Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg har en siving.grad men føler meg så utrolig dum. Skjønner ikke hvordan jeg klarte det.

Anonymkode: 815b4...836

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan i hvert fall kalle seg ingeniør, selv uten høyere utdannelse.

Anonymkode: 72bf8...cd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle kan i hvert fall kalle seg ingeniør, selv uten høyere utdannelse.

Anonymkode: 72bf8...cd3

Sant det. Burde skrevet sivilingeniør i tittelen, den er vel beskyttet tittel.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ingen utdannelse i Norge krever mer en n helt normal innsats fra «folk flest». Er du over middels smart har du fordelen av å slippe å gjøre en faktisk innsats.

TS: dette er hele hemmeligheten med livet selv. Alle oppegående mennesker føler seg som 5-åringer som har fått ansvar for grillen eller en lastebil eller andre ting de ikke har kompetanse på. Sier noen «jeg mestrer livet som voksen»? Da vet du at de totalt mangler selvinnsikt. 

Oppsummert: det at du vet at du er dum betyr at du er smartere enn alle som ikke vet de er dumme. 

Anonymkode: 0fb38...a5e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, ingen utdannelse i Norge krever mer en n helt normal innsats fra «folk flest». Er du over middels smart har du fordelen av å slippe å gjøre en faktisk innsats.

TS: dette er hele hemmeligheten med livet selv. Alle oppegående mennesker føler seg som 5-åringer som har fått ansvar for grillen eller en lastebil eller andre ting de ikke har kompetanse på. Sier noen «jeg mestrer livet som voksen»? Da vet du at de totalt mangler selvinnsikt. 

Oppsummert: det at du vet at du er dum betyr at du er smartere enn alle som ikke vet de er dumme. 

Åh takk! Dette var både beroligende og samtidig ikke 😛 Lever i håpet om at jeg en vakker dag skal føle meg voksen og kompetent 😕

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bør skjønne matematikk. Og da litt mer enn de fire regneartene. 

Anonymkode: 03fc7...054

AnonymBruker
Skrevet

80% av nordmenn er ingeniører føles det som. Er ikke ikke en statusjobb lenger ihvertfall

Anonymkode: d6286...084

AnonymBruker
Skrevet

Altså, alle klarer ikke matten som kreves. Så jeg vil ikke si at hvem som helst kan bli det. Ofte tar man den utdannelsen man har anlegg for å klare. 

Anonymkode: 7b9ac...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Ja, med nok innsats kan de fleste klare den utdannelsen. Unntaket er muligens de med dyskalkuli siden det er så mye matte

Anonymkode: 240db...b18

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte til å bli ingeniør strøk 40% på eksamen i matematikk. Og nesten like mange på konteeksamen. 

Anonymkode: 7b9ac...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan ikke bli ingeniør. 

Som andre her påpeker så må du ha særdeles teft på matematikk, i tillegg må du ha evnen til å tenke utenfor boksen for å finne den mest optimale løsningen. 

Mange er kanskje gode på matematikk, men evner ikke så "løsningen". 

I sommer leste jeg en interessant artikkel i en eller annen nettavis. Det var et gedigent skip som hadde strandet, det ble hyret inn ingeniører fra de dyreste konsulentselskapene. Ingen av de unge nyutdannede ingeniørene klarte å løse oppgaven. Verftet tok da telefonen til den ingeniøreren de hadde brukt tidligere, Mr. Fix-it, han hadde pensjonert og var defakto ute fra arbeidslivet, men han stilte opp og løste oppgaven. 

Jeg har ikke de kvalifikasjonene til å bli ingeniør selv om jeg har har sansen for både litt matematikk og se løsninger, men alt i alt så faller jeg gjennom. Tror jeg hadde blitt en middelmådig ingeniør som ikke hadde evnet stort annet enn å modelere takstoler. 

Anonymkode: 32e28...87c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok en veldig stor del av befolkningen kunne klart det, hvis alt lå til rette for det. F.eks at man kunne bruke noen år ekstra, slapp å jobbe ved siden av, hadde privatlærer etc. Men å sjonglere både studie på fulltid, deltidsjobb og sosialt liv samtidig som man skal få toppkarakterer, det er det kun et liten andel av befolkningen som vil klare, og det er de som har tilstrekkelig høy iq, studieteknikk og god fysisk og psykisk helse. 

Anonymkode: 61276...b8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle kan ikke bli ingeniør. 

Som andre her påpeker så må du ha særdeles teft på matematikk, i tillegg må du ha evnen til å tenke utenfor boksen for å finne den mest optimale løsningen. 

Mange er kanskje gode på matematikk, men evner ikke så "løsningen". 

I sommer leste jeg en interessant artikkel i en eller annen nettavis. Det var et gedigent skip som hadde strandet, det ble hyret inn ingeniører fra de dyreste konsulentselskapene. Ingen av de unge nyutdannede ingeniørene klarte å løse oppgaven. Verftet tok da telefonen til den ingeniøreren de hadde brukt tidligere, Mr. Fix-it, han hadde pensjonert og var defakto ute fra arbeidslivet, men han stilte opp og løste oppgaven. 

Jeg har ikke de kvalifikasjonene til å bli ingeniør selv om jeg har har sansen for både litt matematikk og se løsninger, men alt i alt så faller jeg gjennom. Tror jeg hadde blitt en middelmådig ingeniør som ikke hadde evnet stort annet enn å modelere takstoler. 

Anonymkode: 32e28...87c

En middelmådig ingeniør er jo også en ingeniør. Allurat slik en middelmådig lærer er en lærer, en middelmådig elektriker er en elektriker og en middelmådig sykepleier er en sykepleier. Middelmådig betyr middels. Altså det folk flest er. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke er helt blottet for mattekunnskaper og teoretisk logisk sans så går det nok for de fleste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Amen!

AnonymBruker
Skrevet

Mtp matten ingeniør studenter må gjennom og selve opptakskravet så vil jeg si nei. Det er MAAAANGE som ikke klarer matte kravet

Anonymkode: c1669...d06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vanlig ingeniør, har jobbet i mange år, og føler meg stokk dum hver eneste dag på jobb. Helt vanlig. Hadde veldig bra karakter, og skårer bra på iq-tester, så er nok ikke helt bortreist. 

Det som er problemet er at til mer du kan, til mer vet du at du ikke kan... i tillegg til at jeg sliter med imposter syndrom. 

Anonymkode: 95a1c...610

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er vanlig ingeniør, har jobbet i mange år, og føler meg stokk dum hver eneste dag på jobb. Helt vanlig. Hadde veldig bra karakter, og skårer bra på iq-tester, så er nok ikke helt bortreist. 

Det som er problemet er at til mer du kan, til mer vet du at du ikke kan... i tillegg til at jeg sliter med imposter syndrom. 

Anonymkode: 95a1c...610

Ja, får gode tilbakemeldinger på jobb men første tanken min er alltid at dette har jeg ikke peiling på 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...