Gå til innhold

Hva gjør man om man møter en sint aggressiv og løs hund på tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man? Tenker da på når man har med sin egen hund i bånd... 

Anonymkode: 7a66b...266

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg møtte en som kom i fullt firsprang så løfta jeg opp min og sparka bort den andre... Sikkert ikke helt fint, men jeg orker ikke slagsmål. Dette var en rase som erfaringsmessig ikke alltid har gode intensjoner når den kommer settende på den måten.

Anonymkode: ac4fc...628

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Løfter min hund opp, sender et velrettet spark mot den andre hunden. 

Dette om hunden faktisk ER sint/aggressiv. Som regel vil det holde å gå mot hunden og rope høyt/strengt. 

Anonymkode: 04de6...1c0

• Nyttig 1
Skrevet

Et par ting:

1. Man kan forsøke å kaste en neve godbiter i ansiktet på andre hunden og se om det stopper den.

2. Hvis det ikke hjelper og den virker målrettet så kan man trampe i bakken, strekke ut hendene, stirre på hunden og gjøre seg så stor og bred som mulig. Det kan få noen hunder til å bremse opp.

3. Hvis hunden bare virker nysgjerrig, ikke aggressiv, så kan det beste være å slippe egen hund, gå noen meter unna og la dem hilse. I de fleste tilfeller går det bra når de får hilse av seg selv uten at vi blander oss.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva gjør man? Tenker da på når man har med sin egen hund i bånd... 

Anonymkode: 7a66b...266

Dersom hunden ikke viker ved at jeg gjør utfall mot den, sparker jeg den bort. Sistnevnte har jeg kun måtte gjøre en liten håndfull ganger de siste 20 årene. De færreste hunder har mot nok til å gå til et reelt angrep. Så de blir lett skremt bort. 

Skrevet

Min lille hund ble møtt av en svær, svart bastard som kom løpende i lav stilling med onde hensikter. Midt på natten i en kirkegård av alle ting. Jeg løp mot den, avskjærte løpet dens, og var klar til å klore meg fast i ryggen på den. Den bykset bakover. Som noen nevner her så gjorde jeg meg da så bred jeg klarte, armene maks ut i krabbegrep og brede ben. Den rygget mer og mer. Jeg så sikkert jævla smart ut. Min hund så stolt opp på pappaen sin, verdensmesteren reddet meg liksom.. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Har en hund på 12 kilo, så løfter henne opp, er det en søppelboks i nærheten er det ei smart løsning🤣 hun kan være ganske hissig hun også, så vil ikke bli bitt av verken den ene eller den andre. 

Den store hunden som ikke er hissig klarer jeg ikke løfte, så tar henne inntil meg, og sparker om hunder kommer bort til oss, dersom de er truende. Har måttet sparke hardt en gang bare heldigvis. Ellers har jeg ofte ett ekstra bånd med, så kan evt løshund settes fast i nærmeste stolpe eller autovern. 

Har også strøypet en stor hund med halsbåndet øverst i halsen og leid den en km på den måten en gang vi ble angrepet. 

Bor på ett tettsted med mye løse hunder, utrolig ekkelt, så har ofte en nødplan... Fordelen med å ha tispe er at de aller fleste løshunder er hannhunder, og det går ofte greit.

Anonymkode: 6ebd9...b2a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har en hund på 12 kilo, så løfter henne opp, er det en søppelboks i nærheten er det ei smart løsning🤣 hun kan være ganske hissig hun også, så vil ikke bli bitt av verken den ene eller den andre. 

Den store hunden som ikke er hissig klarer jeg ikke løfte, så tar henne inntil meg, og sparker om hunder kommer bort til oss, dersom de er truende. Har måttet sparke hardt en gang bare heldigvis. Ellers har jeg ofte ett ekstra bånd med, så kan evt løshund settes fast i nærmeste stolpe eller autovern. 

Har også strøypet en stor hund med halsbåndet øverst i halsen og leid den en km på den måten en gang vi ble angrepet. 

Bor på ett tettsted med mye løse hunder, utrolig ekkelt, så har ofte en nødplan... Fordelen med å ha tispe er at de aller fleste løshunder er hannhunder, og det går ofte greit.

Hvor i alleste dager kommer disse skildringene fra? Høres ut som fattigkvarteret i Rio i Brasil.😱

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Hvor i alleste dager kommer disse skildringene fra? Høres ut som fattigkvarteret i Rio i Brasil.😱

Unnskyld, men haha🤣

Bor i Nord Norge på ett sted der de fleste hunder ikke går i bånd🤣

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Et par ting:

1. Man kan forsøke å kaste en neve godbiter i ansiktet på andre hunden og se om det stopper den.

2. Hvis det ikke hjelper og den virker målrettet så kan man trampe i bakken, strekke ut hendene, stirre på hunden og gjøre seg så stor og bred som mulig. Det kan få noen hunder til å bremse opp.

3. Hvis hunden bare virker nysgjerrig, ikke aggressiv, så kan det beste være å slippe egen hund, gå noen meter unna og la dem hilse. I de fleste tilfeller går det bra når de får hilse av seg selv uten at vi blander oss.

En god tanke, så klart, men om en sint og aggressiv hund kommer mot deg (som er utgangspunktet her) så rekker man ikke kaste godbiter til den, se hva som skjer, og så bruke en annen strategi om det ikke virker. 

Da sitter angriperen i nakken på hunden din for 5 sekunder siden. 

Jeg er for belønningsbaserte metoder i all trening, men i en sånn situasjon gjør jeg kort prosess og sparker. Bedre at den kommende hunden får en trøkk i trynet, noe den sannsynligvis ikke får noen varige mén av, enn å risikere liv og helse pga bitt.  

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt hund i 30 år å har aldri vært i en situasjon der jeg eller hunden har følt oss truet. Møter vi en løs hund som kommer bort til oss slipper jeg min hund løs å det går stort sett bra. Jeg har selv en hund som kan være litt på når hun treffer andre, spesielt tisper. Jeg har henne i bånd på tur og ellers der vi treffer andre hunder, men det har skjedd at hun har kommet løs å løpt bjeffende bort til andre. Jeg er glad de hundeeierne har tatt det med fatning å ikke sparket eller slått. Jeg kunne heller aldri sparket en fremmed hund, med mindre den hadde bitt meg.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

En god tanke, så klart, men om en sint og aggressiv hund kommer mot deg (som er utgangspunktet her) så rekker man ikke kaste godbiter til den, se hva som skjer, og så bruke en annen strategi om det ikke virker. 

Da sitter angriperen i nakken på hunden din for 5 sekunder siden. 

Jeg er for belønningsbaserte metoder i all trening, men i en sånn situasjon gjør jeg kort prosess og sparker. Bedre at den kommende hunden får en trøkk i trynet, noe den sannsynligvis ikke får noen varige mén av, enn å risikere liv og helse pga bitt.  

Jeg tok ikke utgangspunkt i at hunden allerede var i angrep, men at den kom mot - slik TS beskriver. Jeg vil selvfølgelig også gjøre det som må gjøres hvis det blir en reell slagsmål. Jeg forsto på TS at dette handlet om hva man kunne gjøre for å unngå at det skjedde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Dersom hunden ikke viker ved at jeg gjør utfall mot den, sparker jeg den bort. Sistnevnte har jeg kun måtte gjøre en liten håndfull ganger de siste 20 årene. De færreste hunder har mot nok til å gå til et reelt angrep. Så de blir lett skremt bort. 

Enig. Hos meg trenger den ikke være aggressiv en gang, løse bikkjer blir sparka unna, spiller ikke noe rolle om eier er til stede eller ikke. 

Anonymkode: 26aa2...357

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og samme metode om denne løshunden har planer om å angripe en selv, altså turgåer uten hund?

Jeg regelrett hater hundeeiere som lar hundene gå løs! Og når de så kommer med "Den er så snill!", hater jeg de enda mer. Hjelper ikke meg om den hunden er er engel. Er den løs, så er den løs. Det skaper frykt hos meg.

Anonymkode: 00a00...5bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater hundeeiere som lar hunden gå løs, bare fordi de selv syns den er snill. På tur har jeg nå pepperspray og kniv i beltet, så kommer det en løs hund mot meg får du en hund med vondt i øynene og evt store skader i retur. 

Anonymkode: 93dc5...c5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og samme metode om denne løshunden har planer om å angripe en selv, altså turgåer uten hund?

Jeg regelrett hater hundeeiere som lar hundene gå løs! Og når de så kommer med "Den er så snill!", hater jeg de enda mer. Hjelper ikke meg om den hunden er er engel. Er den løs, så er den løs. Det skaper frykt hos meg.

Anonymkode: 00a00...5bf

Jeg regner med du skiller på løse hunder under kontroll (løs, inntil eier) og løse hunder uten kontroll?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...