Gå til innhold

Avtaler som plutselig involverer ukjente folk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke at en venninne av meg veldig ofte har invitert andre, som jeg ikke kjenner til avtalene våre-både med og uten barn.

Får ingen beskjed på forhånd, men når jeg kommer så har hun invitert eller avtalt med flere andre.

Synes det er litt merkelig å bare anta at det er ok.

Jeg har sosial angst og for meg ødelegger dette gleden av det vi skulle gjøre.

Er dette vanlig eller er det flere som kjenner seg igjen?

Anonymkode: caa4d...ac5

• Liker 5
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner heldigvis ingen som gjør det. Jeg hadde hatet det! Og hvis de hadde gitt beskjed på forhånd om at de har invitert noen jeg ikke kjenner, hadde jeg ikke møtt opp og heller avtalt å møtes alene senere. 

Anonymkode: 560f1...845

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sære dere er, som ikke er villige til å inkludere andre.

Anonymkode: 128e1...742

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjenkjennelig problematikk for min del. Og siden jeg er tryggest med folk på tomannshånd, er jeg sjelden med flere om gangen. De gangene ei venninne har tatt med ei venninne av seg, eller kjæreste, blir jeg femte hjul på vogna. Blir stille og klein, og prøver samtidig å overkompensere for kleinheten jeg stråler ut🙄 Noen venninner har jeg sagt til at jeg ikke ønsker at det andre enn oss to, andre har jeg bare fadet ut. Jeg er neppe en verdi for dem uansett om de må ha med flere for å ta en kaffe med meg🙄

Anonymkode: 1c765...6e5

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å kalle folk med sosial angst for "sære" gjør kanskje ikke saken bedre?

Anonymkode: 1c765...6e5

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ikkje opplevd at dei har tatt med ukjente, men gjerne at dei har tatt med bekjente elle felles venner. Har igrunn blitt skuffa fordi a) er eg så kjedelig at dei treng fleire med? b) kjenne det er litt leit når eg gjerne har gleda meg til egentid med vedkommande. Har gjerne opplevd store ting som eg har gleda meg til å fortelle vedkommande på tomannshånd - men plutselig så blir alt eg hadde tenkt veldig unaturlig. Ender nok med at eg prøver å ta del i det, være sosial og kjekk. Men det blir ikkje den personen eg prioritere først og gå på kafé med neste gang..

Anonymkode: a754a...3fd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Veldig uomtenksomt og sjølvisk. Å ikkje sei frå

Anonymkode: 3db76...4c8

• Liker 3
Skrevet

Synes det virker spesielt hvis hun gjør det hele tiden og aldri sier fra eller spør på forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mer sært, og ikke minst trist å kalle noen med sosialangst for sære…

Jeg skjønner deg godt ts, men har du sagt ifra til venninnen din?  
Det er nok mange som ikke helt forstår hva sosialangst er, noe noen av svarene her viser, så kanskje du må forklare venninnen din bedre hva dette er? 

Jeg hadde sosialangst før, og veldig mange av vennene mine forstod meg ikke, de sa «men du er jo så sosial, skravler så mye… ser ikke ut som du har problemer…» og jeg hadde jo ikke det med de jeg kjente godt og var trygge på, det var mest i situasjoner der jeg ble satt til å være med andre over tid, som jeg ikke kjente eller som jeg ikke var forberedt på å være med. 

Anonymkode: d2052...cfe

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Har opplevd at en venninne har spørt om det er greit at en annen venninne av henne kan bli med på våre avtaler fordi hun var alene. Det var veldig hyggelig ☺️ men syns ikke det hadde vært greit uten å få beskjed først. Spørs også litt hva man skal gjøre. Er det bare å møtes for å la ungene leke eller har man behov for en god prat feks. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke at en venninne av meg veldig ofte har invitert andre, som jeg ikke kjenner til avtalene våre-både med og uten barn.

Får ingen beskjed på forhånd, men når jeg kommer så har hun invitert eller avtalt med flere andre.

Anonymkode: caa4d...ac5

Har du sagt det til henne eller skal hun skjønne det ved tankelesning? 

Anonymkode: c2d1c...2a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (26 minutter siden):

Synes det virker spesielt hvis hun gjør det hele tiden og aldri sier fra eller spør på forhånd. 

Hvis hun gjør det hele tiden, så kan man jo være forberedt på dette. 

Eller spør henne direkte før hver avtale. Eller invitere henne selv. 

Anonymkode: 7e39d...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes slikt bare er hyggelig. 

