Gå til innhold

Lade elbil hver dag - normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Nissan leaf 2014, som må lades hver dag. Hjemme har jeg kun stikkontakt å lade i, så må bruke en del hurtiglading. Det blir selvsagt dyrt. 

Er det normalt å måtte lade så ofte? Jeg har bestemt meg for å selge elbilen og heller kjøpe en bensinbil. Tror det blir billigere. Eller vil det lønne seg å kjøpe elbillader og lade hver dag?

Rekkevidden på bilen min ved fullt batteri er 126 km, og jeg kjører stort sett bare småturer, så det er noe som ikke stemmer helt. 

Anonymkode: 41821...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et annet alternativ er jo å kjøpe en elbil med litt lengre rekkevidde og elbillader.

• Liker 5
Skrevet

Hva er reell rekkevidde på bilen da? Om bilen rapporterer 126km er det ikke sikkert det er reelt. Men om du kjører 5km hver dag, og dette senker batteriet med 5% trenger du ikke å lade opp til maks igjen. Du kan jo kjøre helt til det er tomt, og så lade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

min bil har kun litt i ovverkant av 11 mil på fullt batteri,  har en 10 år gammel trilling.   Jeg lader ca annen hver dag, men det kommer jo an på hvor langt jeg  kjører, i det daglige kjører jeg ca 4 mil, til og fra jobb.   har aldri brukt varme i bilen, det suger jo all rekkevidde på et øyeblikk.

Anonymkode: b07f3...9be

AnonymBruker
Skrevet

Har samme bil, samme årsmodell og lader også hver dag. Har man en slik bil må man kunne lade hjemme, det er jo en av de første elbilene som ble masseprodusert og har da naturligvis et mye mindre batteri enn det du kan få nå. Prisen på bilen er også deretter.

Leaf er en super bil, men forventer du bil som kan gå dager mellom lading må du nok oppnoen prisnivåer.

Anonymkode: 786d7...c75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du skal ikke kjøre veldig mye før du har behov for å lade den bilen hver dag. Det er helt normalt. 

Jeg vet det advares mot lading i stikkontakt, men tar man de rette forholdsreglene er det ingen større fare. Du må for det første ikke bruke noe annen strøm på den kursen som utendørskontakten tilhører. For det andre kan du skru ned ladehastigheten på bilen din. Da tar det mer tid å lade, men du trekker mindre effekt og det er lavere risiko. Du må selvsagt følge med og passe på. Blir det varmgang i kontakta skal du ikke gjøre det. 

Den beste løsningen er selvsagt å skaffe hjemmelader. Med dagens priser har denne investeringen nedbetalt seg selv i løpet av ett års tid. Strøm koster, men bensin koster mer, så elbil er garantert billigst. 

Anonymkode: 567a9...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det lønner seg. Bruker ca like mye i måneden, som jeg tidligere brukte på en tur. Ligger på maks 50 kr måneden i lading. Med mye kjøring.

Leafen din har vel kanskje bikket å holde 100% på batteriet? Men du kan gjøre litt for å ta vare på det. Pass på at det normalt holdes mellom 20%-80%. Ikke la det bli stående utenfor denne prosenten. 

Jeg har leaf, og den er perfekt for meg. Med minste batteripakke. Men du trenger kanskje en større?

Anonymkode: 795da...3b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en Nissan leaf 2014, som må lades hver dag. Hjemme har jeg kun stikkontakt å lade i, så må bruke en del hurtiglading. Det blir selvsagt dyrt. 

Er det normalt å måtte lade så ofte? Jeg har bestemt meg for å selge elbilen og heller kjøpe en bensinbil. Tror det blir billigere. Eller vil det lønne seg å kjøpe elbillader og lade hver dag?

Rekkevidden på bilen min ved fullt batteri er 126 km, og jeg kjører stort sett bare småturer, så det er noe som ikke stemmer helt. 

Anonymkode: 41821...bf9

Vinklingen på spørsmålet blir liksom feil. Den elbilen man kjører har nå den batterikapasiteten den har, og så kjører man så langt som det man gjør. Og de to tingene til sammen bestemmer hvor ofte man må lade. Å klage på at en Leaf generasjon 1 har kort rekkevidde blir som å klage på at man bare kommer halvparten så langt på 5 liter bensin som på 10 liter. Det er ganske så innlysende at det er sånn. Og er man ikke fornøyd med tingenes tilstand så kan man jo alltids skaffe seg en annen bil, det være seg en nyere elbil med lengre rekkevidde eller gå tilbake til fossil.

Anonymkode: 8cf94...f88

AnonymBruker
Skrevet

2012 Leaf med 18 kWt igjen. Maks rekkevidde, reell, ca. 80 km. Disse kosta 30000 kr brukt før prisene gikk av skaftet nylig. :P Skal du ha en bil som kjører lengre, må du opp i pris. Jeg lader bare hjemme, og det går kjempefint - til mitt bruk. Synes du at hurtiglading er dyrt, bør du unngå bensinbil; det er jo enda dyrere. Regn på det! 

Anonymkode: a4284...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...