 65722...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke noe problem å feste bakovervendt sete foran så lenge airbag er av på nyere biler 😊

Anonymkode: acab2...f18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (1 time siden):

Da jeg fikk mitt første barn i -90 kjørte jeg drosje hjem med baby på fanget. 4 mil på vinterføre. Bilstol var ikke et tema den gang. Jeg er glad tidene har endret seg og at vi nå sikrer barna våre i bilen. 

Sikring av barn ble påbudt i 1988 (der bilbelte var tilgjengelig vel og merke), og alle brukte det når jeg ble født i -93, så merkelig om det ikke var et tema en gang 🤔

Men ja enig, glad tidene har endret seg på det punktet! :) ser dessverre stadig folk som ikke bryr seg da, blant annet en i nabolaget som kjører rundt med en 2 åring og en 4 åring usikret i bilen, enten på fanget eller løst uten setebeltet i passasjersetet.. fått beskjed av barnehagen men da bare ler foreldrene av dem og kaller dem rasister 🙄 og jeg blir kalt hysterisk av både familie og bekjente som ikke lar 5 åringen kjøre usikret, fått beskjed om det siden han var 3 år.. 

Anonymkode: 3e039...eaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikring av barn ble påbudt i 1988 (der bilbelte var tilgjengelig vel og merke), og alle brukte det når jeg ble født i -93, så merkelig om det ikke var et tema en gang 🤔

Men ja enig, glad tidene har endret seg på det punktet! :) ser dessverre stadig folk som ikke bryr seg da, blant annet en i nabolaget som kjører rundt med en 2 åring og en 4 åring usikret i bilen, enten på fanget eller løst uten setebeltet i passasjersetet.. fått beskjed av barnehagen men da bare ler foreldrene av dem og kaller dem rasister 🙄 og jeg blir kalt hysterisk av både familie og bekjente som ikke lar 5 åringen kjøre usikret, fått beskjed om det siden han var 3 år.. 

Hvor tafatte går det an å være, dere ringer selvfølgelig politiet og varsler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blitt gjort mange ganger, men de gangene vi vet de kjører med barna i bilen er det ikke lange biten det er snakk om så politiet rekker ikke frem en gang før de er fremme. Vet at de ikke eier barnestol så de sitter slik på lengre turer også, men jeg aner jo ikke når de er ute på tur med barna utenom til og fra barnehagen 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (1 time siden):

Ja, men man har samme baby i vogn i full fart på bussen på E6 og E18. Har sett en 2-åring stå i vogna på ring 3, liksom. 

Anonymkode: 58615...8d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her i Sverige er det tillatt å kjøre barn usikret innen korte avstander, faktisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt trygt for små barn å sitte i fremste, med airbag av, i bakovervendt bilstol. Like trygt som baksetets sideseter. 

Anonymkode: bc0f6...5e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i Sverige er det tillatt å kjøre barn usikret innen korte avstander, faktisk.

Sannhet med modifikasjoner, ikke lovlig egentlig men er unntak fra loven i taxi for korte strekker for barn under 3 år, og for barn over 3 år men under 135 cm gjelder unntaket for midlertidige transporter på korte strekker. Altså egentlig ikke for daglig kjøring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...