Du må akseptere at alle er ulike. Hun er da den venninna som gjør det. Jeg har også venninner som har en tendens til å avlyse i siste liten, venninner som drøyer besøket mer enn jeg liker, venninner som prater litt for mye om seg selv, venninner som ofte har moren sin på besøk uavhengig av om hun har annet besøk... Og slik kunne jeg fortsatt. 

De er likevel gode venninner. Og jeg vet jo hva som venter når jeg avtaler noe med dem :)

Anonymkode: c94b3...4ec

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en venninne som gjør dette. 

Noen som vet hvorfor en person syns det er en grei ide for andre? 

Eller er litt makt i bildet og vise hvor mange de kjenner? 

Anonymkode: 279dc...ee7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også en venninne som gjør dette. 

Noen som vet hvorfor en person syns det er en grei ide for andre? 

Eller er litt makt i bildet og vise hvor mange de kjenner? 

Nei... fordi man er en inkluderende og sosial person? Som liker å ha mange rundt seg? Som vet at venninna ellers ville måtte være alene? Som tenker at det er hyggelig at venner treffer hverandre, og kan utvide omgangskretsen? 

Du skal være ganske introvert selv for å tenke at det er skjulte hensikter bak dette 😅

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes slikt bare er hyggelig. 

Du må akseptere at alle er ulike. Hun er da den venninna som gjør det. Jeg har også venninner som har en tendens til å avlyse i siste liten, venninner som drøyer besøket mer enn jeg liker, venninner som prater litt for mye om seg selv, venninner som ofte har moren sin på besøk uavhengig av om hun har annet besøk... Og slik kunne jeg fortsatt. 

De er likevel gode venninner. Og jeg vet jo hva som venter når jeg avtaler noe med dem :)

Sånn har jeg det og. Jeg har mange gode venninner. Men alle har jo sine ting. De er kjempe greie for det. Tror ikke de vet om at de kan ha sine negative sider og, ha, ha.

Jeg liker å inkludere alle, og det å være med alle. Jeg vet at ikke alle er sånn, så om jeg sier om avtalen jeg har med en, og de ymter frempå at de kunne tenke seg å være med, synes jeg det noen ganger er vanskelig. For som sagt, jeg vil gjerne si, kom og bli med du/dere og, men vet at hun jeg har avtale med kanskje ikke vil like det. Men det ordner seg. Prøver å ta hensyn så godt jeg kan.

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig bare positivt sier dere? 

Jeg har ingen interesse av å bli overrumplet av 1 eller flere fremmede som jeg har ingenting å snakke om. De gangene har de snakket sammen og jeg bare sitter der. Jeg vet ingenting  om deres siste reise, siste treff, deres andrefelles venner. 

Jeg kom for å treffe min venninne. 

Kanskje det er bare meg da. Jeg prioriterer andre venner som ikke gjør sånt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (10 minutter siden):

Sånn har jeg det og. Jeg har mange gode venninner. Men alle har jo sine ting. De er kjempe greie for det. Tror ikke de vet om at de kan ha sine negative sider og, ha, ha.

Jeg liker å inkludere alle, og det å være med alle. Jeg vet at ikke alle er sånn, så om jeg sier om avtalen jeg har med en, og de ymter frempå at de kunne tenke seg å være med, synes jeg det noen ganger er vanskelig. For som sagt, jeg vil gjerne si, kom og bli med du/dere og, men vet at hun jeg har avtale med kanskje ikke vil like det. Men det ordner seg. Prøver å ta hensyn så godt jeg kan.

Kanskje du skal slutte å fortelle alt og alle om avtaler du har med andre? Så slipper du å få ymt om at noen vil være med. 

Om det hadde vært naturlig å invitere dem med, så ville de vel gjerne fått spørsmål fra dere når noe ble avtalt? 

Det er vanlig hos oss. Om noen i vennegjengen skal finne på noe, så er det oftest lettest at to av oss finner en dag det passer oss, og så blir vi enige om at vi spør X og Y om de også har lyst til å bli med. 
Men i noen sammenhenger er det lettere, og hyggeligere, å bare møtes to. Da inviterer vi ikke med flere. 

Skulle noen føle på etter hvert at vi skulle involver flere, så spør man først. Du, XXX er alene nå, skulle vi spurt om hun vil være med på det vi skal i morgen? Så får den andre svare om det passer eller ikke. 

