Ardwinna Skrevet 6. august 2022 #21 Del Skrevet 6. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som kan svare? Hvis jeg dropper vaniljesukker og bruker noen dråper vaniljeessens vil det da gi samme lukt? Ts Anonymkode: ee594...d7d Jeg ville ikke brukt vaniljeessens, da det ofte er laget av syntetisk vanillin som er falsk vanilje. Det gir ikke den helt rene vaniljesmaken/duften. Gå heller for vaniljeekstrakt eller vaniljepulver (som er laget av ekte vanilje). Begge deler selges blant annet på Kitchn. Endret 6. august 2022 av Ardwinna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #22 Del Skrevet 6. august 2022 Ardwinna skrev (4 timer siden): Jeg ville ikke brukt vaniljeessens, da det ofte er laget av syntetisk vanillin som er falsk vanilje. Det gir ikke den helt rene vaniljesmaken/duften. Gå heller for vaniljeekstrakt eller vaniljepulver (som er laget av ekte vanilje). Begge deler selges blant annet på Kitchn. Nå er det jo ikke ekte vanilje i vanlig Freia vaniljesukker heller da. Men ja, jeg ville også gått for ekte vanilje som i ekstrakt eller pulver. Men det er dyrt. Anonymkode: f1110...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #23 Del Skrevet 6. august 2022 Pleier bare å bruke en litt brunflekkete banan. Synes det er søtt nok. Tror ikke du trenger være redd for litt vanlijesukker da. Har ikke så mye å si. Er jo en god del sukker i bananene også... Anonymkode: 8f799...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 6. august 2022 #24 Del Skrevet 6. august 2022 En ts vaniljesukker er ikke noe å snakke om på en hel lappeoppskrift, om du/dere liker det så hadde jeg bare fortsatt med det. Du kan evt. bruke vaniljepulver hvis du vil ha duften men ikke sukkeret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #25 Del Skrevet 6. august 2022 4 hours ago, Ardwinna said: Jeg ville ikke brukt vaniljeessens, da det ofte er laget av syntetisk vanillin som er falsk vanilje. Det gir ikke den helt rene vaniljesmaken/duften. Gå heller for vaniljeekstrakt eller vaniljepulver (som er laget av ekte vanilje). Begge deler selges blant annet på Kitchn. Gir ikke helt den samme smaken nei, men hvis man liker den er den på mange måter et bedre alternativ enn ekte vanilje. Naturlig er ikke alltid bedre hvis man også skal vurdere etikk og miljø: https://www.nrk.no/trondelag/naturlig-er-ikke-alltid-bra_-bor-du-velge-_naturlig_-fodsel_-ekte-vanilje-og-ekte-diamanter_-1.15848189 Anonymkode: 95e81...1b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 6. august 2022 #26 Del Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gir ikke helt den samme smaken nei, men hvis man liker den er den på mange måter et bedre alternativ enn ekte vanilje. Naturlig er ikke alltid bedre hvis man også skal vurdere etikk og miljø: https://www.nrk.no/trondelag/naturlig-er-ikke-alltid-bra_-bor-du-velge-_naturlig_-fodsel_-ekte-vanilje-og-ekte-diamanter_-1.15848189 Anonymkode: 95e81...1b6 Wow, det visste jeg ikke. Takk for opplysningen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 8. august 2022 #27 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) Du sier ikke hvor mange barn oppskriften med denne teskjeen med vaniljesukker er fordelt på, men hvis det er to så tilsvarer det under to gram tilsatt sukker per barn. Det er ikke mye. Det vil heller ikke ha noen betydning å erstatte vaniljesukkeret med honning. Honning er ikke sunt eller helsefremmende; det er sukker. Det er riktignok bittelitt mindre sukker i honning enn i sukker (per gram), men det vil ikke ha noe å si i de mengdene vi snakker om her. Derfor ville jeg heller holdt meg til den teskjeen med vaniljesukker hvis dere foretrekker lukta og smaken. Endret 8. august 2022 av Ullvott tastefeil 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #28 Del Skrevet 8. august 2022 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009221/avspiller Se Folkeopplysningen-episoden "naturlig" og lær om vanilje vs vanillin. Veldig lærerikt. Hvis du ikke gidder å se hele: Vanillin kommer ofte bedre ut i blindtester på smak, og er mer etisk. Anonymkode: 3bf74...a8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #29 Del Skrevet 8. august 2022 Det er ingenting å være redd for med litt vaniljesukker. Sukker er ikke sååå farlig når det er en del av vanlig mat som man blir mett av. Hvis du vil det skal være enda sunnere og mer mettende så tilsettt havregryn i tillegg til havremel, eller annet grovere mel i lappene. Og kanskje ett ekstra egg og økologisk usaltet smør. Dette er jo til barn som skal vokse. Kan hende du kan finne uraffinert vaniljesukker hvis du er veldig skeptisk til raffinert sukker. Personlig synes jeg sukker som smakstilsetning er helt ok. Verre er det når sukker er blant hovedingrediensene, da blir det godteri og ikke mat. Anonymkode: fab24...973 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå