Gå til innhold

stemplingsur og arbeidstid- hva er riktig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du må selvfølgelig starte arbeidet kl 9 og ikke 9.05. Det sier seg helt selv. Bedriften betaler ikke for at du skal ta på deg arbeidstøy. Tenk for eksempel om noen ansatte var handicapet eller lignende whatever, som gjorde at de brukte 10-15 minutter på å skifte til arbeidstøy. Burde bedriften betale for det også? Da kan du jo bare somle noe inni grønnjævlig i garderoben, for å lenge du er stemplet inn så får du betalt…

Anonymkode: c8a04...30c

Skrevet (endret)
Fjompen skrev (5 minutter siden):

Ja, dette er jo hele poenget. Det du gjør hjemme får du ikke betalt for. Det du gjør på jobb, det får du betalt for. Krever arbeidsgiver at du endrer noe av det du gjorde hjemme, gratis, så blir det i arbeidstiden. 

Nei, poenget er at i begge tilfellene gjør man seg klar for de oppgaver og arbeidet man har fått. Hvor det skjer, spiller ingen rolle. Det er påkledning og klargjøring. Og det gjør man uansett jobbtype, og uten betaling.

Jeg har aldri tenkt at arbeidsgiver skal betale meg for at jeg gjør meg klar til jobb. Nå er det ganske mange år siden jeg hadde en type jobb der jeg måtte skifte før jeg kunne starte arbeidsdagen da, men... jeg synes det er helt rett og rimelig at jeg møtte noen minutter før og gjorde meg klar på "fritiden", ja.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjompen skrev (7 minutter siden):

Tøv. Jeg skal ha betalt når jeg er disponibel for arbeidsgiver. Krever jobben at jeg skifter, renser meg, smører meg inn med vaselin og hønsefjær eller alt annet, så skal arbeidsgiver betale for dette. Samt motsatt på ettermiddagen. Kan jeg ikke gå rett ut av døren, så skal arbeidsgiver betale. Må jeg skifte i pausen, så begynner ikke pausen før jeg er klar for å sette meg ned med hvile. Evt forlate arbeidsplassen. Kan jeg ikke det,så er pausen betalt. 

Vært ansatt hele ditt liv skjønner jeg.....

Anonymkode: a1288...2e6

AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsplass som gnukker på 3 minutter er en arbeidsplass der ingen gidder å yte en millimeter ekstra. Der man skal ha betalt for å gå fem minutter "overtid" en tirsdag det kniper. 

Livet er for kort til å gidde et sånt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 5fe31...bc6

• Nyttig 3
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Nei, poenget er at i begge tilfellene gjør man seg klar for de oppgaver og arbeidet man har fått. Hvor det skjer, spiller ingen rolle. Det er påkledning og klargjøring. Og det gjør man uansett jobbtype, og uten betaling.

Jeg har aldri tenkt at arbeidsgiver skal betale meg for at jeg gjør meg klar til jobb. Nå er det ganske mange år siden jeg hadde en type jobb der jeg måtte skifte før jeg kunne starte arbeidsdagen da, men... jeg synes det er helt rett og rimelig at jeg møtte noen minutter før og gjorde meg klar på "fritiden", ja.

Det spiller jo så klart en rolle. Når du kommer, fullt påkledd til arbeidsstedet men må skifte til en spesifisert uniform eller utføre prosedyrer, så er det arbeidsgivers ansvar. 

Det samme gjelder jo ansatte på call-sentre, som forventes å være "klare til jobb" på arbeidsdagens start, dvs ha startet pcer og logget seg inn. Dette er sludder. Om arbeidsgiver synes det er viktig at alle starter på tidspunkt, så får de ansette en til å starte alles maskiner. Nå gjøres jo det litt vanskelig når det kommer til å skifte klær, så da må arbeidsgiver regne med å betale for dette skiftet. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, faktisk. Men kun i bedrifter der det er en selvfølge at arbeidsgiver betaler for tid på jobben. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis arbeidsplassen krever at jeg skal ta av mitt eget og tøy og ta på noe annet, så vil jeg gjerne at det skal være O arbeidstida. Ville nok ikke vært klar til dyst før 09.05 jeg heller.

Jobben min er heldigvis god på sånt. Får til og med lov å gå på do hvis jeg ønsker 🤩

Anonymkode: 4751a...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helsevesenet. Jobbet flere plasser. Må skifte i garderobe til uniform (gjerne langt vekk/flere etasjer fra avdelingen). Må sprite oss før vi går inn til avdelingen. Så blir samme prosedyre som dere. 

Arbeidsantrekket er vi pålagt å bruke. Helt ærlig, syns jeg ikke noe om at vi hver dag MÅ bruke 10 minutter før og etter jobb til dette (siden vi ikke kan skifte til uniform på avdelingen og må gå trapper, vente på heis osv). Men det er dessverre slik. 

