Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør dere dette? Altså hvis du som ansatt vet navnet på en pasient, bruker eller kunde, bruker du da navnet på vedkommende når du snakker med dem? 

Nå tenker jeg på dersom vedkommende er alene, ikke for å skille h*n ut i en gruppe.

F. eks skranken på legekontoret, i kassen i butikken, på en café osv. 

"Så, Gudmund, nå er suppen din klar"

Når er det IKKE ok å gjøre dette?

Anonymkode: 11d66...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er unaturlig å bruke navn på folk sånn helt uten videre, hvis det altså bare er deg og den andre personen til stede. Både i privat sammenheng eller jobbrelatert. Med  mindre man må påkalle oppmerksomhet, da er det jo naturlig.

Det er sånt enkelte telefonselgere gjør, og det virker bare veldig påtatt og kunstig.

Man kan eventuelt gjøre det når man hilser, "Hei Kari", det er ok, bare ikke gjenta navnet hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker navnet.

Anonymkode: 6308a...aa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør dere dette? Altså hvis du som ansatt vet navnet på en pasient, bruker eller kunde, bruker du da navnet på vedkommende når du snakker med dem? 

Nå tenker jeg på dersom vedkommende er alene, ikke for å skille h*n ut i en gruppe.

F. eks skranken på legekontoret, i kassen i butikken, på en café osv. 

"Så, Gudmund, nå er suppen din klar"

Når er det IKKE ok å gjøre dette?

Anonymkode: 11d66...439

Ja selvfølgelig bruker jeg navn, men merk - jeg bruker det navnet vedkommende har introdusert seg for meg med. Og har ikke vedkommende sagt noe - så spør jeg hva vedkommende ønsker jeg skal kalle hen. Det er normal folkeskikk. Derimot går jeg ikke rundt å bruker navnet på vedkommende i tide og utide (typisk innen enkelte psykologiske tilnærminger).

Anonymkode: da44e...cc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...