Gå til innhold

Piping i brystet, hoste og andpusten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig blitt sammen med ei jente på 26 år, som er litt kraftig og røyker. Jeg er selv normalvektig og snuser (har røyket før), men har ingen problemer med at hun røyker og har noen kilo ekstra. Syns ho er flott uansett!

Men, jeg har blitt overrasket over hvor mye ho røyker. Ho røyker inne hos seg selv, og når vi er ute tenner ho en røyk så fort ho har muligheten… Selv sier ho at ho ikke syns ho røyker mye, bare 5 pk tobakk og et par 20 pk i uka, som ho alltid har gjort… men er ikke det egentlig ganske mye?

Er litt bekymra, for jeg merker at ho hoster en del, og ho får innimellom en sånn rar piping i brystet. «Litt sånn som en katt mjauer, eller fugleunger skriker…» Det er ikke høy lyd, men legger spesielt merke til det om vi ligger på sofa’n og det er stille rundt oss, og om kvelden/natta i senga. I tillegg blir ho veldig fort andpusten og peser, bare av å gå litt. Det virker ikke som ho selv tenker over hverken hosten, pipinga i brystet eller tungpusten… Er dette normalt, kan det være astma/allergi eller en langvarig forkjølelse? Har det sammenheng med vekta? Eller kan det være noe mer alvorlig? 

Ho er som sagt bare 26 år, og selv om ho har røyka siden ho var tolv er det vel litt tidlig for kols og sånn… 

Anonymkode: a8d75...2a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha astma?

Anonymkode: 35fb8...3f5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye! Du må ikke være sammen med henne hvis hun røyker inne, da får jo du og andre i dere like mye. Huff... Og send henne til legen, hun kan ha astma eller alvorligere lungesykdom. 

Anonymkode: 72656...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan hun ha astma?

Anonymkode: 35fb8...3f5

Det var det jeg lurte på også. Hun sier selv at ho ikke har det da. Er det noe man kan utvikle etterhvert, eller er det alltid medfødt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var det jeg lurte på også. Hun sier selv at ho ikke har det da. Er det noe man kan utvikle etterhvert, eller er det alltid medfødt? 

Man kan utvikle astma om man utsetter lungene for skadelige stoffer, f.eks røyk. Dosen øker risikoen, og hun røyker mye.

Man kan dessuten ha astma uten å merke det. Spesielt om man har veldig svak astma som barn, for da skjønner man ikke at det ikke er normalt. Astma kan endre seg i løpet av livet. Jeg hadde astma som bare ble oppdaget fordi broren min hadde astma.  Den forsvant i løpet av tenårene, men ble alvorlig i voksen alder etter graviditet og sykdom.

Hun kan også ha kols. Det er vanlig hos røykere. Symptomene kan være like for oss lekfolk.

Uansett bør hun til lege. Pusteproblemer må utredes, og hun må motiveres til å slutte.

Anonymkode: 55994...fad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan utvikle astma om man utsetter lungene for skadelige stoffer, f.eks røyk. Dosen øker risikoen, og hun røyker mye.

Man kan dessuten ha astma uten å merke det. Spesielt om man har veldig svak astma som barn, for da skjønner man ikke at det ikke er normalt. Astma kan endre seg i løpet av livet. Jeg hadde astma som bare ble oppdaget fordi broren min hadde astma.  Den forsvant i løpet av tenårene, men ble alvorlig i voksen alder etter graviditet og sykdom.

Hun kan også ha kols. Det er vanlig hos røykere. Symptomene kan være like for oss lekfolk.

Uansett bør hun til lege. Pusteproblemer må utredes, og hun må motiveres til å slutte.

Anonymkode: 55994...fad

Hvor mange sigaretter daglig regnes som å røyke mye? 

Kols er hun vel for ung for? Er det ikke folk i 50-60 åra som kan få det?

Hun har jo ikke pusteproblemer da… Men ja, har foreslått at hun burde få sjekka opp den hosten hos legen. Da sier hun at det er bare helt vanlig røykhoste, ikke noe farlig med det! Å slutte har hun sagt at hun ikke vil, så det blir nok en vanskelig oppgave å motivere for 😅

Skrevet

Hva som regnes som mye varierer vel fra person til person. Jeg røyker mer en ho dama di, så jeg syns ikke det er mye, men jeg kjenner folk som røyker bare 10-15 om dagen, så de vil nok syns at det er mye…

At man blir fortere andpusten når man røyker er helt normalt. Får jo ikke akkurat bedre kondis av det… Røykhoste og litt piping i halsen er også normalt. Det er bare fordi man blir litt slimete i halsen av røyken, det er bare sånn det er. Tror nok ikke det er noe alvorlig med ho. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...