Gå til innhold

Legge inn strøm selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe et småbruk som ikke har innlagt strøm. Jeg skal skaffe en liten vindmølle og/eller solcelle panel. Strømmen som blir produser på småbruket skal ikke ut av eiendommen, jeg skal ikke selge noe strøm eller koble meg på noe offentlig strømnett. Kan jeg som privat person legge inn strøm selv i huset? Legge ledninger og andre tilkoblinger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil fortsatt være avhengig av å følge NEK400, som er forskrift for elektriske lavspenningsinstallasjoner. Så sant du skal ha 230V forsyning er du pliktet til å følge NEK400 og kan dermed ikke koble opp fast installasjon selv. 

Du kan kanskje komme rundt lovverket ved å kun ha lavvoltutstyr opp til 12/24V, men det regelverket kan jeg ikke nok om. 

Det er flere hus som er off-grid i Norge, men det krever utstyr som regulerer produksjon og forbruk samt monitorering av forbruk. Hvordan har du tenkt å gjøre med overproduksjon? Batteribank? Varmeveksler? Basseng? 

Anonymkode: 6104c...299

AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke gjøre dette selv med mindre det er snakk om å legge opp 12V, men selv det kan være farlig hvis du ikke vet hva du holder på med.

Anonymkode: 88a53...e38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9ba5e...6a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...