Gå til innhold

Hva bruker du får sødme i bananlapper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hva kan man bruke får å sødme i bananlapper? Føler at en banan ikke gir nok sødme uansett hvor moden den er. Da pleier jeg å ta ca 1 teskje vaniljesukker. Men jeg vil unngå vaniljesukker. Barna mine spiser disse lappene daglig og da kan det fort bli mye sukker selv det bare er en teskje. Men det lukter så godt med vaniljesukker

Jeg tar ca halv kopp havremel

En moden banan

1 teskje vanilje sukker

Halv teskje bakepulver

1 egg

Litt melk

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: ee594...d7d

AnonymBruker
Skrevet

2 modne bananer                                                                                                                             4  ferske dadler  
1 dl kokosmelk 
1 dl havregryn                                                                                                                                 1/2 ts natron 
1/2 ts bakepulver 
litt kanel hvis ønskelig (gjerne ceylonkanel)

Rører sammen alle tørre ingrediensene,kutter opp banan og dadler og kjører det sammen i en blender eller foodprosessor.

Anonymkode: 0811a...265

AnonymBruker
Skrevet

Dersom ungene spiser lappene hver dag så trenger de vel ikke mer sødme?

Anonymkode: c56e1...fe4

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Litt godt modne bananer og det er mer enn nok sødme, ihvertfall til hverdag. 😋 

Skrevet

Jeg ville brukt Sukrin Gold 👌🏼

AnonymBruker
Skrevet

Tørket kokos.

Anonymkode: f7fbf...687

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2 modne bananer                                                                                                                             4  ferske dadler  
1 dl kokosmelk 
1 dl havregryn                                                                                                                                 1/2 ts natron 
1/2 ts bakepulver 
litt kanel hvis ønskelig (gjerne ceylonkanel)

Rører sammen alle tørre ingrediensene,kutter opp banan og dadler og kjører det sammen i en blender eller foodprosessor.

Både natron og bakepulver? 

Hva er forskjellen? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Litt honning, kanskje?

Anonymkode: 260f3...680

AnonymBruker
Skrevet

Kardemomme og kanel

Anonymkode: d4d93...d81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Både natron og bakepulver? 

Hva er forskjellen? 😊

Jeg har bruker en oppskrift fra min amerikanske samboer,så natron kan nok droppes i denne oppskriften,men jeg har bare alltid fulgt den :)

Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Litt godt modne bananer og det er mer enn nok sødme, ihvertfall til hverdag. 😋 

Syns også det, er kanskje litt vanen dette med søtsmak. Jeg har gjerne syltetøy eller brunost på og mer søtning enn banan blir mye syns jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan svare? Hvis jeg dropper vaniljesukker og bruker noen dråper vaniljeessens vil det da gi samme lukt?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du unngå vaniljesukker? Jeg skjønner ikke om det er lukten eller sødmen du er ute etter.

Anonymkode: a2033...513

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor vil du unngå vaniljesukker? Jeg skjønner ikke om det er lukten eller sødmen du er ute etter.

Anonymkode: a2033...513

Kan droppe vaniljesukker og heller bruke honning som noen anbefalte i denne tråden. Men vi elsker den duften av vaniljesukker som vi ikke skal få hvis vi bruker honning istedenfor

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan droppe vaniljesukker og heller bruke honning som noen anbefalte i denne tråden. Men vi elsker den duften av vaniljesukker som vi ikke skal få hvis vi bruker honning istedenfor

Ts

Bruk oppmalt vaniljepulver, dvs malt vaniljestang. Da vil det smake mye bedre enn med vanlig vaniljesukker, særlig om du bruker litt naturlig søtning i tillegg. Lønnesirup er jo veldig godt på bananpannekaker, så tipper det vil smake godt i dem også.

Anonymkode: b2b07...c1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk oppmalt vaniljepulver, dvs malt vaniljestang. Da vil det smake mye bedre enn med vanlig vaniljesukker, særlig om du bruker litt naturlig søtning i tillegg. Lønnesirup er jo veldig godt på bananpannekaker, så tipper det vil smake godt i dem også.

Ok visste ikke at man kunne få kjøpt malt vaniljestang😁 takk for hjelpen. Skal sjekke i butikken i dag

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei

Hva kan man bruke får å sødme i bananlapper? Føler at en banan ikke gir nok sødme uansett hvor moden den er. Da pleier jeg å ta ca 1 teskje vaniljesukker. Men jeg vil unngå vaniljesukker. Barna mine spiser disse lappene daglig og da kan det fort bli mye sukker selv det bare er en teskje. Men det lukter så godt med vaniljesukker

En moden banan

1 teskje vanilje sukker

Halv teskje bakepulver

1 egg

Litt melk

Hvordan gjør du det?

Jeg bruker aldri vaniljesukker i. Bare dropper det. Finnes vaniljeekstrakt som en kan ta i. Det er sukkerfritt, og uten tilsetninger. Det finnes også vaniljedråper fra f.eks Tights som er med kunstig sukker. Folk har ulike meninger om kunstig sukker, og jeg orker ikke å ta diskusjonen, men vaniljen fra Monster Zero calorie drops fra Tights synes jeg er god. Litt fra en ordentlig vaniljestang funker selvsagt også, men er gjerne litt tungvint og dyrt til hverdags. 

Så om det er vaniljesmak du vil ha uten sukkeret så er det noen av alternativene. Beklager at jeg misforsto og bare svarte at banan gav nok sødme om det er smaken fra vaniljesukkeret du mer var ute etter. 

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Jeg bruker aldri vaniljesukker i. Bare dropper det. Finnes vaniljeekstrakt som en kan ta i. Det er sukkerfritt, og uten tilsetninger. Det finnes også vaniljedråper fra f.eks Tights som er med kunstig sukker. Folk har ulike meninger om kunstig sukker, og jeg orker ikke å ta diskusjonen, men vaniljen fra Monster Zero calorie drops fra Tights synes jeg er god. Litt fra en ordentlig vaniljestang funker selvsagt også, men er gjerne litt tungvint og dyrt til hverdags. 

Nei, det går fint: vaniljepulver/ malt vanilje (men det koster selvsagt litt - vanilje er tross alt verdens nest dyreste krydder, etter safran). 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei

En moden banan

1 teskje vanilje sukker

Halv teskje bakepulver

1 egg

Litt melk

Hvordan gjør du det?

Har du prøvd å bytte ut vaniljesukker med vaniljekstrakt eller vaniljepulver? Da får du vaniljesmaken (som gir en viss sødmeaktig smak) uten sukkeret.

Endret av Ardwinna
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det går fint: vaniljepulver/ malt vanilje (men det koster selvsagt litt - vanilje er tross alt verdens nest dyreste krydder, etter safran). 

Du er vel ikke TS, så vet ikke hva økonomien og hverdagen indikerer der, men det er fullt mulig ja å bruke litt ekte vanilje, både fra stang og malt til pulver alt etter som. Kan også lage sin egen vaniljeekstrakt om en ønsker det. Vanilje er digg, men ikke det billigste, men med bedre råvarer så holder det med litt 😋 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...