Anonymkode: 56eaf...ad6

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Det blir ikke helt det samme, for når man kan skifte hjemme så gjør man jo det, og da bare en gang. Når man skifte en gang til på arbeidsplassen fordi det ikke er lov å skifte direkte til arbeidsbekledning hjemme, så bør det egentlig være på arbeidsgivers regning. 

Jeg er fullt klar over at det ikke er sånn i praksis på mange arbeidssteder, men det er en uting at stadig flere arbeidsgivere forventer at de ansatte gjør arbeidsrelevante ting på fritiden. Slik spises fritiden sakte opp etter hvert som stadig flere små krav kommer til - som isolert sett egentlig fremstår ganske ubetydelige - men som samlet sett etter hvert legger beslag på stadig mer av fritiden. 

Anonymkode: febea...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjompen skrev (26 minutter siden):

Det spiller jo så klart en rolle. Når du kommer, fullt påkledd til arbeidsstedet men må skifte til en spesifisert uniform eller utføre prosedyrer, så er det arbeidsgivers ansvar. 

Det samme gjelder jo ansatte på call-sentre, som forventes å være "klare til jobb" på arbeidsdagens start, dvs ha startet pcer og logget seg inn. Dette er sludder. Om arbeidsgiver synes det er viktig at alle starter på tidspunkt, så får de ansette en til å starte alles maskiner. Nå gjøres jo det litt vanskelig når det kommer til å skifte klær, så da må arbeidsgiver regne med å betale for dette skiftet. 

Ja, faktisk. Men kun i bedrifter der det er en selvfølge at arbeidsgiver betaler for tid på jobben. 

Helt enig, det er slik det bør være. Folk kan si at "det er jo bare noen minutter", men summerer man det opp over flere år, så gjør det utslag. I tillegg kommer gjerne andre krav fra arbeidsgivere, f. eks. at man skal være tilgjengelig på mail/telefon osv. når man har fri, og samlet sett utgjør alle disse småkravene en god del av fritiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De fleste er ansatte i en eller annen form hele eller nesten hele sitt arbeidsliv. Det er en del som starter og driver eget foretak, men de er likevel i mindretall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

men på de fleste arbeidplasser kan arbeidstager stille opp i eget tøy og da kle på seg hjemme.
på denne arbeidsplassen må det skiftes på arbeidsplassen.

Anonymkode: c2596...ec7

Virkelig? Det er mange arbeidsplasser med  arbeidsantrekk, men de uten krever også skift, spesielt i vinterhalvåret. Skal jeg få betalt for og henge av meg kåpen og å bytte fra støvletter og ullsokker og ta på innesko? Har hatt mange arbeidsplasser, både med og uten fastsatt arbeidsantrekk , men aldri fått betalt for garderobetid. Hva gjør en der en jobber skift? Legger betalt arbeidstid til 8 t og 10 min , fordi både den som kommer og den som går må skifte ? 

Anonymkode: 5d5aa...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er i en bedrift som hovedsakelig har utenlandske ansatte. det er utstyr som må brukes på arbeidsplassen som arbeidsplassen disponerer pga. kontaminering av utstyr om det kommer utenfor arbeidsplassen.

la oss si at i kontrakt står det at arbeidstiden er x antall timer (100 %)
og at si arbeidsdagen starter 09.00

på denne arbeidsplassen er det stemplingsur.
når kontrakten sier et skift starter klokken 09.00

arbeidstager stempler inn 0900 på uret, går så rett til omkledningsrom dette er en prosess som omfatter desinfisering av hender i to runder, samt påkledning i flere runder alt etter hvor på arbeidsplassen de er stasjonert det skiftet.

påkledningsprosessen tar ca 3-5 minutter.

arbeidstaker blir så tatt ut til siden og gitt refs fordi det er forventet at arbeidstaker skal være på stasjonen til 0900, og ikke stemple inn på uret da.

hva er riktig i denne situasjonen?  arbeidstager har jo i kontrakt når skift starter. dersom arbeidstager begynner å stemple tidligere for å være på stasjon til skiftstart, vil vel ikke arbeidstager kunne kreve lønn for det da det står at skiftet begynner da- og ikke tidligere?

hvordan er lovverket rundt dette? tenker at siden arbeidsstyrken er fra utlandet, at dette er noe som prøver å utnyttes? 

Lovverket er nok ikke særlig spesifikt på dette. 
For de fleste arbeidsplasser der dette er en problemstilling vil det stå tydelig hvordan dette løses i tariffavtale. 

Der jeg jobber varierer det mellom forskjellige stillinger. Noen har betalt fra de stempler inn, og tiden for å skifte til og fra arbeidstøy er inkludert i arbeidstid. 

