Gå til innhold

Er 25 år den beste alderen? Og hva skjer med kroppen når man blir 40 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var 25 levde jeg omtrent på mat fra bensinstasjonen, Toro og smågodt, drakk hver helg og hadde så dårlig kondis at jeg måtte ta pauser for å komme opp en trapp på to etasjer. Jeg jobba ekstremt mye, sov lite og spiste mye. Jeg veide 12-15 kilo mer, trente aldri, og var bare mildt overvektig fordi jeg drev med hest og tross alt måtte bevege meg litt.

Nå er jeg 41, trener hver dag og er sterk og har god kondis, spiser sunt og mye fra bunnen av, slutta å spise kjøtt (men er ikke veganer), drikker ikke alkohol, har flere hunder som får lange turer daglig og har en godt trent kropp. 

Man ser av ansiktet at jeg er alderen min, men ikke av kroppen. Så jeg vil si sånt har langt mer med livsstil enn alder å gjøre.

Anonymkode: d2083...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo selvfølgelig fysisk forskjell. Huden er jo annerledes. Men selv er jeg i bedre form og har strammere kropp som 35-åring. Da jeg var 25 var jeg lubben og i dårlig form 😛

Anonymkode: 2fb5b...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kudos til alle dere som ser ut som 25-åringer. Det gjør ikke jeg. Jeg ser ut som jeg er 40. 

Jeg er fortsatt innenfor normal BMI, men har ikke vaskebrett lenger. Jeg har noen rynker både her og der. Rumpa mi er slappere enn den var og jeg har mer cellulitter. Puppene er finere, men det er bare fordi de alltid har vært så små og har blitt bittelitt større.

Jeg trener og spiser sunt, men nyter også livet. Plastiske operasjoner, fillers og botox er ikke noe for meg.

Anonymkode: a15d8...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20 årene mine var preget av fødsel, småbarn, nattevåk, usikkerhet og klatring på karrierestigen. Nå er jeg i midten av 30 årene, trener jevnlig, str S, god selvtilitt, god økonomi. Er vel innenfor kategorien MILF. Tror ikke en nyklekket 20 åring har noe på meg 😅

Anonymkode: b0b9b...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tro at bare fordi du går fra 39 år til 40 år over natta så trykker man på en bryter og alt forandres over natta. Mange har mulighet til å se yngre ut idag pga vi har bedre kosthold, kan sove bedre og har mer fritid. 

Altså, alle eldes jo. Ser stor forskjell på noen som er 18 og 25 og 35-40.

Mange som er rundt 30 som man kunne tro var 20-25 år. Det er helt normalt. 

Finnes kvinner på 40 som ser ut som de er 25-35 år et sted, og det finnes kvinner på 40 som ser ut som 40, eller de ser ut som de er eldre. 

Jeg tenker at alt i alt så er det viktigste at man er frisk og har det bra med seg selv. Viktig å ta vare på seg selv. Alle fortjener å ha det bra. 

Det er noen som kan slite med forskjellige plager og sykdommer uansett alder. 

Selv er jeg glad for at jeg har frisk og rask og har det bra med meg selv, så man får være glad for det man har mens man har det. Ting kan plutselig forandre seg, uansett alder.

Anonymkode: 1e3ff...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mange måter sprekere nå en i 20 årene. Ikke røyker jeg, jeg trener flere ganger i uka, jeg har mye mindre vondt i ryggen, psyken er bedre etc.

Pen har jeg aldri vært, selv ikke som ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BobbySocks skrev (30 minutter siden):

Jeg er på mange måter sprekere nå en i 20 årene. Ikke røyker jeg, jeg trener flere ganger i uka, jeg har mye mindre vondt i ryggen, psyken er bedre etc.

Pen har jeg aldri vært, selv ikke som ung. 

Elsker navnet ditt! 

Anonymkode: 1e3ff...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket ingen forskjell fra jeg var 20 til jeg var 40, men etter 45 (er 48 nå), så stor forskjell.

Får lettere belastningsskader.

Kroppen bruker lengre tid på å restituere seg.

Legger på meg med samme trening og kosthold som tidligere, antar det betyr lavere forbrenning.

Var jeg i litt dårligere form enn vanlig, så holdt det tidligere med 2-3 ukers grei trening, så var kondisjonen tilbake. Slipper jeg meg ned nå, så bruker jeg måneder på å komme tilbake til dit jeg var. 

Anonymkode: 8cbd9...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen er jo annerledes, enten man vil eller ikke. Selv er jeg i god form, men uansett hvor mye jeg trener og holder meg frisk, vil jeg ikke være i nærheten av det jeg var som 25-åring, da jeg var i ekstremt god form. Jeg er sjanseløs på å nå dette nivået nå, av helt naturlige årsaker. Er jo bare å se på idrettsutøvere. Uansett hvor dedikerte de er, så avtar suksessen med alderen, og i idrett er man jo som regel "pensjonist" noen år før man er 40 (med noen få unntak).

Spesielt dette med restitusjon merker jeg er veldig annerledes. Behøver mye lengre tid på restitusjon nå.

Så er det jo slik at tyngdekraften gjør seg gjeldene uansett, hehe :)

Anonymkode: 91b9a...163

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen kan kjempe mot aldringen. Man kan utsette den men den innhenter deg før eller senere uansett. Og hvorfor er det et problem? Akkurat som en motor så slites delene i oss når årene går. 

Men 40 er ofte den beste tida spør du meg, ting skjer når du passerer 50 og da skjer det plutselig. Er hvertfall min erfaring. 

Anonymkode: 90741...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at golf gidder å hevde at kroppen fungerer like bra når de er over 40. Mange er i bedre form når de er 45 enn da de var 25, men det er fordi de var dårlig trent da de var 25. Var man optimalt trent da en var 25-30, vil kroppen bli dårligere etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker ikke så masse, bortsett fra at jeg ser rynkene i ansiktet, merker at puppene strutter mindre, og ikke minst at jeg plutselig ble veldig langsynt etter at jeg passerte 40 og måtte få meg lese/skjermbriller! 🧐
Ellers fikk jeg autoimmun sykdom i begynnelsen av 40-årene, så det preger jo helsa litt og gjør ting litt uforutsigbart, men det hadde vel vært ca likt dersom jeg hadde blitt syk i 20- eller 30-årene. Det har ikke så mye med alderen å gjøre.

Anonymkode: af7f2...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 7.51):

Vekt er av null betydning, men siden du har funnet ut hvordan du motvirker biologisk forfall. Og har en såpass vidunderlig kropp at cellene dine fornyer seg til evig tid uten å dø ut så synes jeg du skal ta kontakt med Universitetsykehuset fordi du må åpenbart forskes på. Det later til at vi nå har funnet løsningen på evig ungdommelighet. 

Og jeg ser antageligvis også langt bedre ut enn deg 😎

Anonymkode: 683c3...88b

Misunnelse og hovmod ser ikke bra ut, uansett alder 😉

Anonymkode: 3a4f1...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym Brukar0 skrev (På 6.8.2022 den 0.38):

Om du tror meg eller ikke interesserer meg midt i ryggen.

Jeg trener på treningssenter flere ganger i uke og går mye på fjelltur. Har samme vekt som da jeg var i 20-årene.

Synd for deg at kroppen din har forfalt kraftig, men alle er ikke som deg.

Helt enig med deg. Jeg er 61. Trener styrke og kondisjon 6 dager i uka. Løper fortere enn mange som er både 20 og 30 år yngre enn meg. Er stram til å være 61. Har heller ikke mye rynker. Ingen grå hår og ikke noen spesielle plager. Alderen blir akkurat hva man selv gjør det til. Hvis noen ikke tror på det, kunne det ikke interessere meg mindre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
Brunello skrev (25 minutter siden):

Skjønner ikke at golf gidder å hevde at kroppen fungerer like bra når de er over 40. Mange er i bedre form når de er 45 enn da de var 25, men det er fordi de var dårlig trent da de var 25. Var man optimalt trent da en var 25-30, vil kroppen bli dårligere etter hvert.

Kroppen min fungerer som den skal. Jeg har overhode ingen plager av noe slag og kroppen min fungerte ikke bedre i 20 årene selv om jeg trente da også.

Det er ikke alle som får belastningsskader, sykdommer eller "vondter" så tidlig som i 40- og 50-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Kroppen min fungerer som den skal. Jeg har overhode ingen plager av noe slag og kroppen min fungerte ikke bedre i 20 årene selv om jeg trente da også.

Det er ikke alle som får belastningsskader, sykdommer eller "vondter" så tidlig som i 40- og 50-årene.

Jo, alles kropp mister evne til å leges like raskt som da de var unge. Selv om vi kanskje ikke merker noe, blir eksempelvis kroppen raskere klar for nye belastninger når du er ung. I tillegg mister man muskelmasse raskere når man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slappere hud, volumtap i ansikt, grått og tynnere hår, bryn og vipper. Stivere i kroppen og blir fortere sliten.  Mer cellulitter og rumpa blir flatere og lengre.  Spindelvevårer på beina.  Ja, mye forandres. Når man nærmer seg overgangsalder går det fort. 

Anonymkode: 2709f...b43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huden er tynnere og rynker og grå hår sniker seg innpå. Har ikke samme energi som tidligere. 
Er bare trist med folk som hardnakket hevder at alt er som når de var 25 og at se ser såååå unge ut - nei, du gjør ikke det….

Anonymkode: 57b87...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
Brunello skrev (7 minutter siden):

Jo, alles kropp mister evne til å leges like raskt som da de var unge. Selv om vi kanskje ikke merker noe, blir eksempelvis kroppen raskere klar for nye belastninger når du er ung. I tillegg mister man muskelmasse raskere når man blir eldre.

Det er snakk om 40-årene her, ikke 70-årene pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jo fått mer rynker i ansiktet. Puppene har mer heng, men fremdeles superfornøyd med dem da. Jeg merket at rumpa også begynte å sige, men gjennom målrettet trening så har jeg fått løftet den, så det er jo kult at det går an :)  Føler imidlertid jeg må trene litt hardere nå for synlige resultater, at jeg var mer lett-trent da jeg var 25. 

Det ene som er litt irriterende er cellulitter, jeg har alltid hatt fantastiske bein og nå er de litt mer klumpete og med tendenser til saggy hud, selv om de er trente.

Føler huden generelt er litt mindre elastisk, men ikke sånn ekstremt. Liker å ta litt dermapen og laserbehandlinger og sånt som hjelper på spensten og gløden. 

Kroppen har endret form og fått noen mer kg, jeg har gått fra flatbrystet stankelbein til timeglassfigur. Har alltid vært slank med flat mage og slanke bein, har bare fått større hofter og pupper gjennom årene. 

Ellers føler jeg kanskje jeg er litt mer teflon-hjerne nå, at jeg husket ting MYE bedre før. Nå husker jeg knapt hvilken serie jeg følger med på haha. Akkurat det er litt skummelt, kommer jo til å være helt blåst når jeg er 80 😅

Men kroppen er jeg dritfornøyd med, det var jeg da jeg var 25 og jeg er det nå når jeg er 40. Men det er ikke den helt samme kroppen, føler kanskje noen her ikke husker helt klart..

Anonymkode: 5d4ed...84a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...