Gå til innhold

Er 25 år den beste alderen? Og hva skjer med kroppen når man blir 40 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Dette tror vi jo på….

Sier oss jo egentlig bare at du ikke bruker kroppen. Hverken når du var 25 eller nå. Realiteten er at den fungerer dårligere. Du presterer dårligere. Hormonproduksjonen er en helt annen. Og ikke minst SER kroppen dårligere ut. 

Anonymkode: 683c3...88b

Ikke for alle. Mange tar bedre vare på seg selv som godt voksen enn da de var ung voksen. 

Det er forskjell for alle. 

Anonymkode: 1e3ff...c44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Markedsverdien og uteseende går ned etter 25. 

Anonymkode: 7204d...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livet er ikke ferdig før du dør. Du er bare 45, ikke 85!

Selv om du har mye helseplager kan du fortsatt få et godt liv. Er viktig med kosthold med nye frukt, bær og grønt og å drikke vann, gjerne sitronvann. 

Tenårene-20-og 30-årene var fæle for meg, men håper at 40 årene og tiden fremover skal bli bra. 

Anonymkode: 1e3ff...c44

Nå var jeg ikke så spesifikk når jeg skrev om helseplagene mine over her, så jeg skjønner at det er vanskelig for andre å forstå hva jeg mener når jeg skriver «ferdig». Totalbildet mitt helsemessig er nok ganske utmattende og håpløst. Jeg har kjempet en lang kamp allerede, mange av drømmene og håpene jeg hadde for livet mitt er erstattet med sorger over alt som ikke ble. Det høres ut som jeg har gitt opp for lett og inntatt offerrollen, men du aner ikke hvor hardt jeg har kjempet på alle plan, i mange år, uten hell. Nå resignerer jeg nok litt. Jeg lever virkelig som en pensjonist (de spreke pensjonistene har nok derimot et mye mer spennende liv enn meg), og tør ikke lenger håpe på at hverken kjærligheten dukker opp, eller at livet skal gi så mange flere positive opplevelser annet enn en kafétur eller lignende fem ganger i året. Grip hverdagen og lev godt, dere som kan❤️

Anonymkode: 59347...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over femti og er i bedre fysisk form enn da jeg var 30. Likevel merker jeg at jeg er mer utsatt for belastningsskader og at kroppen trenger mer strukturert vedlikehold.

Jeg synes 20- og 30-årene var et forferdelig strev og er glad jeg er blitt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dess yngre dess bedre 😉 Spesielt ift utseende. Når man er i 20-årene er det ikke en rynke å se, vekten er lavere, man ser mye penere og freshere  ut generelt. Jeg ser det i allefall svært så tydelig. 

Anonymkode: 0141c...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok. Dette tror vi jo på….

Sier oss jo egentlig bare at du ikke bruker kroppen. Hverken når du var 25 eller nå. Realiteten er at den fungerer dårligere. Du presterer dårligere. Hormonproduksjonen er en helt annen. Og ikke minst SER kroppen dårligere ut. 

Hva vet du om henne da? Hvis hun skriver noe slikt, så har du valg om å tro på henne eller ikke,men du trenger ikke skrive som dette.🙄

Anonym Brukar0, du er heldig, sukk. 

Anonymkode: 72a6a...723

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føler det er motsatt. I 20-årene var jeg sur og usikker på meg selv. Tok ikke vare på utseendet eller helsa. 

Er blitt mer bevisst på det i 30-årene og er endelig blitt trygg på meg selv. En sjelden gang jeg er ute, får jeg ofte oppmerksomhet, både fra jevngamle og langt yngre menn. 

Da jeg var på storbytur i våres, kom eieren av restaurant eller klubb til bordet vårt og gir servitøren beskjed at alt jeg bestiller er på huset. Har aldri møtt noen av de før og sånt har jeg heller aldri opplevd i 20-årene. 

Jeg kler meg aldri utfordrende, men feminint og enkelt. Jeg har heller ikke brukt sminke siden 20-årene. 

Anonymkode: 5ba08...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i forhold til kroppen er blitt ødelagt, verre når man blir 40 år enn tidligere i livet, f.eks. da man var 25 år?

Anonymkode: f7f39...bfe

Ikke 40, men ved alder 45 begynte jeg å få behov for lesebriller. Stor endring for mitt vedkommende.

har også gått opp en størrelse i sko etter graviditeter.

håret begynner å endre litt struktur. Er ikke helt likt min fine manke som 25 åring, og behøver litt mer pleie/god ernæring. 

tåler nattevakter dårligere, så det har jeg sluttet med. Blir sjuk av å bytte rundt på døgnet.

trenger mer tid til å hente meg inn igjen enn tidligere. Også går jeg ikke like raskt ned i vekt som før. Kiloene klistrer seg på. Mensen er kraftigere, voldsom til tider, og mer forskjell fra måned til måned. 

men. Jeg er klokere, full av erfaring og trygg på meg selv. 

Anonymkode: 50591...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir jo eldre. Men jeg var feit og syk da jeg var 20, så jeg så mye bedre ut som slank og frisk 40-åring. 

Anonymkode: 05555...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om utgangspunktet. Selv var jeg var veltrent fra 26-38 år. Tok en ufrivillig pause fra treningen rundt 38, og over 40 ser jeg at det er langt vanskeligere å bygge muskler. Kroppen får rett og slett ikke tilbake den ungdommelige spretten og muskulaturen jeg hadde. 

I tillegg er jeg så stiv som aldri før. Håndflatene i gulvet? Haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Anonym Brukar0 said:

Om du tror meg eller ikke interesserer meg midt i ryggen.

Jeg trener på treningssenter flere ganger i uke og går mye på fjelltur. Har samme vekt som da jeg var i 20-årene.

Synd for deg at kroppen din har forfalt kraftig, men alle er ikke som deg.

Vekt er av null betydning, men siden du har funnet ut hvordan du motvirker biologisk forfall. Og har en såpass vidunderlig kropp at cellene dine fornyer seg til evig tid uten å dø ut så synes jeg du skal ta kontakt med Universitetsykehuset fordi du må åpenbart forskes på. Det later til at vi nå har funnet løsningen på evig ungdommelighet. 

Og jeg ser antageligvis også langt bedre ut enn deg 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mye bedre form nå som jeg er 45 enn jeg var i 20 årene både mentalt og fysisk.  Har skjønt hvor viktig sunt, men balansert kosthold er både for energi,  fysisk form og for det mentale.  Hvor viktig søvn er for å føle seg vel. 

Har funnet en treningsform jeg elsker og trener mye fordi det er gøy. Klarer ting jeg aldri var i nærheten av å klare for 10+ år siden. 

I tillegg er selvtilliten på et annet nivå. Bryr meg lite om hva andre mener. Vet hva som er viktig for meg. Har en jobb som er veldig godt betalt og fleksibel.  Elsker jobben min. 

Veldig god økonomi som jeg kan bruke på å kjøpe bra mat, reise, spa og som igjen øker livskvaliteten. 

På toppen fant jeg drømmemannen i slutten av trettiårene. Har fått et fantastisk barn og venter et til.  (Trener fortsatt mye). Selv om jeg i 20-årene trodde jeg ikke kunne bli gravid. Men med bedre helse og form så ble jeg naturlig gravid uten hjelp. 

Ville aldri gått tilbake i alder selv om jeg hadde fått valget. 

Endret av pingeling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41, og for gammel til å sammenligne utseendet mitt med en på 25. Mine råd vil være å ikke være så selvkritisk. Jeg tror det er mange i 40-årene som undrer seg over hvor usikker de var på eget utseende da de var i 20-årene. Og de skulle ønske at de ikke var så slemme mot seg selv. Alle tiår har sine fordeler og ulemper. For mange handler det om å finne et yrke og/eller en familie i 30-årene og 40-årene handler om å finne seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tro det eller ei, men utseende og markedsverdi er ikke alt her i livet. Erfaring, klokskap og selvsikkerhet er noe som kommer med åra og som ingen vil bytte ut med færre rynker og noen cellulitter. 

Anonymkode: 05555...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppslig merker jeg ingen forskjell, rygg og ledd er like gode, og jeg føler meg like myk og fleksibel. Eneste jeg kan sette fingeren på er en litt dårligere hukommelse. 

Er foreløpig ganske skjermet for rynker og alderstegn. Men har fått et-par solskader på brystet, så det skal jeg fikse i høst, så det blir første kunstige grep mot alderdommen. 

Har ikke født barn, og alltid vært moderat aktivt. Det vil si noen joggeturer og styrkeøkter i uka, men aldri overdreven trening. 

Anonymkode: 840d1...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vekt er av null betydning, men siden du har funnet ut hvordan du motvirker biologisk forfall. Og har en såpass vidunderlig kropp at cellene dine fornyer seg til evig tid uten å dø ut så synes jeg du skal ta kontakt med Universitetsykehuset fordi du må åpenbart forskes på. Det later til at vi nå har funnet løsningen på evig ungdommelighet. 

Og jeg ser antageligvis også langt bedre ut enn deg 😎

Du skriver ihvertfall mye mer visvas enn meg. Og du leser ekstremt dårlig det jeg har skrevet. 

Jeg tviler sterkt på at du ser bedre ut enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er 40. Har fått noen fine linjer i ansiktet og ser antydning til fine linjer på brystet. Bortsett fra det er alt som før.

Anonymkode: ad34c...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

41 år her. Jeg har mye bedre kondis nå enn som 25-åring. Da røyka jeg og veide noen kilo mer enn jeg gjør nå. Etter to fødsler, skjønte jeg heldigvis at jeg må trene for å ha det bra.

Merker dog at det ikke er like lett å komme i form som det var for 10-15 år siden, man må være flinkere til å holde ting ved like ettersom årene går. Men det er absolutt mulig å være veldig sprek selv om man er i 40- og 50-årene. Bare å se på resultatlistene i et hvilket som helst mosjonsløp, det er mange i de aldersklassene som løper like fort som mange i 20 og 30-årene :)

Anonymkode: 0cfa4...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

37 år.

Tja. Hva skal man si.  Det som ble starten på nedoverbakken for min del var å få et sykt barn som 25-åring.  Sov vel i snitt maks to timer sammenhengende i nesten 6 år og gikk ned mye i vekt (normalvektig på grensen til tynn fra før), noe som gjorde en del endringer i ansiktet mitt som plutselig så mye eldre ut.

Fikk også en prolaps i forbindelse med svangerskapet som har vært døden for rygg og bekken.  

Så oppsummert ser jeg mer sliten ut i ansiktet (men kroppen er mirakuløst helt lik utseendemessig).  Har mer vindt i rygg og bekken, og føler meg generelt stivere pga stølere overalt. Må være myyye mer forsiktig med trening da skadene ser ut til å oppstå hundre ganger raskere nå enn i tyveårene.

Men nå vet jeg hvem jeg er, hva jeg vil, og jeg har shitload med kunnskap jeg absolutt ikke hadde i tyveårene.

Anonymkode: 963c9...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 35 og var til kiropraktoren for første gang i mitt liv i år. Fram til da har formen vært fin. Om jeg hadde vært flinkere til å trene og holde meg aktiv så hadde jeg helt sikkert ikke merket noe forskjell på 20-årene og 30-årene.
All stille-sittingen gir meg ryggplager. Så skal ikke lyve. Det knirker mer enn det gjorde før. 😛

Anonymkode: dd14b...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...