Jeg har også ei venninne som synes det er SÅ hyggelig når man møtes mange, å snakke med nye mennesker. 
Men det hun ikke har fått helt med seg, er at flere av oss andre ikke synes det samme. 
Vi er en gjeng på 5 som kjenner hverandre godt. Men når hun da inviterer alle venner og kjente og venners venner og alt på fest, så blir vi sittende bare oss i et hjørne og føle oss oversett og utenfor. For alle holder seg i stor grad til de de kjenner fra før. Og venninna har knapt tid til å snakke med oss i løpet av festen. 
Går vi ut, kan hun finne på å hoppe over til nabobordet, for der var det noen "spennende nye" å snakke med. 
Totalen av dette er jo at vi føler oss som "smykker". At vi egentlig bare er der for å få henne til å se bedre ut. Hun inviterer oss for å vise at hun har mange venner. Hun går ut med oss for å ha en unnskyldning for å gå ut og møte nye. 
Men hun er ikke interessert i å høre om oss, eller snakke med oss. 

Poenget, som flere har påpekt, er at man som venn ikke føler at man er "bra nok" alene, siden denne venninna alltid trekker med seg noen andre når man skal møtes. 

Anonymkode: 8ebe8...038

Skrevet

Kanskje du skal slutte å fortelle alt og alle om avtaler du har med andre? Så slipper du å få ymt om at noen vil være med.

Interessant det du sier.  Tenker flere ganger på det du sier om å ikke fortelle alle om andre avtaler. Tror det er mange ganger unødvendig, og at det ikke kommer noe godt ut v det, tvert i mot.

Men jeg undrer meg over og aksepterer at andre har følelser som de bærer på som gjør at sånne settinger blir litt vanskelige for dem å håndtere/kjenne på.

For er det ikke følelser hos den enkelt det dreier seg om?

Jeg kan prøve å ta hensyn til andre mennesker, men egentlig kan jeg bare kjenne etter hvordan jeg selv har det med det, og jeg synes ikke at andre skal skylde på andre fordi de selv har vanskelige følelser rundt det.

Jeg har også ei venninne som synes det er SÅ hyggelig når man møtes mange, å snakke med nye mennesker. 
Men det hun ikke har fått helt med seg, er at flere av oss andre ikke synes det samme. 

Der tror jeg du er inne på en sannhet hos denne venninnen. At hun ikke vet eller har fått med seg, at flere av dere andre ikke synes det samme som henne. For hun opplever det utifra hvordan hun selv kjenner det. Kanskje hun er vant med at det er sånn det skal være? Kanskje har hun noe kompleks eller baggasje som gjør at hun tror hun på den måten blir sett opp til/bli populær/blir glad ??

Det er ikke så lett å ta hensyn til alle sine følelser. Man kan prøve så godt man kan. Noen er flinke til å prøve, fordi de har vært heldige og ha lært, de evner. Noen har ikke den evnen; de kan ikke.

Jeg tenker at en hver må prøve å gå i seg selv, og ta ansvar for sine egne følelser. Er det noen som gjør at man føler seg sår/ignorert mm, så må man jobbe med sine egne følelser. Jeg kan ikke forandre andre, men bare meg selv.

Du har gode eksempler med det at hun gjør at dere føler dere som .......

Jeg vil si, nei, det er ikke hun som gjør/bestemmer at dere føler. Det er dere som føler det dere gjør. Det er dere som kan endre de følelsene. Ved å se på det annerledes, kan det avgjøre at dere føler annerledes. 

Dere kan selvsagt velge å ikke være sammen med denne personen, fordi det påfører dere følelser dere har det vanskelig med. Først og fremst er det dere som må jobbe med følelsene. Og det er ikke enkelt. Vi mennesker er fulle av følelser. Men vi behøver ikke la andres adferd bestemme over hvordan vi skal føle oss.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi er en gjeng på 5 som kjenner hverandre godt. Men når hun da inviterer alle venner og kjente og venners venner og alt på fest, så blir vi sittende bare oss i et hjørne og føle oss oversett og utenfor. For alle holder seg i stor grad til de de kjenner fra før. Og venninna har knapt tid til å snakke med oss i løpet av festen. 

Anonymkode: 8ebe8...038

Herregud, er dere totalt føkkings hjelpeløse!? 

Man kan da bare takke nei og bli hjemme hvis man ikke liker store fester. Og tenk å sette seg i et hjørne og sutre over at folk ikke mingler, hallo hva gjør du selv!? Lett ræva og arranger en egen sammenkomst for særligt vanskelige prinsesser hvis det er hva dere liker best. 

Anonymkode: c2d1c...2a6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...