Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter med sitat fra en norsk sjalusiforsker.

"

Kanskje også nødvendige for et velfungerende parforhold.

- For sett at man ikke er sjalu. Hvis den andre ikke reagerer eller blir lei seg hvis du er utro - det er heller ikke bra. Man forventer at i et forhold som betyr noe, skal det også være sjalusi - dersom den andre parten er utro eller viser tegn til å knytte seg til andre, sier Kennair, og fortsetter:

- Sjalusi trenger ikke handle om eierskap, det handler om gjensidighet. Man blir lei seg hvis den andre parten ligger med noen andre. Hvis en part vil ut av et forhold, blir man skuffa. Dette motiverer oss til å sette i gang tiltak for at forholdet skal vare, sier han, og mener at sjalusi i seg selv ikke er negativt, men det er gjerne en negativt lada kontekst: følelsene kommer når man er redd for å bli nedprioritert av en partner.

- Det som er litt mer komplisert med sjalusi, er at andre følelser - som gleder, sorg, overraskelse, vemmelse - har et ansiktsuttrykk. Men sjalusi har ikke noe uttrykk som man vil vise andre. Det er en svakhet og frykt som ligger i sjalusi. Når man prøver å redde forholdet, føler man seg sint, nedvurdert og svekket på markedet. Det er ikke noe man ønsker å vise andre."

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/hvorfor-foler-vi-sjalusi/?page=2

Vi skammer oss gjerne over egen svakhet, som sjalusi på en måte er. Det å være utrygg er ikke folk flest går rundt å skryter av. Skam kan være positivt, da det hindrer oss å gjøre dumme ting, men kan også få oss å gjøre dumme ting.

Som nok de fleste skammer jeg meg når jeg er sjalu. For det meste tror jeg det er bra. Det gjør at jeg prøver å få bort tankene, og i hvert fall vil jeg ikke "plage" min kone med "tullet" mitt.

Men baksiden for meg er at jeg de ganger der ikke bare har forsvunnet bort, har ventet for lenge å til absolutt feil situasjon innen jeg tar opp det, og at jeg gjerne har for høy puls (som aldri er bra for å få den gode samtalen), slik at det ender med den mindre gode samtalen.

Så lurer litt på om vi burde skamme oss mindre over vår sjalusi. Slik at vi kan få den gode samtalen og med det hindre at det plager oss unødvendig?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget ditt?

Prøver du å rettferdiggjøre denne umodne oppførselen som den er. 

Løsningen er at du innser at DU og kan være utro, at den DU er sammen med kan også bli såret. 

Folk som er sjalu klager på at ingen viser de empati, men det de ikke innser at de er ikke kapabel å vise empati selv — ergo — full av seg selv. 

Du må forstå at du har ikke monopol av å være såret. 

Anonymkode: b80ac...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Synes Kjærlighetspodden med Sissel Gran og Cathrin Sagen hadde en fin episode om sjalusi. Jeg tror bittelitt sjalusi er sunt, det viser at partneren din er dyrebar for deg og at du er redd for å miste vedkommende. Men bare litt. 

Anonymkode: 59408...f1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fines normal sjalusi og overdreven sjalusi.  Sistnevnte medfører mye problemer for den som har det og partner og nære relasjoner. Henger ofte sammen med over reaksjoner, selvoptatthet og sterkt behov for kontroll over andre.  Det medfører urimelige krav iht omgivelser .

Sjalusi iht reelt utroskap osv er jo helt normalt og medfører vonde følser for den som blir utsatt for det.  Ikke alle andre

Anonymkode: a8451...801

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter pris på at min partner innrømmer det når han oppfører seg litt tåpelig på grunn av sjalusi. Jeg vet jo at han er det, så blir bare dobbelt tåpelig og krangel av å nekte. Så setter pris på at han er blitt så modnet at han kan vedkjenne seg det. 

Sykelig sjalusi bør man imidlertid få behandling for, og da må man jo erkjenne at man er altfor sjalu for å kunne få det. 

Så enig med deg egentlig. Bare det ikke blir slik at det kun er partners jobb å fikse/styre klar av situasjoner. Man må eie sin sjalusi selv først og fremst. 

Anonymkode: f2235...966

Skrevet

Min erfaring for å ta opp min sjalusi I en uheldig og stresset situasjon er:

At budskapet kommer feil ut, blir litt anklagede. Responsen blir da som forventet. Forsvar og angrep. Som tuller det til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Min erfaring for å ta opp min sjalusi I en uheldig og stresset situasjon er:

At budskapet kommer feil ut, blir litt anklagede. Responsen blir da som forventet. Forsvar og angrep. Som tuller det til.

Jeg har etterhvert lært meg til å ikke ta det som et angrep hvis kjæresten "legger ut" om noe. Jeg tenker på det som en type angstanfall. Og at det er min jobb å trygge ham innen rimelighetens grenser- som iblant kan være å si nei til det innsynet han føler han må ha. Jeg forsvarer meg heller ikke, bare informerer om at x eller y nok ikke stemmer 

Anonymkode: fb1a7...b73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har etterhvert lært meg til å ikke ta det som et angrep hvis kjæresten "legger ut" om noe. Jeg tenker på det som en type angstanfall. Og at det er min jobb å trygge ham innen rimelighetens grenser- som iblant kan være å si nei til det innsynet han føler han må ha. Jeg forsvarer meg heller ikke, bare informerer om at x eller y nok ikke stemmer 

Supert, tenker det er ditt vi må komme. Og andre veien at den som er sjalu klarer å kommunisere uten å angripe, men å forklare hvordan observert adferd påvirker hen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Supert, tenker det er ditt vi må komme. Og andre veien at den som er sjalu klarer å kommunisere uten å angripe, men å forklare hvordan observert adferd påvirker hen.

Ja, han er blitt bedre på å forklare hva som kan gjøre ham urolig.

Det hender også at jeg sier, du virker sint, hva har skjedd? Og så mener han selv at han er sliten etc. Det er vel naturlig å kjenne mer på vonde følelser når vi ikke føler oss helt på topp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...