AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Mannen starter i ny jobb på mandag (nyutdannet) og jeg er snart 19 uker på vei. Termin 4. januar. Mannen får 40 uker permisjon da kun han har rett til foreldrepenger. Vi ønsker at han tar det gradert. Når er det lurt å si ifra til arbeidsgiver? Må jo avtale gradert permisjon med sjefen, men føles litt kjipt å si det første dagen liksom. Er ikke mange menn som tar 40 uker perm… Anonymkode: d994c...d18
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Hvordan oppfyller du aktivitetskravet? Anonymkode: 0f0b5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan oppfyller du aktivitetskravet? Anonymkode: 0f0b5...55f Student Anonymkode: d994c...d18 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Han bør ikke vente lenge, de må jo finne en etstatter for han, og avhengig av hva han jobber med så er ikke det alltid gjort over natten. Ikke en ideel situasjon akkurat. Anonymkode: 558b6...bec 3
Kaffekrus Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Student Anonymkode: d994c...d18 Hugs at du har krav på engangastøtten, selv om han tar permisjon 😄 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Student Anonymkode: d994c...d18 Okei, bra det da Må nemlig oppfylle for at han skal få. Vi hadde liknende situasjon bare at far jobber offshore så det blir litt særtilfelle sånn. Men der måtte han bare gi beskjed innen 4mnd før uttak av permisjon. Anonymkode: 0f0b5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Han må melde fra seinest 12 uker før permisjonen skal starte. Men han kan selvsagt også melde fra tidligere. Anonymkode: 6d9e7...f8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Kaffekrus skrev (7 minutter siden): Hugs at du har krav på engangastøtten, selv om han tar permisjon 😄 Oh yess, den skal søkes om så fort det er lov😅 ts Anonymkode: d994c...d18
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han bør ikke vente lenge, de må jo finne en etstatter for han, og avhengig av hva han jobber med så er ikke det alltid gjort over natten. Ikke en ideel situasjon akkurat. Anonymkode: 558b6...bec Situasjonen er ikke noe mindre ideell bare fordi han er mann, vel. Ville sagt i fra i oppstartssamtalen. Anonymkode: 74ef8...e02 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Situasjonen er ikke noe mindre ideell bare fordi han er mann, vel. Ville sagt i fra i oppstartssamtalen. Anonymkode: 74ef8...e02 Mindre ideell uansett kjønn… i teorien skal det jo ikke ha noe å si at han er mann, men i praksis er nok en del press fra noen arbeidsplasser om at menn ikke skal ta ut mer permisjon enn de «må». Anonymkode: d994c...d18
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mindre ideell uansett kjønn… i teorien skal det jo ikke ha noe å si at han er mann, men i praksis er nok en del press fra noen arbeidsplasser om at menn ikke skal ta ut mer permisjon enn de «må». Anonymkode: d994c...d18 Min mann og jeg jobber i samme bedrift, og det er kun en annen mann som har fått barn i denne bedriften de siste 30 årene. Da var fedrekvoten 10 uker. Nå er den 15, og mannen min ville i tillegg ha 2 av ukene av felleskvoten. Samtlige av mine kollegaer fikk hakeslepp da de hørte det, menn og kvinner. De syntes for det første 15 uker var alt for mye for staten å pålegge en stakkars far å være hjemme, og det var helt utenkelig at han ønsket mer enn det også. Dessverre er det fortsatt slik at mange synes det er unaturlig at menn er hjemme med barn, spesielt mer enn den perioden de er pålagt. Anonymkode: 5d5a5...d73 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han må melde fra seinest 12 uker før permisjonen skal starte. Men han kan selvsagt også melde fra tidligere. Anonymkode: 6d9e7...f8d Han må melde fra senest 4 uker før permisjon det er permisjon som er 1 år som må meldes om 12 uker. Hvis han sier det ganske fort kan det være de kan bruke nr 2 på innstillingen til hans stilling som vikar Anonymkode: ff2e2...b7a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #13 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må melde fra senest 4 uker før permisjon det er permisjon som er 1 år som må meldes om 12 uker. Hvis han sier det ganske fort kan det være de kan bruke nr 2 på innstillingen til hans stilling som vikar Anonymkode: ff2e2...b7a https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/varslingsplikt/ Man må varsle så raskt som mulig, men senest 1 mnd før. Anonymkode: ff2e2...b7a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #14 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Situasjonen er ikke noe mindre ideell bare fordi han er mann, vel. Ville sagt i fra i oppstartssamtalen. Anonymkode: 74ef8...e02 Har aldri sakt noe som helst om kjønn. Situasjonen er ikke ikke ideell da ingen hopper i taket av glede over å ha en ny ansatt som starter samarbeidet med å si at han forsvinne i mange mnd. Ja han har rett til det, men han ble sikkert ansatt fordi det er behov for han der. Anonymkode: 558b6...bec 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #15 Skrevet 5. