Gå til innhold

H-melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er så galt med H-melk? Jeg har alltid drukket H-melk, og syns egentlig lett og skumma bare smaker utvanna. 
Så hadde jeg ei venninne på overnatting, og da hun så H-melka på bordet sa hun «Æsj, man kan jo ikke drikke det der! Det er jo kvalmt!» Så ho gikk på butikken å kjøpte sånn grønn, ekstra lett melk 🤦🏼‍♀️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye melkefett er ikke sunt. Dessuten inneholder både lettmelk og ekstra lett like mye næringsstoffer som h-melken(foruten fettet) men har betraktelig lavere kaloriinnhold.

Anonymkode: 9a037...d19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket H- melk hele livet. Melk utvannet ser fælt ut.

K49

Anonymkode: f1321...f4a

• Liker 2
Skrevet

Det handler vel som alt annet om smak og behag. Jeg synes H-melk smaker nesten som fløte og liker det ikke så jeg kjøper bare lettmelk. Barna mine foretrekker H-melk så da får de det. Jeg drikker melk fordi det er godt, så hva som er sunnest er ikke med i beregningen. Så lenge man har et balansert og variert kosthold er melketypen man drikker fullstendig uvesentlig-

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå drikker jeg ikke melk,  men bruker det til andre ting så jeg kjøper h-melk. Men om jeg er på besøk hos noen og vil ha melk i kaffen, som jeg bruker, så tar jeg den melka de har. 

Anonymkode: a6af0...d9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninna di kunne trenge et kurs i folkeskikk. Det er helt innafor å ikke like en type melk, men da sier man det på en annen måte.

Selv synes jeg H-melk blir for "tykk" for meg. Skummet melk er som vann. Jeg kan drikke vanlig lettmelk og den ekstra lette i grønn pakke, men kjøper vanlig lettmelk fordi jeg bruker melk mest til matlaging, og der foretrekker jeg den.

Anonymkode: b61ea...bd3

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, TinaEmilie98 said:

Hva er så galt med H-melk? Jeg har alltid drukket H-melk, og syns egentlig lett og skumma bare smaker utvanna. 
Så hadde jeg ei venninne på overnatting, og da hun så H-melka på bordet sa hun «Æsj, man kan jo ikke drikke det der! Det er jo kvalmt!» Så ho gikk på butikken å kjøpte sånn grønn, ekstra lett melk 🤦🏼‍♀️ 

Har drukket skummetmelk i alle år. Når jeg en sjelden gang drikker helmelk er det som fløte for meg. Grei nok smak, men ikke noe jeg foretrekker om jeg kan velge.

Ikke noe galt med den, det hele er en vanesak. 

Endret av skrue
  • Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ingenting galt med H-melk. Det er smak og behag.

Jeg drikker ikke melk, men bruker kun H-melk i matlaging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye melkefett er ikke sunt. Dessuten inneholder både lettmelk og ekstra lett like mye næringsstoffer som h-melken(foruten fettet) men har betraktelig lavere kaloriinnhold.

Anonymkode: 9a037...d19

Som det ble vist i linken over her, så er det ikke etablert at melkefett er usunt.

Dessuten er det feil det du skriver om at fettredusert melk inneholder like mye næringsstoffer. For eksempel er de fettløselige vitaminene (nesten) borte.

Et annet aspekt er at H-melk er veldig mettende på grunn av fettet, noe som gjør at man kanskje spiser mindre av andre ting og kanskje dermed får i seg færre kalorier totalt sett.

Selv drikker jeg ikke melk, men når jeg bruker det i matlaging, er det alltid H-melk som gjelder.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Albbas
Skrevet

Det er bare vane. :) Jeg syns ekstra lett er best å drikke. Helmelk drikker jeg IKKE ren, føles som å drikke fløte.

Men i kaffen derimot er det bare helmelk som duger! Lettmelk i kaffelatte for eksempel er noe av det verste jeg vet. 😤 Eller i cappuccino, enda verre! 

Men det handler om vane. :) for fem år siden, da jeg var ny kaffedrikker, smakte jeg ikke forskjell på type melk (eller type kaffe 🤪). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker melk og melkeprodukter. Å drikke H-melk rent, blir litt for mye melkefett smak for min del. Fortreffelig i varm sjokolade eller kaffedrikker. 
Om man er overvektig, kan det jo være smartere å velge noe mer kalorifattig

Anonymkode: 75f75...2b9

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

- Matas, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

H-melk er, i likhet med egg, kjøtt, fisk og ost, det SUNNESTE man kan spise. PROPPFULLT av makro- og mikronæringsstoffer.

Anonymkode: 614b0...4ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bryr du deg om helsen din velger du H-melk over lett any day. Eller kutter ut melk som drikke, det er ikke noe du MÅ innta 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kumelk er for kalver.

Anonymkode: 1df7a...b74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker H-melk, det er jo så godt! Men nå skulle jeg helst drukket ren fløte også da hadde det ikke vært for kaloriinnholdet, det er jo enda bedre😅 

Anonymkode: db388...922

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg btuker H-melk til er hvit saus. Er generelt ikke så glad i melk, men om jeg skal drikke det må det være lettmelk.

Anonymkode: abfe4...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker H-melk til vanlig. Skal jeg virkelig kose meg halvblander jeg med kremfløte ❤️

Anonymkode: 274f6...6e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg drikker H-melk til vanlig. Skal jeg virkelig kose meg halvblander jeg med kremfløte ❤️

Anonymkode: 274f6...6e0

🤢🤢

Anonymkode: abfe4...a5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...