AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Dette er i en bedrift som hovedsakelig har utenlandske ansatte. det er utstyr som må brukes på arbeidsplassen som arbeidsplassen disponerer pga. kontaminering av utstyr om det kommer utenfor arbeidsplassen. la oss si at i kontrakt står det at arbeidstiden er x antall timer (100 %) og at si arbeidsdagen starter 09.00 på denne arbeidsplassen er det stemplingsur. når kontrakten sier et skift starter klokken 09.00 arbeidstager stempler inn 0900 på uret, går så rett til omkledningsrom dette er en prosess som omfatter desinfisering av hender i to runder, samt påkledning i flere runder alt etter hvor på arbeidsplassen de er stasjonert det skiftet. påkledningsprosessen tar ca 3-5 minutter. arbeidstaker blir så tatt ut til siden og gitt refs fordi det er forventet at arbeidstaker skal være på stasjonen til 0900, og ikke stemple inn på uret da. hva er riktig i denne situasjonen? arbeidstager har jo i kontrakt når skift starter. dersom arbeidstager begynner å stemple tidligere for å være på stasjon til skiftstart, vil vel ikke arbeidstager kunne kreve lønn for det da det står at skiftet begynner da- og ikke tidligere? hvordan er lovverket rundt dette? tenker at siden arbeidsstyrken er fra utlandet, at dette er noe som prøver å utnyttes? Anonymkode: c2596...ec7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Arbeidsdagen starter ferdig skiftet og stasjonert der de skal jobbe eller planlegge jobben. Sånn er det på de fleste steder Anonymkode: 32427...07b 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Hos oss skal vi være ferdig i arbeidstøy og klare når skiftet starter. Tiden i garderoben er utenom innstemplet tid. Anonymkode: a1288...2e6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidsdagen starter ferdig skiftet og stasjonert der de skal jobbe eller planlegge jobben. Sånn er det på de fleste steder Anonymkode: 32427...07b men på de fleste arbeidplasser kan arbeidstager stille opp i eget tøy og da kle på seg hjemme. på denne arbeidsplassen må det skiftes på arbeidsplassen. Anonymkode: c2596...ec7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men på de fleste arbeidplasser kan arbeidstager stille opp i eget tøy og da kle på seg hjemme. på denne arbeidsplassen må det skiftes på arbeidsplassen. Anonymkode: c2596...ec7 Gjelder fremdeles. Av hva jeg har hørt i fleste helseyrker og lignende også så kan de ikke ta på klærne hjemme. Arbeidsdagen starter fremdeles ferdig påkledd Anonymkode: 32427...07b 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Hvis man får refs pga 3-5 minutter er det riktige å bytte jobb. Anonymkode: 5fe31...bc6 2
Million Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Jeg har jobbet på et par steder der man skal være ferdig skiftet og klar til å begynne arbeidsdagen når man stempler inn. Etter innstempling går man direkte til stedet man skal jobbe, ikke til garderoben. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet på et par steder der man skal være ferdig skiftet og klar til å begynne arbeidsdagen når man stempler inn. Etter innstempling går man direkte til stedet man skal jobbe, ikke til garderoben. men her kan man ikke det. her stempler man før man går i garderobe pga kontaminering. det er garderobe for hverdagsklærne. ut i fra denne stempler man og går til arbeidsklærgarderoben og si videre til ekstra utstyr igjen etter dette. Anonymkode: c2596...ec7
Million Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man får refs pga 3-5 minutter er det riktige å bytte jobb. Anonymkode: 5fe31...bc6 Jasså? Hva hvis hele bedriftens ansatte gjorde det samme hver eneste dag da? Alle kom 09.05, og bedriften ikke fikk startet kl 0900 som den skal? Det funker ikke, det skjønner du sikkert. Det funker ikke å si at "det er bare 5 minutter". Fem minutter for sent, er fem minutter etter at du skulle vært i gang med jobben! Og kanskje daglig! 1
Million Skrevet 5. august 2022 #10 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men her kan man ikke det. her stempler man før man går i garderobe pga kontaminering. det er garderobe for hverdagsklærne. ut i fra denne stempler man og går til arbeidsklærgarderoben og si videre til ekstra utstyr igjen etter dette. Anonymkode: c2596...ec7 Da møter man opp og stempler man inn fem på ni. Sånn at man fremdeles har tid til å skifte etc før man møter på arbeidsstedet sitt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): men på de fleste arbeidplasser kan arbeidstager stille opp i eget tøy og da kle på seg hjemme. på denne arbeidsplassen må det skiftes på arbeidsplassen. Anonymkode: c2596...ec7 Jeg har jobbet på en sånn arbeidsplass. Da skiftet vi før vi stemplet inn, men det var lagt til fire minutter eller noe slikt automatisk før innstempling for å dekke denne tiden. Men ellers er det vanlig at man er klar til å faktisk begynne å arbeide når skiftet starter, ja. Ikke at man skal innom garderoben først. Anonymkode: 45a4a...0f4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 man må også bytte fra arbeidklær til pauseklær i pausene. Anonymkode: c2596...ec7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #13 Skrevet 5. august 2022 5 minutter om morran og 5 på ettermiddagen..... På 47 arbeidsuker igjennom et helt år er det 39 TIMER!!!!!! Det er en hel uke arbeidsgiver må betale uten at noe arbeid blir utført. Derfor skal arbeidstakere være ferdig skiftet når arbeidstiden begynner og motsatt når de er ferdige. Anonymkode: a1288...2e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #14 Skrevet 5. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): Da møter man opp og stempler man inn fem på ni. Sånn at man fremdeles har tid til å skifte etc før man møter på arbeidsstedet sitt. og dette er jo noe av det jeg lurer på. for stempler man fem på 9 er vel dette registrert som arbeidstid? men kontrakt sider arbeidstid er fra 0900. Anonymkode: c2596...ec7
Fjompen Skrevet 5. august 2022 #15 Skrevet 5. august 2022 Million skrev (1 minutt siden): Jasså? Hva hvis hele bedriftens ansatte gjorde det samme hver eneste dag da? Alle kom 09.05, og bedriften ikke fikk startet kl 0900 som den skal? Det funker ikke, det skjønner du sikkert. Det funker ikke å si at "det er bare 5 minutter". Fem minutter for sent, er fem minutter etter at du skulle vært i gang med jobben! Og kanskje daglig! Så du gir gladelig vekk en halv time av uken din, eller to arbeidstimer i måneden fordi "arbeidsgiver trenger det"? Om arbeidstaker MÅ være på plass ferdig kledd og forberedt, så kan nok arbeidstager stille 5 minutter før, men da skal det jo klokkes inn 0855. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #16 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): man må også bytte fra arbeidklær til pauseklær i pausene. Anonymkode: c2596...ec7 Jeg har som sagt hatt en sånn jobb, hvor man måtte gjennom sluse (x2) i hver eneste pause. Det ble ikke lagt til pausetid pga det. Så hvis matpausen var på 15 minutter (det var den faktisk…), så hadde man i beste fall bare ti minutter å spise på etter å ha byttet skotøy, vasket og desinfisert henger, tatt på overtrekkstøy og gått opp trappene. Og samme prosedyre motsatt vei ved pausens slutt, selvsagt (måtte være klar til å jobbe igjen 15 minutter etter at pausen startet, og det tidspunktet var absolutt (samlebånd)). Anonymkode: 45a4a...0f4
Fjompen Skrevet 5. august 2022 #17 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): . Derfor skal arbeidstakere være ferdig skiftet når arbeidstiden begynner og motsatt når de er ferdige. Anonymkode: a1288...2e6 Tøv. Jeg skal ha betalt når jeg er disponibel for arbeidsgiver. Krever jobben at jeg skifter, renser meg, smører meg inn med vaselin og hønsefjær eller alt annet, så skal arbeidsgiver betale for dette. Samt motsatt på ettermiddagen. Kan jeg ikke gå rett ut av døren, så skal arbeidsgiver betale. Må jeg skifte i pausen, så begynner ikke pausen før jeg er klar for å sette meg ned med hvile. Evt forlate arbeidsplassen. Kan jeg ikke det,så er pausen betalt. 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #18 Skrevet 5. august 2022 Vasket og desinfisert *hender Anonymkode: 45a4a...0f4
Million Skrevet 5. august 2022 #19 Skrevet 5. august 2022 Fjompen skrev (1 minutt siden): Så du gir gladelig vekk en halv time av uken din, eller to arbeidstimer i måneden fordi "arbeidsgiver trenger det"? Om arbeidstaker MÅ være på plass ferdig kledd og forberedt, så kan nok arbeidstager stille 5 minutter før, men da skal det jo klokkes inn 0855. De som har jobber der man kler seg og gjør seg klar til jobben hjemme, bruker jo også tid på å gjøre seg presentabel og i en sånn stand at man kan møte på jobb. Men ingen krever jo betalt for tiden man bruker til å kle på seg hjemme. Hvorfor skal man plutselig ha betalt for å kle på seg arbeidsantrekk bare fordi det skjer i arbeidsgivers bygg? Det er fremdeles antrekket man skal jobbe i, selv om det ikke ble tatt på hjemme. Jeg mener arbeidsgiver er helt i sin rett å kreve at arbeidstakerne møter i sånn tid på jobb at de klarer å være ferdig antrukket til arbeidsdagen begynner. Ikke fem over. 3
Fjompen Skrevet 5. august 2022 #20 Skrevet 5. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): De som har jobber der man kler seg og gjør seg klar til jobben hjemme, bruker jo også tid på å gjøre seg presentabel og i en sånn stand at man kan møte på jobb. Men ingen krever jo betalt for tiden man bruker til å kle på seg hjemme. Hvorfor skal man plutselig ha betalt for å kle på seg arbeidsantrekk bare fordi det skjer i arbeidsgivers bygg? Det er fremdeles antrekket man skal jobbe i, selv om det ikke ble tatt på hjemme. Jeg mener arbeidsgiver er helt i sin rett å kreve at arbeidstakerne møter i sånn tid på jobb at de klarer å være ferdig antrukket til arbeidsdagen begynner. Ikke fem over. Ja, dette er jo hele poenget. Det du gjør hjemme får du ikke betalt for. Det du gjør på jobb, det får du betalt for. Krever arbeidsgiver at du endrer noe av det du gjorde hjemme, gratis, så blir det i arbeidstiden. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå