AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Hei! Jeg er for første gang i en posisjon hvor jeg ikke sparer til noe spesifikt. Har akkurat kjøpt hus, har betalt ned billån og har en grei buffer. Jeg sparer en god sum hver måned, men er nå usikker på hvor jeg bør plassere disse pengene - enten i fond eller betale ned på boliglånet. Hva tenker dere? Har (nytt) boliglån på ca 2 mill. Rundt 2% rente. Studielån ca 680k Buffer på 50k (ny bil og nytt hus så har tenkt jeg ikke trenger mer?) Tror jeg sparer mellom 10 og 30k hver måned. Hvor ville dere plassert disse pengene? Kan ingenting om aksjer så tenker det ikke er relevant. Hilsen dame 28 år Anonymkode: 4e7d0...363
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Personlig hadde jeg betalt ned på lån. Rentene er spådd å gå opp en del, og da sparer du en del i renter dersom du har mindre i lån. Anonymkode: 5e12b...43a 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Det tryggeste er å betale ned lån, men ALL historikk viser at det er lurest å spare i fond. Du finner ikke èn 10-årsperiode hvor dette IKKE har lønnet seg. Anonymkode: 9e958...185 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Oi, hvor god lønn har du egentlig som kan spare så mye månedlig? Jeg har ca. 30k utbetalt liksom. Anonymkode: 184af...5bf
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Inflasjonen og prisstigningen vil spise opp lånet ditt, betal ned som vanlig og spar i fond. Om 15 år er 2 millionerslånet ditt krympet og lønninga di steget betraktelig, så da er det småpenger du skylder. Anonymkode: 05166...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det tryggeste er å betale ned lån, men ALL historikk viser at det er lurest å spare i fond. Du finner ikke èn 10-årsperiode hvor dette IKKE har lønnet seg. Anonymkode: 9e958...185 Skriver under på den her. Vil du ha trygghet betaler du ned lån, vil du ha mulighet for avkastning på sikt sparer du i fond. Men med så masse sparing i mnd går det jo fint å kombinere de to. Litt i fond og litt i bolig Anonymkode: af999...65c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Inflasjonen og prisstigningen vil spise opp lånet ditt, betal ned som vanlig og spar i fond. Om 15 år er 2 millionerslånet ditt krympet og lønninga di steget betraktelig, så da er det småpenger du skylder. Anonymkode: 05166...4d8 Kan også gå for den her 😊 Men Om du betaler ned 30k ekstra i mnd i et år er det jo en del tusenlapper i renter som du kunne spart deg neste år. Som du igjen kunne spart i fond. Veldig vansklig å spå fremtiden 🙈 Anonymkode: af999...65c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 TS igjen Takk for svar! Kanskje 70 % fond og 30 % på boliglån kan være en idé, eller noe i den duren! Anonymkode: 4e7d0...363 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): TS igjen Takk for svar! Kanskje 70 % fond og 30 % på boliglån kan være en idé, eller noe i den duren! Anonymkode: 4e7d0...363 For fremtiden er nok det det beste. Vet ikke hvor gammel du er, men om du bruker 25 år på å betale ned boligen og sparer i fond sitter du sannsynligvis igjen med mer enn om du betaler ned bolig på 10 år og starter å spare i fond etter den et betalt ned 😊 Anonymkode: af999...65c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Skrevet 5. august 2022 Vi betaler 7000 ekstra på boliglånet i mnd, og 10.000 i aksjer og fond. En kombinasjon er lurt om du har muligheten, og det ser det ut til at du har vi betaler da ned boliglånet på 10 år i stedet for 27, og når det er ferdig har vi opparbeidet en del i fond samtidig, og kan dytte mer penger der etterhvert. Vi sparer slik for tidlig pensjon/redusert arbeidstid. Hvis du har kjøpt hus ville jeg hatt buffer på 100k, hvis noe ryker kan det bli dyrt og ting må uansett byttes på sikt. Anonymkode: 16e98...fae
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 Vi betaler hardt ned på boliglånet, og sparer i fond i tillegg. Hvis jeg hadde fått bestemme, hadde vi kun betalt lånet som vanlig, og heller kjøpt mye mer fond. Statistisk sett vil det uten tvil lønne seg (vi bor heller ikke i et område med høy boligprisvekst). Men mannen min er risikoavers så det holder, så det vil han ikke. For ham har det en stor verdi rent mentalt å være gjeldsfri. Så det er ikke en «hill I want to die on», og til gjengjeld får jeg investere «overskuddet» etter å ha pøst 25k per mnd inn i lånet (vi har ikke stort lån, han tenker vi skal bli gjeldsfrie innen fem år) som jeg vil. Så han betaler ned på lån, og jeg investerer. Så blir vi begge passe fornøyde. Anonymkode: 5bd72...cdd 1
Myrmica Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 Jeg er i en lignende situasjon, og fordeler det jeg har til overs ca 50% i boliglån og 50% i fond. Fond er sikkert mer økonomisk smart over tid, men det gir meg ro og lave skuldre å se boliglånet minke, så da fungerer det bra for meg 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #13 Skrevet 5. august 2022 Jeg betaler ekstra ned på boliglånet i tillegg til å spare i fond og aksjer. Betale ekstra ned på boliglånet har jeg gjort siden jeg kjøpte min første leilighet for 10 år siden (er 41 år nå) og ga meg mulighet til å kjøpe den leiligheten jeg bor i nå sammen med samboer. Banken ser at du er betalingsdyktig. Jeg hadde ca 500K i verdi i aksjer når jeg skulle kjøpe bolig nr to, men dette tok de ikke hensyn mtp om man er betalingsdyktig eller EK for verdien på aksjene var ikke solgt/realisert. I tillegg er det viktig å huske på at fond og aksjer ikke gir noen garanti for fremtidig avkastning selv om det historisk sett har gjort det. Les på aksjeanalytikernes sider. Plutselig kan markedet stupe og all avkastningen er borte. Anonymkode: 461db...634 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå