Gå til innhold

Hvor kan jeg få profesjonell hjelp? (Vekttap)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i en veldig destruktiv sirkel. Jeg håper ikke KG tar ned mitt innlegg, da jeg søker råd til hvor jeg kan hendende meg i helsevesenet. 

Hovedproblemet mitt er vekttap. Men la meg forklare fra start

Alt startet for 3 år siden. Jeg vet ikke helt hva det var som dyttet kroppen min inn i dette, men jeg gikk fra P piller til Hormon spiral, samt jeg tok de 2 første dosene med korona vaksinen. Siden det har det vært en mensen hellvete, og jeg har lagt på meg sinnsykt mye.

Fra å være en dame som alltid har veiet 60 kg stabilt (er 160 høy), raste jeg opp til 80 kg. Jeg har ikke lagt på meg noe på overkroppen, så fettprosenten på ben og rumpe ble ganske kraftig. Før alt dette, da vekten var normal, så spiste jeg ca 1500-2000 kalorier om dagen.

For å prøve ta av meg vekten minsket jeg kalori inntaket, ned til 1000, ned til 800, og nå dessverre ned til 500 pr dag… Spiser jeg 800 kalorier om dagen, så legger jeg på meg. Det er helt forferdelig, jeg er slapp, sulten og har lite energi. 

Jeg har tatt opp problemet hos lege, men der får jeg bare i svar at det er vanlig med alderen (30 år). Han er ikke mye til hjelp, men jeg kan heller ikke bytte, da han hjelper meg MYE med psykiske greier. Har dratt til gynekolog, og hun mente jeg trengte mer hormoner, så nå får jeg dobbelt, blør enda hver dag men ikke like ille. Men jeg vil jo ikke ha det sånn… går til ernæringsfysiolog, men eneste råd jeg får der er å øke aktiviseringsnivå i hverdagen og ta vitaminer/mineraler, da jeg umulig kan få i meg nok gjennom kosten min. Vi har også gått nøye gjennom hva jeg spiser, og det er heller ingen skjulte kalorier jeg får i meg. 

Jeg har begynt å trene 5 ganger i uken, uten å se noen resultater på det gjennom sommeren. Det gjør meg enda mer utbrent, for jeg spiser jo så lite… prøvde øke kalorier ift trening, men la på meg 5 kg på en uke av det, så det droppa jeg fort.

Jeg har også veldig mye vann i kroppen, men jeg har ikke den vannben sykdommen. Har nylig tatt CT og MR av overkroppen ift noe annet, og ikke noe er galt. Vannet legger seg stabilt over alt, og i en periode trodde legen min at jeg hadde fått en leddsykdom og gikk igjennom masse tester for dette. Det hele viste seg at når jeg sover, så flytter vannet på seg, som gjør at jeg får ganske mye væske rundt ledd, som fører til at jeg hovner opp og nesten ikke klarer lukke hendene eller gå på føttene den første halvtimen hver morgen. Ellers er kroppen min alltid aktiv ift immunforsvaret, jeg reagerer på normale ting i kroppen i hytt og pine. Samt at jeg har IBS

Hvor kan jeg få hjelp?? Jeg føler ikke at jeg får hjelp fra hverken lege, gynekolog eller ernæringsfysiolog 😕 og nå er fantasien min tom for hvor jeg skal henvende meg… 

Jeg lever ekstremt usunt og vil bare tilbake til hvordan ting var før 😢 Bor i Oslo/Østfold området og har bil, så er villig til å reise et stykke, om det er et eller annet sted jeg kan få hjelp… 

Anonymkode: bb257...740

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har altså ikke lagt på deg på overkroppen, i det hele tatt? Det kan ikke være lipødem som har slått ut i bena dine da? Eller Lymfødem?

Det kan ligge latent i kroppen til det skjer hormonforandringer. Kjenner ei som gikk med det latent, helt til det slo ut under graviditet. Hun skjønte ingenting, for hun hadde gått så raskt ned i vekt etter første graviditet(slo ikke ut før den andre graviditeten), men nå satt det bare helt fast, og ble bare verre, selv om overkroppen ikke var særlig påvirket. 

Anonymkode: 92aca...5e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har altså ikke lagt på deg på overkroppen, i det hele tatt? Det kan ikke være lipødem som har slått ut i bena dine da? Eller Lymfødem?

Det kan ligge latent i kroppen til det skjer hormonforandringer. Kjenner ei som gikk med det latent, helt til det slo ut under graviditet. Hun skjønte ingenting, for hun hadde gått så raskt ned i vekt etter første graviditet(slo ikke ut før den andre graviditeten), men nå satt det bare helt fast, og ble bare verre, selv om overkroppen ikke var særlig påvirket. 

Anonymkode: 92aca...5e3

Tenkte også på lipødem.

Anonymkode: 7b29e...503

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker og lipødem.

Lykke til, skjønner dette er tøft🍀

Anonymkode: 982de...250

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å gå privat?

Volvat er et sted du trolig kunne ha henvendt deg og fått raskt hjelp.

lykke til :klem:

Anonymkode: 0faf4...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, høres ut som det kan være lipødem. Har legen snakket om dette i det hele tatt? 

Anonymkode: c2e82...f5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...