Gå til innhold

Intervalltrening, intensitet vs varighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å trene intervalltrening for å komme i bedre form. Jeg klarer ikke å jogge i fire minutter så jeg gjør 4x4 med rask gange. Men jeg klarer å jogge i 2 minutter.

Hva vil være mest effektivt for kondisjonsforbedring - 2x4 jogging eller 4x4 rask gange?

Anonymkode: 8c843...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Joggingen og så øke joggedelen gradvis. Hvis du ikke er veldig tung da. Da kan det være bedre at du holder deg til rask gange, gjerne i bakker. Du kan også variere litt og ta noen økter med rask gåing i kupert terreng og noen med joggeintervaller. 😊

Anonymkode: 62698...756

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Joggingen og så øke joggedelen gradvis. Hvis du ikke er veldig tung da. Da kan det være bedre at du holder deg til rask gange, gjerne i bakker. Du kan også variere litt og ta noen økter med rask gåing i kupert terreng og noen med joggeintervaller. 😊

Anonymkode: 62698...756

Takk for svar.

Jo, jeg er temmelig overvektig. Så det er en kombinasjon mellom å regulere mat for å gå ned i vekt og intervalltrening for å komme i bedre form.

Tror jeg har lyst å kombinere. Hovedsaklig 4x4, men også noen ganger 2x4 jogging. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar.

Jo, jeg er temmelig overvektig. Så det er en kombinasjon mellom å regulere mat for å gå ned i vekt og intervalltrening for å komme i bedre form.

Tror jeg har lyst å kombinere. Hovedsaklig 4x4, men også noen ganger 2x4 jogging. :)

TS

Høres lurt ut 😊 Du vil jo med 4-minutters drag ha lenger tid med høy puls enn på 2-minutter, og gange kan være nok det om man er veldig utrent og overvektig.

Så legger du inn lengre og lengre løping etterhvert som det går. Men start forsiktig så du ikke overbelaster deg. Ofte må man starte med "så lite" at det nesten er kjedelig. Og øke bare litt og litt hver uke 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være fint å kjøre intervallene i en lang bakke og, gir naturlig høy puls uten å belaste kroppen like hardt. 

Anonymkode: 07343...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare si at du er utrolig tøff som tar tak i livet ditt og ønsker å bli i bedre form. Heier på deg🙌🏼

Anonymkode: b59fe...d6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 8/5/2022 at 6:18 PM, Sandum.PT said:

Høres lurt ut 😊 Du vil jo med 4-minutters drag ha lenger tid med høy puls enn på 2-minutter, og gange kan være nok det om man er veldig utrent og overvektig.

Så legger du inn lengre og lengre løping etterhvert som det går. Men start forsiktig så du ikke overbelaster deg. Ofte må man starte med "så lite" at det nesten er kjedelig. Og øke bare litt og litt hver uke 👍

Takk for gode tips. Tror jeg skal veksle mellom 4x4 og 2x4, ja. For variasjonens del også.

On 8/5/2022 at 6:32 PM, AnonymBruker said:

Kan være fint å kjøre intervallene i en lang bakke og, gir naturlig høy puls uten å belaste kroppen like hardt. 

Takk for tips.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vil bare si at du er utrolig tøff som tar tak i livet ditt og ønsker å bli i bedre form. Heier på deg🙌🏼

Anonymkode: b59fe...d6c

Tusen takk, fint sagt! ❤️ 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med ditt utgangspunkt så vil jeg heller råde deg til å ikke tenke så skjematisk med treningen ennå. Heller bare gå lange turer hvor deler av løypen har oppoverbakker. Da kommer pulsen opp noe som vil i praksis fungere som intervalltrening. Vent med jogging når du er "temmelig overvektig". Jogging er utrolig belastende på ledd, og selv normalvektige nybegynnere opplever å få skader som setter de ut lenge.

Men gå så mye som du orker! Det er mindre belastende for kroppen, du kommer i form av det og så kan du prøve på jogging etter hvert. 

Masse lykke til💪

Anonymkode: d2709...973

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Med ditt utgangspunkt så vil jeg heller råde deg til å ikke tenke så skjematisk med treningen ennå. Heller bare gå lange turer hvor deler av løypen har oppoverbakker. Da kommer pulsen opp noe som vil i praksis fungere som intervalltrening. Vent med jogging når du er "temmelig overvektig". Jogging er utrolig belastende på ledd, og selv normalvektige nybegynnere opplever å få skader som setter de ut lenge.

Men gå så mye som du orker! Det er mindre belastende for kroppen, du kommer i form av det og så kan du prøve på jogging etter hvert. 

Masse lykke til💪

Ja, jeg går mye. Og bor et sted hvor det er mange bakker så får pulsen opp på hver eneste tur.

Intervalltrening gjør jeg i samarbeid med fysioterapeut. Og jeg tenker at det å jogge åtte minutter (2x4) èn gang i uka ikke kan være skadelig?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Masse lykke til💪

Uansett vekt, er folk forskjellige og personlig hadde jeg ikke hatt noen fremgang med kondisjonstrening hvis jeg ikke hadde kunnet jobbe skjematisk med det. Det å ha noen tall å jobbe mot hvor jeg skal "treffe" soner, både på intervaller og langkjøring sammen med rundetider og km-tider er for meg svært motiverende og gir meg en ramme å forholde meg til. Er ikke sikkert ta er slm meg, men hadde jeg brukt din metode, hadde jeg raskt mistet motivasjonen fordi jeg ikke målte noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg går mye. Og bor et sted hvor det er mange bakker så får pulsen opp på hver eneste tur.

Intervalltrening gjør jeg i samarbeid med fysioterapeut. Og jeg tenker at det å jogge åtte minutter (2x4) èn gang i uka ikke kan være skadelig?

TS

Når du samarbeider med fysio så har du gode faglige råd. Og siden du faktisk går mye så har du nok allerede et godt utgangspunkt for å tåle jogging. Da er korte distanser med vektbærende løping noe kroppen tåler. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett vekt, er folk forskjellige og personlig hadde jeg ikke hatt noen fremgang med kondisjonstrening hvis jeg ikke hadde kunnet jobbe skjematisk med det. Det å ha noen tall å jobbe mot hvor jeg skal "treffe" soner, både på intervaller og langkjøring sammen med rundetider og km-tider er for meg svært motiverende og gir meg en ramme å forholde meg til. Er ikke sikkert ta er slm meg, men hadde jeg brukt din metode, hadde jeg raskt mistet motivasjonen fordi jeg ikke målte noe. 

Absolutt. Ingenting er bedre enn å tåle å pushe seg selv litt og ha mål å jobbe mot uansett vekt og utgangspunkt.

Likevel, jeg har jobbet på treningssenter, og vet av erfaring at mange nybegynnere ofte enten brenner seg ut, mister motivasjonen av å gå for hardt ut, blir for lei av å passe på soner og puls, eller pådrar seg skader tidlig. Rolig i starten, øke veldig gradvis, la treningen feste seg til en ukentlig rutine som man skal holde på med hele livet er alltid det rådet jeg gir.

Trening er ferskvare. Selv om man har vært ivrig og strukturert i noen måneder, så har det absolutt ingenting å si for formen dersom man går lei året etterpå. Det er bedre med 2 dagers ukentlig kardio i 30 år, enn sonetrening og intervaller i bare ett år. Det siste er supert om det blir en langvarig rrutine. Men jeg vet av erfaring at folk som har hatt tiår med dårlig form/inaktivitet ikke klarer å holde det gående om ambisjonene blir for høye. Kontrasten blir rett og slett for stor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...