Gå til innhold

Erfaring med fransk bulldog fra seriøse oppdrettere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke debatt om avl generelt på hunden - vi har lest oss godt opp.

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med å kjøpe fra seriøse oppdrettere som er registrert - og hva erfaringen var?

Ønsker IKKE generelle svar, kun erfaringsbasert :) 

Anonymkode: 19f78...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nøy deg med tips fra andre.., kjenner én som kjenner én osv. Du må gå offensivt til verks på oppdretterene selv med de rette spørsmål. Deres fokus/holdning på avl av den rasen, bilder og også få se foreldre/besteforeldre. Flatsnuterne kan som kjent få massive problemer. Hvis ikke kjøpere er seriøse på leting og valg ender vi opp med møkka-avl også.

Har hatt bokser selv og var veldig på å finne oppdretter som prioriterte samme tanker som meg. Endte opp med et eksemplar som hadde utenlandske gen-linjer. Snyteskaft derfor noe lenger enn gjennomsnitt for rasen, bedre løpsvillighet, glede, og mindre cappuchino-skum i munnvikene. Flotteste hund jeg har hatt i livet, dypt savnet.

Fransk bulldog har også potensiale til mye humor og glede.(kul rase.) Ikke ødelegg den muligheten ved ikke å gjøre et grundig etterforskningsarbeid. Lykke til

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Definer "seriøs"?

Ingen er seriøse mtp helse når de driver avl på slike hunder.

Anonymkode: 21029...88a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller en frisk hund. Du bidrar til dyreplageri

Anonymkode: cb8fb...ee1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (19 timer siden):

Ikke nøy deg med tips fra andre.., kjenner én som kjenner én osv. Du må gå offensivt til verks på oppdretterene selv med de rette spørsmål. Deres fokus/holdning på avl av den rasen, bilder og også få se foreldre/besteforeldre. Flatsnuterne kan som kjent få massive problemer. Hvis ikke kjøpere er seriøse på leting og valg ender vi opp med møkka-avl også.

Har hatt bokser selv og var veldig på å finne oppdretter som prioriterte samme tanker som meg. Endte opp med et eksemplar som hadde utenlandske gen-linjer. Snyteskaft derfor noe lenger enn gjennomsnitt for rasen, bedre løpsvillighet, glede, og mindre cappuchino-skum i munnvikene. Flotteste hund jeg har hatt i livet, dypt savnet.

Fransk bulldog har også potensiale til mye humor og glede.(kul rase.) Ikke ødelegg den muligheten ved ikke å gjøre et grundig etterforskningsarbeid. Lykke til

Dette er jo vår utfordring - vi er ikke erfarne nok på rasen til å kunne stille de rette spørsmålene og se hva som er en bra snyteskaft.

Har du tips til bilder og eksempler på spørsmål rettet mot fransk bulldog?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp heller en frisk hund. Du bidrar til dyreplageri

Anonymkode: cb8fb...ee1

Det er derfor jeg spør her.

Utfra det jeg leser så er noen oppdrettere anbefalt gjennom klubben. 

På Finn er det jo bare henvist generelt til «helse», men vi ønsker noen som fokuserer på dette i avl. Og iflg saker om dette skal det være noen som gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo vår utfordring - vi er ikke erfarne nok på rasen til å kunne stille de rette spørsmålene og se hva som er en bra snyteskaft.

Har du tips til bilder og eksempler på spørsmål rettet mot fransk bulldog?

Fra Hundesonen.no. Veit ikke hvordan jeg legger ut lenke.. 

Disse har tatt pusteproblemer hos rasen på alvor. (se snutelengde.)

5985c36f12ad0_HawbucksValarMorghulis5months.jpg.85f959c8a3f126c4294248c5f3f0355b.jpeg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 18.28):

Definer "seriøs"?

Ingen er seriøse mtp helse når de driver avl på slike hunder.

Anonymkode: 21029...88a

Udefinerbare og useriøse uttalelser er greit?

Anonymkode: d6644...224

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å skulle overta en hund du vet kommer til å lide fordi man er så grådig og egoistisk at man driter i hvordan din egen hund får det de neste 10-14 åra. Da er man temmelig sadistisk. Når man vet bedre, men gir faen i om hunden får det vondt så skulle man mistet retten til å noen gang eie et dyr igjen.

Anonymkode: 97cd1...886

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenk å skulle overta en hund du vet kommer til å lide fordi man er så grådig og egoistisk at man driter i hvordan din egen hund får det de neste 10-14 åra. Da er man temmelig sadistisk. Når man vet bedre, men gir faen i om hunden får det vondt så skulle man mistet retten til å noen gang eie et dyr igjen.