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri sakt noe som helst om kjønn. Situasjonen er ikke ikke ideell da ingen hopper i taket av glede over å ha en ny ansatt som starter samarbeidet med å si at han forsvinne i mange mnd. Ja han har rett til det, men han ble sikkert ansatt fordi det er behov for han der. Anonymkode: 558b6...bec De fleste ansetter vel folk med en tidshorisont ut over 40 uker og er klar over at veldig mange ansatte vil ut i minst 1 permisjon iløpet av arbeidsforholdet. Og er jo ikke akkurat så mye TS og mannen får gjort med at dette ikke er "ideel situasjon" for arbeidsgiver. En graviditet og fødsel vil jo i de fleste tilfeller "gå ut over" en eller annen arbeidsgiver, sånn er det bare. Vil egentlig tro det er lettere at en nyansatt enn en erfaren ansatt blir borte i perm jeg da, det er det iallfall hos oss, mye lettere å dekke opp for og midlertidig erstatte nye og uerfarne enn folk som er mer essensielle ressurser for driften. Tenker det er ålreit ovenfor arbeidsgiver å si ifra så tidlig som man er komfortabel med. Ville personlig ventet til 12 uker / tidlig UL overstått da. Anonymkode: 9789a...5d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #16 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min mann og jeg jobber i samme bedrift, og det er kun en annen mann som har fått barn i denne bedriften de siste 30 årene. Da var fedrekvoten 10 uker. Nå er den 15, og mannen min ville i tillegg ha 2 av ukene av felleskvoten. Samtlige av mine kollegaer fikk hakeslepp da de hørte det, menn og kvinner. De syntes for det første 15 uker var alt for mye for staten å pålegge en stakkars far å være hjemme, og det var helt utenkelig at han ønsket mer enn det også. Dessverre er det fortsatt slik at mange synes det er unaturlig at menn er hjemme med barn, spesielt mer enn den perioden de er pålagt. Anonymkode: 5d5a5...d73 😳😳😳 Mannen min skal være hjemme i åtte måneder 😂 Anonymkode: ea262...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #17 Skrevet 5. august 2022 Han bør selvfølgelig si fra så raskt som mulig, dette stikker jo alvorlig kjepper i hjulene for arbeidsplassen. Oppskriften på hvordan man ikke blir populær på ny arbeidsplass, kommer jo til å gå flere år før han faktisk er inne i ting og man får nytte av han. Anonymkode: d22f4...9e7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #18 Skrevet 5. august 2022 Mannen min er hjemme 50% i 8 mnd. Bedriften tok det helt greit Har hatt venninner som har startet ny jobb og må fortelle de skal i permisjon etter 5-6 mnd. Aldri opplevd problem med det. Man investerer i en kompetanse og fremtid, 1 år til og fra er ikke all verdens! Anonymkode: 06736...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #19 Skrevet 5. august 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Han må melde fra senest 4 uker før permisjon det er permisjon som er 1 år som må meldes om 12 uker. Hvis han sier det ganske fort kan det være de kan bruke nr 2 på innstillingen til hans stilling som vikar Anonymkode: ff2e2...b7a 40 uker gradert blir fort over 1 år Anonymkode: 2871e...28f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #20 Skrevet 5. august 2022 Han bør jo absolutt gi beskjed så snart som mulig, kan jo selvsagt ta en hvit løgn og si at dere nettopp fant ut av graviditeten, men for hver dag han venter, jo mer irriterendes er det for hans leder. Det er selvsagt ok at han skal i permisjon og ha alle de 40 ukene, vi er i samme situasjon, sa ifra med engang, slik at de får tid til å finne en erstatter. Ikke fått noe negative kommentarer, og han jobber i en «manne-manne» bygge bransje med bare menn som aldri har hatt så lang permisjon før. Anonymkode: a0ad0...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå