AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Hei, jeg er en kvinne i 20 årene som sliter mye med hjernetåke som det kalles. Jeg merket mye til dette etter at jeg hadde Covid i desember ifjor. Det kommer i perioder og det er helt grusomt når det står på! Spesielt i perioder hvor jeg drikker mye så forsterkes det og jeg føler ofte en følelse av at jeg er «tom» i hodet, konsentrasjonen er helt elendig og sliter mye med kortidshukommelsen.. Er det flere som sliter med det samme? Kjenner jeg begynner å bli litt bekymret, er utrolig ekkelt når det står på.. Har perioder hvor jeg nesten ikke får med meg noenting. Når jeg snakker med folk er det som om hjernen min ikke prosseserer hva som skjer/hva folk sier Føler meg nesten dement.. Har så mye angst pga dette og det er helt grusomt.. Heldigvis kommer det i perioder så har ikke det sånn hele tiden men er forferdelig når det står på.. Er vi flere? Anonymkode: da1e7...7ba 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Hvorfor drikker du mye når det forsterker hjernetåken? Anonymkode: 1d2c5...098 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei, jeg er en kvinne i 20 årene som sliter mye med hjernetåke som det kalles. Jeg merket mye til dette etter at jeg hadde Covid i desember ifjor. Det kommer i perioder og det er helt grusomt når det står på! Spesielt i perioder hvor jeg drikker mye så forsterkes det og jeg føler ofte en følelse av at jeg er «tom» i hodet, konsentrasjonen er helt elendig og sliter mye med kortidshukommelsen.. Er det flere som sliter med det samme? Kjenner jeg begynner å bli litt bekymret, er utrolig ekkelt når det står på.. Har perioder hvor jeg nesten ikke får med meg noenting. Når jeg snakker med folk er det som om hjernen min ikke prosseserer hva som skjer/hva folk sier Føler meg nesten dement.. Har så mye angst pga dette og det er helt grusomt.. Heldigvis kommer det i perioder så har ikke det sånn hele tiden men er forferdelig når det står på.. Er vi flere? Anonymkode: da1e7...7ba Alkohol forverrer hukommelse ja, så lurt å kutte det ned eller ut Anonymkode: 32c6f...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Alkohol forverrer også angst. Anonymkode: 6dd08...e69 1 1
AprilLudgate Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Ja, har hatt det siden jeg fikk stoffskifteforstyrrelser i tidlig 20år. Nå har jeg vestibulære lidelse(r) også som gir trippelt tusen brainfog. Lærte meg endel triks når det kun var fra stoffskiftet da 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alkohol forverrer hukommelse ja, så lurt å kutte det ned eller ut Anonymkode: 32c6f...e6e Altså når jeg sa at jeg drikker mye, mente jeg egentlig perioder hvor jeg drikker mye i helgene, ikkje hver dag eller flere dager i uken. TS Anonymkode: da1e7...7ba
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså når jeg sa at jeg drikker mye, mente jeg egentlig perioder hvor jeg drikker mye i helgene, ikkje hver dag eller flere dager i uken. TS Anonymkode: da1e7...7ba Skulle egentlig sitere den første som svarte men trykket feil. TS Anonymkode: da1e7...7ba
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Du må jo selvfølgelig kutte ut alkoholen, når den skaper problemer for deg. Det er jo en gift. Anonymkode: c8e54...ff9 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hei, jeg er en kvinne i 20 årene som sliter mye med hjernetåke som det kalles. Jeg merket mye til dette etter at jeg hadde Covid i desember ifjor. Det kommer i perioder og det er helt grusomt når det står på! Spesielt i perioder hvor jeg drikker mye så forsterkes det og jeg føler ofte en følelse av at jeg er «tom» i hodet, konsentrasjonen er helt elendig og sliter mye med kortidshukommelsen.. Er det flere som sliter med det samme? Kjenner jeg begynner å bli litt bekymret, er utrolig ekkelt når det står på.. Har perioder hvor jeg nesten ikke får med meg noenting. Når jeg snakker med folk er det som om hjernen min ikke prosseserer hva som skjer/hva folk sier Føler meg nesten dement.. Har så mye angst pga dette og det er helt grusomt.. Heldigvis kommer det i perioder så har ikke det sånn hele tiden men er forferdelig når det står på.. Er vi flere? Anonymkode: da1e7...7ba Sliter med det samme etter covid. Fungerer alt for dårlig på jobb, og sjefen min ba meg skaffe en delvis sykemelding (det er første gang jeg har opplevd!), og synes det er både skremmende og bekymringsfullt. Legen tar meg ikke på alvor, og vil ikke en gang høre snakk om long covid. Jeg er så fortvilet. Men jeg drikker ikke alkohol i særlig grad, så jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om sammenhengen der. Bortsett fra at alkohol neppe hjelper på noe som helst. Anonymkode: 23459...246 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Altså når jeg sa at jeg drikker mye, mente jeg egentlig perioder hvor jeg drikker mye i helgene, ikkje hver dag eller flere dager i uken. TS Anonymkode: da1e7...7ba Men alkohol fører til dårligere søvnkvalitet i helgene, som igjen kan påvirke hukommelsen og bidra til å forsterke angst. Anonymkode: 6dd08...e69 2
AprilLudgate Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså når jeg sa at jeg drikker mye, mente jeg egentlig perioder hvor jeg drikker mye i helgene, ikkje hver dag eller flere dager i uken. TS Anonymkode: da1e7...7ba Det må du slutte med Jeg drikker ikke i det hele tatt selv. Men noen tips for å dempe/forebygge brainfog er: - gi hjernen pause iløpet av dagen (meditasjon/rolig yoga) - redusere (evt kutte) koffein (og aldri drikke utenom måltider på tom mage) - jevne måltider (hver 3-4.time) - nok vann - frisk luft, spaserturer og trening hjelper forebyggende - støydempende tiltak om du sitter i landskap på jobb/studier osv - redusere skjerm/scrolling Brainfog skal i utgangspunktet ikke trigge angst, det er nok mest at sliten hjerne med litt for lavt blodsukker eller overload på koffein/alkohol trigger angst. Endret 5. august 2022 av DundreMilfin 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, jeg er en kvinne i 20 årene som sliter mye med hjernetåke som det kalles. Jeg merket mye til dette etter at jeg hadde Covid i desember ifjor. Det kommer i perioder og det er helt grusomt når det står på! Spesielt i perioder hvor jeg drikker mye så forsterkes det og jeg føler ofte en følelse av at jeg er «tom» i hodet, konsentrasjonen er helt elendig og sliter mye med kortidshukommelsen.. Er det flere som sliter med det samme? Kjenner jeg begynner å bli litt bekymret, er utrolig ekkelt når det står på.. Har perioder hvor jeg nesten ikke får med meg noenting. Når jeg snakker med folk er det som om hjernen min ikke prosseserer hva som skjer/hva folk sier Føler meg nesten dement.. Har så mye angst pga dette og det er helt grusomt.. Heldigvis kommer det i perioder så har ikke det sånn hele tiden men er forferdelig når det står på.. Er vi flere? Anonymkode: da1e7...7ba Bare nysgjerrig. Er du plaget av tørr hud og håravfall? I så fall kan årsaken være felles med hjernetåke. Anonymkode: 0e2ac...ebb
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bare nysgjerrig. Er du plaget av tørr hud og håravfall? I så fall kan årsaken være felles med hjernetåke. Anonymkode: 0e2ac...ebb Nei sliter ikke med noe slikt. Sliter kun med konsentrasjonsproblemer og hukommelsen. TS Anonymkode: da1e7...7ba
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sliter med det samme etter covid. Fungerer alt for dårlig på jobb, og sjefen min ba meg skaffe en delvis sykemelding (det er første gang jeg har opplevd!), og synes det er både skremmende og bekymringsfullt. Legen tar meg ikke på alvor, og vil ikke en gang høre snakk om long covid. Jeg er så fortvilet. Men jeg drikker ikke alkohol i særlig grad, så jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om sammenhengen der. Bortsett fra at alkohol neppe hjelper på noe som helst. Anonymkode: 23459...246 Så ekkelt!😕 Har du kjent deg utmattet, også? Eller er det bare hukommelsen? Anonymkode: 15888...eda
Blåjojo Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 Høres ut som du har fått fatigue etter Covid.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 Ja, jeg har det i forbindelse med ME. Er utrolig plagsomt å slite med det. Anonymkode: 9e701...345
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Du kan få postviralt tretthetssyndom etter en virusinfeksjon. Les: https://sml.snl.no/postviralt_tretthetssyndrom Jeg har dette selv nå, gått snart 1år siden det startet. Blitt endel bedre, men langt unna der jeg skal være. Går med nedsatt almenntilstand, kan ikke gjøre noe fysisk utover å gå vanlig. Før trente jeg hardt 3 ganger i uken, så for meg er dette et helvete. Du må la kroppen hvile, ikke presse den. Ikke aktivere deg mer enn du må, IKKE tren. Kroppen må komme seg gradvis, fokuser på små gåturer, sykkeltur der du går av i bakkene. Kutt ut alkohol 100%! Den ødelegger kroppen din enda mer. Sov godt, ha fast rutine. Stå opp til ca samme tid hver dag. Spis næringsrik mat, ikke søppel som godteri/etc. Dataskjerm/skjermting krever energi, sliter meg ut. Ta vare på deg selv, sett deg selv først. Jeg har vært utenfor norge å søkt kunnskaper om dette da det norske helsevesenet er ganske langt bak når det kommer til virus/bakterier. Anonymkode: 3b9d1...25f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sliter med det samme etter covid. Fungerer alt for dårlig på jobb, og sjefen min ba meg skaffe en delvis sykemelding (det er første gang jeg har opplevd!), og synes det er både skremmende og bekymringsfullt. Legen tar meg ikke på alvor, og vil ikke en gang høre snakk om long covid. Jeg er så fortvilet. Men jeg drikker ikke alkohol i særlig grad, så jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om sammenhengen der. Bortsett fra at alkohol neppe hjelper på noe som helst. Anonymkode: 23459...246 Vanlig å ikke bli tatt på alvor hos leger når ting ikke slår ut på blodprøver etc. Du må hvile så mye som mulig, ikke aktivere hjerne og kropp for mye. Ta pauser ofte om du jobber på skjerm. Ikke tren eller aktiver kroppen utenom vanlig gange. Kosthold er også viktig....søvn...hvile...jeg har også fjernet koffein, nikotin og alkohol. Koffeinen hjalp det mye å fjerne. Anonymkode: 3b9d1...25f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå