Gå til innhold

Trening og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som trener mye, bruker dere vekt som kontroll for dere selv?

Altså jeg har alltid vært opptatt av vekten, samt slitt med både overspising og tidvis spist for lite. Ond sirkel.

Der er jeg mye bedre i dag.

Jeg har tatt tak, har gått fra 74 kilo til 53 kilo, holdt vekten stabil i 2 år nå. Er 160 cm. høy. Har det siste året trent en god del, i snitt ca. hver 2./3. dag. Går en del i både kondisjon og styrke.

Men jeg har alltid hatt fobi for fett i mat. Så nå er nok fettprosenten mitt litt lav. Men vekten går ikke mer ned. Hadde egentlig et mål på 50 kg. Men muskler veier jo mer. Men jeg sliter så med å snu hodet på at vekta nok ikke er den beste målestokken når man trener en del styrke? Bruker målebånd, men kan fortsatt bli ganske nedfor pga. svingninger i vekta.. Selv om jeg vet at muskler, vann og restitusjon etter styrke vil gi vannvekt og en ufarlig oppgang på vekten.

Andre med samme type problem? Er det et resultat av evig slanking og trøblete forhold til mat at jeg ikke klarer la vekten finne veien til søpla..?

Anonymkode: 9900f...761

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt forstyrret ut for meg.

Har du prøvd å bruke et målplagg i stedet? Noen kaller det "honesty pants"😆 Dvs. det betyr ingenting hva vekta sier, at du vil veie 50kg i stedet for 53kg kan jo bare være fordi 50 er et rundt tall. Men en ærlig bukse er en favorittbukse som passer perfekt når du er der du vil være. Så bruker man den til å sjekke i ny og ne. Hvis den buksa blir trang og ubehagelig så vet du at du bør ta grep. Men hvis den begynner å bli slaskete så kan det hende at du må roe ned.

Anonymkode: d2e9f...449

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres litt forstyrret ut for meg.

Har du prøvd å bruke et målplagg i stedet? Noen kaller det "honesty pants"😆 Dvs. det betyr ingenting hva vekta sier, at du vil veie 50kg i stedet for 53kg kan jo bare være fordi 50 er et rundt tall. Men en ærlig bukse er en favorittbukse som passer perfekt når du er der du vil være. Så bruker man den til å sjekke i ny og ne. Hvis den buksa blir trang og ubehagelig så vet du at du bør ta grep. Men hvis den begynner å bli slaskete så kan det hende at du må roe ned.

Jeg gikk ned 15 kilo og buksene mine passer likevel fordi jeg ikke går ned så mye på lår og rumpe, men mest mage. Så det trenger ikke fungere så godt 😄 

Anonymkode: 7ebb7...289

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om? Om jeg bruker vekt som målestokk på hva? På hva jeg bør veie? 

I så fall, ja det gjør jeg, men jeg er lett overvektig og tåler å gå ned noen kilo. Men jeg bryr meg ikke veldig om vekta. 

Har et vektløfterbelte som nå begynner å bli for trangt. Det er beste indikasjonen min på at jeg må snu veksten min. 😂 

Ellers er klærne også en god indikator, om de er stramme eller ei. 

Jeg syns det høres ut som du har et veldig uheldig forhold til kropp og vekt. Hvorfor må du absolutt bli mindre enn du er? Hvorfor er 50 kg et magisk tall? 

Syns du bør slutte å veie deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk ned 15 kilo og buksene mine passer likevel fordi jeg ikke går ned så mye på lår og rumpe, men mest mage. Så det trenger ikke fungere så godt 😄 

Anonymkode: 7ebb7...289

Ah ;) Jaja, et annet plagg hvor endringer blir veldig synlig da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 12.18):

Dere som trener mye, bruker dere vekt som kontroll for dere selv?

Altså jeg har alltid vært opptatt av vekten, samt slitt med både overspising og tidvis spist for lite. Ond sirkel.

Der er jeg mye bedre i dag.

Jeg har tatt tak, har gått fra 74 kilo til 53 kilo, holdt vekten stabil i 2 år nå. Er 160 cm. høy. Har det siste året trent en god del, i snitt ca. hver 2./3. dag. Går en del i både kondisjon og styrke.

Men jeg har alltid hatt fobi for fett i mat. Så nå er nok fettprosenten mitt litt lav. Men vekten går ikke mer ned. Hadde egentlig et mål på 50 kg. Men muskler veier jo mer. Men jeg sliter så med å snu hodet på at vekta nok ikke er den beste målestokken når man trener en del styrke? Bruker målebånd, men kan fortsatt bli ganske nedfor pga. svingninger i vekta.. Selv om jeg vet at muskler, vann og restitusjon etter styrke vil gi vannvekt og en ufarlig oppgang på vekten.

Andre med samme type problem? Er det et resultat av evig slanking og trøblete forhold til mat at jeg ikke klarer la vekten finne veien til søpla..?

Anonymkode: 9900f...761

Hvis du har klart å holde din nye vekt på 53kg i to år, så må du ikke finne på å tulle det til nå (bare for å nå et «rundt tall»)

Jeg kan love deg at dersom du går inn med restriksjon nå, vil den gamle overspisingslidelsen eksplodere igjen, og du vil rase OPP i vekt. Husk at det er overspising som er ditt egentlige problem. Og hvordan starter alltid en overspisingsepisode? Jo, med en liten periode med restriksjon først. ikke prøv å innbille deg at du egentlig har en restriktiv spiseforstyrrelse som anoreksi, det er spiseforstyrrelsen som lurer deg. Det er å gå opp i vekt du bør fokusere på å unngå. Restriksjon vil bare medføre dette. Du har vært kjempeflink som har holdt deg på 53 så lenge, ikke ødelegg for deg selv nå😊👏🏻

Anonymkode: ac8b9...3d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vekten din nå er den ideelle BMI'en: 21. Enig med andre som har svart - ikke ødelegg med å sikte deg mot en lavere vekt når du sier selv at du har hatt problemer med underspising. Det kan fort gå galt.

Og når du begynner å trene så kan du likegodt kaste badevekten i søpla. Dersom du skal ha energi nok til å prestere på trening så du spise nok. Ellers så vil du tære på, og ikke bygge, muskler. Fettfobi og trening hører ikke sammen. 

Drit i vekt og målbånd. Bruk klærne som referanse. 

Anonymkode: 5e591...d05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...