Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo ingenting om blandingsforhold eller noe på pakken. Hvor mye vann (regner med det er vann man bruker?) og hvor lite skal man gi de første gangene? Når kan man begynne å gi en liten posjon?

Anonymkode: 05373...2c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags grøt har du kjøpt? På alle boksene vi har prøvd står det hvor mye vann man blander ut med.

Anonymkode: 18141...456

• Liker 6
Skrevet

Det står 30 g pulver og 1 dl vann på vår. Men eg ville definitivt ikkje laga så mykje første gang, prøv med 10 g eller mindre. Mengde vann kan du tilpasse egentlig, det er ingen rett eller feil, gir berre meir flytande eller meir fast konsistens. Mitt råd ville vere å starte med litt flytande, tenk saus, og heller lage den meir fast når barnet har smakt litt og det går fint. Lykke til! 

Skrevet

Begynte med 1 ts pulver og blandet til en litt tynn grøt. Mye prøving og feiling på konistens. 

Og tilvenningen tok tid og var noe frustrerende. Da vi vasket ut av leiligheten vi bodde i da barna var små fant vi størknede grøtrester i taket, ene syntes det var festlig å sprute ut grøt fra munnen.

AnonymBruker
Skrevet

Bare prøv deg frem med blandingen 😛 tilsett litt og litt vann til du er fornøyd. Vi begynte ikke med grøt for baby nr to før etter seks uker med andre typer fast føde. Storebror ble så fortstoppet av grøten..

Anonymkode: d4380...4f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt både Semper, Nestle og Hipp, og det står "bruksanvisning" på alle. 

I starten, begynn med en t-skje pulver og litt vann. Du trenger ikke måle vannet nøye, du lærer deg fort hvor mye vann du må ha oppi. Begynn med litt vann, bland, og blir det for tykt, ha litt vann til. Har du hatt for mye vann, plump oppi litt mer pulver. 

I starten skal det jo ikke være mer enn en smaksprøve. Ga en t-skje ferdigblandet grøt første gangen, økte med en t-skje annenhver dag, til oppi en full porsjon (30 g pulver). 

Anonymkode: 5d371...aee

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken grøt? Det pleier stå bakpå hva slags blandingsforhold det skal være mellom pulver og vann. (Det skal være vann ja, men du kan ha oppi en dæsj morsmelk også om du vil) Prøv deg fram til passe konsistens, litt tynn er lettere for barnet å svelge. Du trenger kun en liten smaksprøveporsjon i begynnelsen. Det tar tid å komme opp i full porsjon. 

Anonymkode: 994c2...094

AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg som var blind da jeg lette etter instrukser, det var Nestle sin for 4 mnd og oppover og det sto på siden av kartongen 😊 Han fikk ca. en teskje og det var slett ikke verst, syntes han.

Hvor lang tid vil dere si det tok å gå opp til full porsjon? Merker at han synes det blir lite mat fra puppen på kvelden for tiden, så det blir bra å få inn en grei porsjon kveldsgrøt etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt avhengig av baby. Min var ikke så interessert i grøt, så vi bare ga så mye han ville ha etter de første gangene. Målte heller aldri opp til en porsjon, bare slumpet det jeg trodde var en passelig mengde. 

Anonymkode: ea539...821

Skrevet

Som jeg har sagt til mannen, det skal ikke være suppe eller paideig, men det som er imellom. Synes ikke blandingsoppskriften på pakkene stemmer, men man kjenner jo selv når det er grøtkonsistens. Bare ta pulver først og spe på litt og litt vann. 

Begynte med et par tskjeer for en måned siden, og har økt litt og litt. Hun orker ikke en hel porsjon enda, 6 og en halv måned gammel. Men jeg lager heller alltid litt for mye enn litt for lite :)

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (På 6.8.2022 den 8.23):

Som jeg har sagt til mannen, det skal ikke være suppe eller paideig, men det som er imellom. Synes ikke blandingsoppskriften på pakkene stemmer, men man kjenner jo selv når det er grøtkonsistens. Bare ta pulver først og spe på litt og litt vann. 

Begynte med et par tskjeer for en måned siden, og har økt litt og litt. Hun orker ikke en hel porsjon enda, 6 og en halv måned gammel. Men jeg lager heller alltid litt for mye enn litt for lite :)

Er det teskjeer med tørrstoff eller teskjeer med ferdig utblandet grøt det er snakk om? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det teskjeer med tørrstoff eller teskjeer med ferdig utblandet grøt det er snakk om? 😅

Ferdig blanda her 🙂 ikke mer pulver enn på størrelse med en tier kanskje 😊

Skrevet

Min likte ikke grøt, så vi ga bare vanlig mat

Anonymkode: 20d96...60c

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte ca. 3 uker på å gå opp til full porsjon. Startet med 1/2 ss grøtpulver først og såpass mye vann at grøten nesten var flytende og rant inn i munnen. Så økte vi sakte men sikkert. Etter 3 uker var vi oppe i 4 ss grøt som er en full porsjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...