Andre har oppmøte på arbeidssted til en fast tid, og får da kun betalt om de er på plass, klare til å arbeide, til rett tidspunkt.

Det er altså forskjellig hvordan dette er avtalt løst, selv innenfor samme bedrift. Antatt avhengig av hva som er viktigst for bedriften. Det kan jo være fagforening har klart å forhandle inn tiden istedenfor økt lønn på et tidspunkt.

Anonymkode: a5448...051

AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg at bedriften har hundre ansatte. Disse fem minuttene for deg er en dråpe i havet. Men det blir fem hundre minutter uten arbeid for bedriften.

Og hvor langt skal man strekke det da? Hva med turen man bruker til jobb hver dag? Her går det jo MYE tid. Mange betaler store summer for både bensin, bom, tog og trikk. Og for parkering på arbeidsplassen.

Hvis du er såpass gniten på minuttene har du kanskje forståelse hvis bedriften da ber deg om å stemple ut og inn ved toalettbesøk? Eller er du hundre prosent fokusert gjennom hvert eneste minutt av arbeidsdagen? Det er iallefall ikke jeg, de minuttene jeg må bruke i garderoben vet jeg at jeg somler bort i det flerdobbelte hver dag.

Anonymkode: ac9f3...333

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Virkelig? Det er mange arbeidsplasser med  arbeidsantrekk, men de uten krever også skift, spesielt i vinterhalvåret. Skal jeg få betalt for og henge av meg kåpen og å bytte fra støvletter og ullsokker og ta på innesko? Har hatt mange arbeidsplasser, både med og uten fastsatt arbeidsantrekk , men aldri fått betalt for garderobetid. Hva gjør en der en jobber skift? Legger betalt arbeidstid til 8 t og 10 min , fordi både den som kommer og den som går må skifte ? 

Anonymkode: 5d5aa...19b

Forskjellen er at det å bytte fra støvletter og ullsokker til innesko på jobb ikke er et krav fra arbeidsgiver på samme måte som en uniform av hygienehensyn. Man står selvsagt fritt til å å gå med sko hjemmefra slik at man slipper å bytte på jobb, men det er jo kanskje ikke like behagelig. Så da gjør mange det på jobben i steden for. Forskjellen er da at det ikke er et krav. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk deg at bedriften har hundre ansatte. Disse fem minuttene for deg er en dråpe i havet. Men det blir fem hundre minutter uten arbeid for bedriften.

Og hvor langt skal man strekke det da? Hva med turen man bruker til jobb hver dag? Her går det jo MYE tid. Mange betaler store summer for både bensin, bom, tog og trikk. Og for parkering på arbeidsplassen.

Hvis du er såpass gniten på minuttene har du kanskje forståelse hvis bedriften da ber deg om å stemple ut og inn ved toalettbesøk? Eller er du hundre prosent fokusert gjennom hvert eneste minutt av arbeidsdagen? Det er iallefall ikke jeg, de minuttene jeg må bruke i garderoben vet jeg at jeg somler bort i det flerdobbelte hver dag.

Fem minutter isolert sett er ikke mye. Men over et arbeidsforhold som kanskje varer flere år, så blir det jo fort litt. Å sammenligne det med tur til jobb hver dag er ikke relevant, for det er ganske klart i lovverket at å komme seg til/fra arbeidsstedet er arbeidstakers ansvar, herunder utgifter til det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man får refs pga 3-5 minutter er det riktige å bytte jobb. 

Anonymkode: 5fe31...bc6

3-5 minutter er i utgangspunktet ikke mye.....men veldig irriterende fir den en skal avløse som støtt og stadig må jobbe 3-5 minutter over tiden sin.

Anonymkode: 93959...948

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, for bedriften blir det 500 minutter. Det er en del av regnestykket en må gjøre for å sikre lønnsom drift. Om bedriften står og faller på at ansatte kreves å jobbe ubetalt så.. 

Og å trekke inn reise til å fra jobb er å gå så usaklig at videre debatt ikke er nødvendig. Men det ser du vel kanskje selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette finnes det dommer på fra rettsvesenet. Arbeidsgiver står fritt til å gi fx fem minutter til skift etter innstempling, men dom sier at en kan kreve at arbeidstaker er på plass på arbeidsstasjon ved arbeidstid start. Dette selv om det fx skulle være 20 minutter fra port til arbeidssted

Anonymkode: cc1d5...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men på de fleste arbeidplasser kan arbeidstager stille opp i eget tøy og da kle på seg hjemme.
på denne arbeidsplassen må det skiftes på arbeidsplassen.

De fleste arbeidsplasser med uniformsplikt krever skifte på jobb. Det jobber noen titusener i helsevesenet f.eks, da skifter man på jobb aldeles ulønnet, og er klar for innsats i det skiftet starter. 

Anonymkode: b0b14...5b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...