Gå til innhold

Hva er en redneck?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Brukes om folk fra midtvesten i USA, litt nedsettende. Tror det må henspeile på at det er mye bønder og farming i de statene, så de som kom derfra, var gjerne ekstra solbrente i nakken på grunn av at de jobbet ute med hodet bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes om folk fra midtvesten i USA, litt nedsettende. Tror det må henspeile på at det er mye bønder og farming i de statene, så de som kom derfra, var gjerne ekstra solbrente i nakken på grunn av at de jobbet ute med hodet bøyd.

Helt riktig. Det er fordi de blir solbrente i nakken. Jeg har selv bodd i midtvesten i USA, på verste "bøgda", og det er faktisk sant at folk virkelig blir solbrente i nakken der!

Et synonym til redneck er "shitkicker". Det henspeiler på bootsene disse folkene går i, som er spisse ytterst -og siden de vasser i grisemøkk/kumøkk -blir de gjerne kalt for shitkickers.

Og ja, både rednecks og shitkickers er nedsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare i midtvesten de har rednecks, men også i sørstatene. Hører stadig vitser og historier om dem fra mannen min som er fra N.C. Så det er nok over store deler i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heller kke bare i Statene, for i I S.Afrika kaller Afrikanerne (Boerne - de hvite av Nederlandsk opprinnelse) de av Engelsk opprinnelse for Roinecks (roi=red).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

redneck er en am. mann bosatt på landlige omgivelser som går i cowboyboots og hatt. en redneck holder gjernt til i den lokale kneipa og har mer eller mindre nedsettende syn på negre og utenforstående. har også mer tradisjonellt kvinnesyn.

han liker country & western musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hillbilly?

nei det blir ikke det samme

en hillbilly bor på enda mer avsidesliggense steder og er langt mer harry enn en redneck. Stereotypen på en hillbilly er at han er et produkt av inavl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i Midt-Vesten blir vel ikke kalt rednecker? (Er jo millionbyer der også) Jeg hadde inntrykk av at det ble brukt om litt dumme bondefolk (gjenre fra MV, men også fra andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det blir ikke det samme

en hillbilly bor på enda mer avsidesliggense steder og er langt mer harry enn en redneck. Stereotypen på en hillbilly er at han er et produkt av inavl

det er vel mer som vår Bondetamp? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er noen forskjell på redneck og hillbilly, og det tror jeg det er, sier kanskje redneck også noe om politiske holdninger; står gjerne langt til høyre, er forkjempere for våpenloven, motstandere av staten, sympatiserer med ku klux klan o.l.

Hillbillys... begrepet blir vel brukt om mye, blant annet har jeg hørt det brukt om oppegående canadiere (filmfolk) fra vestkysten av den enkle grunn at de snakket bredt, gikk i flanellskjorte og spilte banjo. "Opprinnelig" teneker jeg på hillbillys som nokså lurvete folk som bor dårlig og med mye skrot på gårdsplassen. Rednecks kan være mer velfungerende sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Redneck blir såvidt jeg vet ikke først og fremst brukt om folk fra bygda i Midtvesten, men om folk fra bygda i Sørstatene.

Dette kan forklares med flere ting:

* Varmere og lengre sommere i sørstatene- rødere hals/nakke

* Readneck brukes som andre sa også om et snevert/ rasistisk livssyn, og dette blir regnet for å være mer utbredt i sørstatene.

* Redneck bli såvidt jeg vet også assosiert med å snakke "bondedialekt" og sørstatsdialekten er jo mer utpreget enn den i Midtvesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knut_*
Redneck blir såvidt jeg vet ikke først og fremst brukt om folk fra bygda i Midtvesten, men om folk fra bygda i Sørstatene.

Dette kan forklares med flere ting:

* Varmere og lengre sommere i sørstatene- rødere hals/nakke

* Readneck brukes som andre sa også om et snevert/ rasistisk livssyn, og dette blir regnet for å være mer utbredt i sørstatene.

* Redneck bli såvidt jeg vet også assosiert med å snakke "bondedialekt" og sørstatsdialekten er jo mer utpreget enn den i Midtvesten.

ja då må eg vere både redneck og hvorfor ikke slenge på hillbilly too.

Og for meg er det hedersbegrep ofte på fordomsfrie mennesker som ikke setter merkelapp på andre (oftest nedsettende)men lever et liv i harmoni med seg selv og er"fornøyd i sin egen lille andedam" men har også forståelse og respekt for andre måter å leve på vist det urbane liv er det dei vill.Tror ikke det er iqen det skorter på snarere et bevisst valg om å leve det frie liv på landet.Så jeg liker vel ikke den nedlatende holdning disse ord har så jeg bruker disse som nick så ofte jeg kan for å provosere folk som tar seg den frihet å sette nedlatende karaktristikker på andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja då må eg vere både redneck og hvorfor ikke slenge på hillbilly too.

Og for meg er det hedersbegrep ofte på fordomsfrie mennesker som ikke setter merkelapp på andre (oftest nedsettende)men lever et liv i harmoni med seg selv og er"fornøyd i sin egen lille andedam" men har også forståelse og respekt for andre måter å leve på vist det urbane liv er det dei vill.Tror ikke det er iqen det skorter på snarere et bevisst valg om å leve det frie liv på landet.Så jeg liker vel ikke den nedlatende holdning disse ord har så jeg bruker disse som nick så ofte jeg kan for å provosere folk som tar seg den frihet å sette nedlatende karaktristikker på andre mennesker.

Jeg bor på landet selv og trives med det, selv om jeg er født byjente. Men i motsetning til deg (?) ville jeg ikke ta det som en kompliment å bli kalt snever og rasistisk, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner poenget med å legge igjen store, rstne landbruksredskaper og/eller biler rundt om på eiendommen. Evt inngifte ala fjellfolk i Kentucky. Personlig identifiserer jeg meg ikke med verken redneck- eller hillbillybegrepet.

Jeg er helt enig med deg i at fordommer mot folk som bor utenfor byene er tåpelige om det går ut på å generalisere (f eks om noen kaller MEG hillbilly bare fordi jeg bor i en liten kommune...). Debatten her gikk vel imidlertid mer på å definere hva, innholdsmessig, som ligger i redneck-begrepet og hva som skiller dette fra hillbilly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_knut_*
Jeg bor på landet selv og trives med det, selv om jeg er født byjente. Men i motsetning til deg (?) ville jeg ikke ta det som en kompliment å bli kalt snever og rasistisk, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner poenget med å legge igjen store, rstne landbruksredskaper og/eller biler rundt om på eiendommen. Evt inngifte ala fjellfolk i Kentucky. Personlig identifiserer jeg meg ikke med verken redneck- eller hillbillybegrepet.

Jeg er helt enig med deg i at fordommer mot folk som bor utenfor byene er tåpelige om det går ut på å generalisere (f eks om noen kaller MEG hillbilly bare fordi jeg bor i en liten kommune...). Debatten her gikk vel imidlertid mer på å definere hva, innholdsmessig, som ligger i redneck-begrepet og hva som skiller dette fra hillbilly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_knut_*
Jeg bor på landet selv og trives med det, selv om jeg er født byjente. Men i motsetning til deg (?) ville jeg ikke ta det som en kompliment å bli kalt snever og rasistisk, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner poenget med å legge igjen store, rstne landbruksredskaper og/eller biler rundt om på eiendommen. Evt inngifte ala fjellfolk i Kentucky. Personlig identifiserer jeg meg ikke med verken redneck- eller hillbillybegrepet.

Jeg er helt enig med deg i at fordommer mot folk som bor utenfor byene er tåpelige om det går ut på å generalisere (f eks om noen kaller MEG hillbilly bare fordi jeg bor i en liten kommune...). Debatten her gikk vel imidlertid mer på å definere hva, innholdsmessig, som ligger i redneck-begrepet og hva som skiller dette fra hillbilly.

Enig med deg gjest debatten er å definere en redneck og en hillbilly og deres forskeller.Jeg kunne bare ikke la være å provosere og du med dine fordomer går rett i fella(sukk) som jeg ikke viste det,vel der er du et typisk fordomsfullt menneske som prøver å forsvare dine fordommer.Er en redneck/hillbilly et menneske under din standard som lever et mindre meningsfylt liv enn det du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Redneck bli såvidt jeg vet også assosiert med å snakke "bondedialekt" og sørstatsdialekten er jo mer utpreget enn den i Midtvesten.

Ja, men er ikkje dette vanesak? eg synes bergensarar snakkar utprega. Tippar at bergensarar synes stryningar snakkar utprega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rednecks er primært fra de indre sørstatene, slik som Alabama, Tennessee og Mississippi. Stort sett er de ganske fattige også.

Midtvesten er til en ganske liten grad et redneck- sted, eftersom det heller kan kalles hjemmet til den typiske hvite amerikanske middelklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...