For du har skikkelig peiling? Hyl og skrik, fekting med armene og dyreplageri til alt mulig.. Impressing.

Mange av de som faktisk vet bedre har skaffet seg den innsikten for å unngå plagsom helse. Blir mer og mer fokus og press for at disse flatere rasene skal få et bedre liv. Og de fleste både skjønner og synes dette er bra. Men det er nok ikke du så interessert i for da får du ikke skreket dyreplageri så høyt lenger.

Vet om flere av disse liksom "innafor" raser", familiehunder ala Labrador etc som blir avlivet for helt jævlige allergier. Tenk da på familiene som bare er opptatt av seg sjøl og ungene sine og lar et slikt dyr leve et helt liv med sånne plager. "Neida, den bare klør seg hele tiden, ikke så farlig." Heller ikke så interessant for deg tipper jeg, for du ønsker kun å slenge deg på det mest moderne "siste skrik" innen nyhetsbildet. Utelukkende flat-neser. Dermed gjør du deg selv ganske flat og uintelligent  i et tema om hund etter min mening.

Har hatt mange bikkjer jeg. Den som var flat i trynet levde lengst og hadde minst plager av alle. Så slutt med den barnslige generaliseringen din. Høres ut som om du er 10 år...

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

For du har skikkelig peiling? Hyl og skrik, fekting med armene og dyreplageri til alt mulig.. Impressing.

Mange av de som faktisk vet bedre har skaffet seg den innsikten for å unngå plagsom helse. Blir mer og mer fokus og press for at disse flatere rasene skal få et bedre liv. Og de fleste både skjønner og synes dette er bra. Men det er nok ikke du så interessert i for da får du ikke skreket dyreplageri så høyt lenger.

Vet om flere av disse liksom "innafor" raser", familiehunder ala Labrador etc som blir avlivet for helt jævlige allergier. Tenk da på familiene som bare er opptatt av seg sjøl og ungene sine og lar et slikt dyr leve et helt liv med sånne plager. "Neida, den bare klør seg hele tiden, ikke så farlig." Heller ikke så interessant for deg tipper jeg, for du ønsker kun å slenge deg på det mest moderne "siste skrik" innen nyhetsbildet. Utelukkende flat-neser. Dermed gjør du deg selv ganske flat og uintelligent  i et tema om hund etter min mening.

Har hatt mange bikkjer jeg. Den som var flat i trynet levde lengst og hadde minst plager av alle. Så slutt med den barnslige generaliseringen din. Høres ut som om du er 10 år...

Nei. Verken NKK eller de fleste oppdrettere har gjort en dritt med helsa til fransk bulldog og de andre kortsnutede hundene, for da er det ikke lenger rasestypisk, så den må du mye lengre ut på landet med. Hvorfor er det så innmari viktig for dere å skulle beholde dyr som lider? Jeg forstår det bare ikke. Selv om de ble avlet med lenger snute så er det helt feil anatomisk i forhold til skallen til andre hunder (og ikke minst ulven).

Og nei, selvsagt var det ingenting i veien med din kortsnute hund, det er den vanligste unnskyldningen til eiere av disse hundene (bare det at det er ulovlig å avle på dem pga. dyrevelferd burde ha ringt en liten varselbjelle) Husker jeg sto og pratet med ei dame med en mops "Neida, Pelle har ingen problemer", mens den stakkars hunden sto ved siden av og gryntet fordi den ikke fikk i seg nok oksygen, og det er rasestandarden.  NKK forsvarer det med nebb og klør og har aldri gjort noe for å bedre dette, tvert om. Derfor er det heller ikke lov lenger. De fikk mange år på å bedre det, men det gjorde de ikke. Den eneste måten å endre dette er å blande raser, men det vil de færreste oppdrettere for da er det ikke lenger en renraset hund, men en blanding.

Å rope ut om andre raser er whataboutism. Det er mye å ta tak i, og de begynte med de rasene som lider mest. Heller en hund som kan utvikle allergi som kan slippe om det blir for ille enn en hund som har notorisk pusteproblemer gjennom hele livet sitt fordi det er slik de er skapt gjennom uvettig avl. Du kan gjerne diskutere person istedet for sak, men det understreker bare poenget mitt ytterligere for dere som forsvarer denne avlen har så lite argumenter å komme med for å bevare det. Det er ulovlig å avle på de for en veldig god grunn... 74483480388ca25e0cfb1e66dd5604e9.jpg.f28aaa5fa4a7278e3e19883d69e05505.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Verken NKK eller de fleste oppdrettere har gjort en dritt med helsa til fransk bulldog og de andre kortsnutede hundene, for da er det ikke lenger rasestypisk, så den må du mye lengre ut på landet med. Hvorfor er det så innmari viktig for dere å skulle beholde dyr som lider? Jeg forstår det bare ikke. Selv om de ble avlet med lenger snute så er det helt feil anatomisk i forhold til skallen til andre hunder (og ikke minst ulven).

Og nei, selvsagt var det ingenting i veien med din kortsnute hund, det er den vanligste unnskyldningen til eiere av disse hundene (bare det at det er ulovlig å avle på dem pga. dyrevelferd burde ha ringt en liten varselbjelle) Husker jeg sto og pratet med ei dame med en mops "Neida, Pelle har ingen problemer", mens den stakkars hunden sto ved siden av og gryntet fordi den ikke fikk i seg nok oksygen, og det er rasestandarden.  NKK forsvarer det med nebb og klør og har aldri gjort noe for å bedre dette, tvert om. Derfor er det heller ikke lov lenger. De fikk mange år på å bedre det, men det gjorde de ikke. Den eneste måten å endre dette er å blande raser, men det vil de færreste oppdrettere for da er det ikke lenger en renraset hund, men en blanding.

Å rope ut om andre raser er whataboutism. Det er mye å ta tak i, og de begynte med de rasene som lider mest. Heller en hund som kan utvikle allergi som kan slippe om det blir for ille enn en hund som har notorisk pusteproblemer gjennom hele livet sitt fordi det er slik de er skapt gjennom uvettig avl. Du kan gjerne diskutere person istedet for sak, men det understreker bare poenget mitt ytterligere for dere som forsvarer denne avlen har så lite argumenter å komme med for å bevare det. Det er ulovlig å avle på de for en veldig god grunn... 74483480388ca25e0cfb1e66dd5604e9.jpg.f28aaa5fa4a7278e3e19883d69e05505.jpg

PS: hvorfor jeg endte opp som AB ved forrige innlegg skjønner jeg ikke..

Og javel, nå kjenner jeg deg nesten ikke igjen... Eller har du fått assistanse?🥶

Men siden når har jeg sagt at avl og NKK er bra nok ? Er ikke bra nok i det hele tatt. Jeg er smertelig klar over poenget ditt. At en altfor stor del er opptatt av den tradisjonelle rasestandarden. Forskjellen på deg og meg er likevel at jeg fokuserer på muligheter og et håp om en positiv utvikling av holdning og mentalitet hos de som de bedriver avl av eksempelvis fransk bulldog. Er det håp liksom.. Mens du, slik jeg leser deg, kun er opptatt av én eneste ting. Det er å hive opp forbudsskilt i hytt og pine. 

Du er til og med litt vel rask med skiltene dine her eller? Fransk bulldog har ikke fått et forbud for avl hva jeg vet. 

I din ideelle verden, hva står vi igjen med der? Et par stk. raser som er bra nok for deg? Så blir det heller innavl og dritt der istedenfor.. Jeg ønsker meg et mangfold av raser, slik at det fortsatt vil eksisterer spørsmål om hvilken rase passer for meg.

Valpekjøperen? De kan/bør være en stor pådriver for at avl forbedres. Finnes det en oppdretter av fransk bulldog som jobber iherdig med å avle frem levedyktige hunder som kan få beholde livsgleden sin leeenge, så skal de jammen få kalle seg seriøse. Og de finnes ja.. I skrivende stund skal jeg lett kunne skaffe meg en fransk bulldog med gode gener, snute og dens oppdretter som er opptatt av rasens helse. En nabo her har skaffet seg en fra en slik oppdretter i Danmark. Sist jeg så den, løp den i 30 minutter i strekk og lekte med en annen hund, sprek som juling hoppa og spratt. En slik livsglede er ikke synonymt med at den er utsatt for "dyreplageri".. 

Er det bare flaks da eller? At slike eksemplarer finnes? Hadde vært ønskelig at slik oppdrett får økt oppmerksomhet, ikke fra deg kanskje, du har nok en annen misjonering å ta vare på, men dette er faktisk eneste løsning på å minimere useriøs avl.  Jeg har hørt om oppdretter, annen rase enn her riktignok, men som reiser til andre verdensdeler for å hente inn riktige gener til sine kull. Det kalles engasjement i riktig retning, på dyrs vegne. Det er til slik oppdretts-kultur kunder og fokus bør henvises til..

Endret av PITTY
tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...