AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Dere som har blitt utredet for asperger, vil dere fortelle om hvordan utredningen foregikk? Var det kun prating og andre mentale tester, eller ble dere utredet fysisk ved hjernescanning f.eks? Skriv gjerne hvor dere ble utredet også, altså om det var privat eller offentlig. Anonymkode: ad37b...45e
AnonymousBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Gjorde det vi BUP. Asperger/autisme-spekteret er ikke noe man kan finne fysisk, men noe som må stilles etter en haug med spørsmål og god sykehistorie. Legene bruker en eller annen svær "diagnose-oversikt" hvor den avgrenser de ulike diagnosene eller aspekterne. Jeg for eksempel trodde jeg hadde ADD da jeg skulle til utredning, men de fant vist ut at jeg var asperger i stede. Ikke noe ille med det, men det er lurt å ha et åpent sinn, hvor man ikke låser seg i en bås og antar ved å diagnostisere seg selv.😊 (mange av de diagnosene som ADD, asperger, autisme, sosial fobi, angst, depresjon, søvnvansker osv, har veldig like fellestrekk, og man trenger derfor mest mulig grunnlag. Nå veit jeg ikke hvor gammel du er, men det var ikke før på det åttende året (i BUP) at de klarte å stille min diagnose). Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Jeg fikk diagnosen rett før min 40 årsdag ifjor. Det var masse spørsmål i forhold til hvordan jeg var som barn og tenåring, og hva jeg sliter med i voksen alder. De pratet også med mamma. Jeg har vært inn og ut av dps med forskjellige diagnoser siden jeg var 20, men fikk riktige diagnoser gjennom dps ifjor. Det var en stor lettelse og livet falt på plass, men jeg møter liten forståelse i forhold til det å være kvinne med asperger da det ikke syns utenpå meg. Jeg er flink å maske, men når du blir kjent med meg merker du at noe er galt. Det er som et usynlig handicap. Man er intelligent men samtidig fungerer man dårlig. Jeg er dårlig på å kommunisere med andre og sosialisere meg, men tar bare på meg et smil og er helt stille. Anonymkode: 98d9a...86e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 De med asperger kan ha tilleggsvansker som add/adhd, angst, depresjon, tvangstanker, ocd, spiseforstyrrelse, rusproblemer osv. De fleste med asperger klarer å fungere mot normalt som voksen og lever normale liv, men om du fortsatt sliter som voksen betyr det at du har tilleggsvansker som forstyrrer livet ditt, og det er viktig å finne ut av dette og å ta tak i det. Anonymkode: 98d9a...86e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Jeg ble videresendt fra Dps til et autismesenter etter å ha tatt AQ testen. Der hadde først et intervju, så tok de ados-testen på meg, så var jeg hos overlege, så hadde de et to timer langt intervju med foreldrene mine. Ados-testen består blant annet av oppgaver som å pusle et puslespill, fortelle hva man ser i en billedbok, fremføre en oppgave, og lage en historie med noen ting man får lagt frem foran seg. Anonymkode: ef03b...65d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Det tok ca fire måneder. Anonymkode: ef03b...65d
Laraa Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 3 måneder med ukentlige konsultasjoner. IQ test må du ta. Du kan nemlig ikke få Asperger diagnose kombinert med PUH. Puh og autisme er ikke en uvanlig kombinasjon siden rundt 30% med autisme også har utviklingshemming, men da faller du på et annet sted på spekteret enn Asperger. Det er vanlig med intervju med nærmeste pårørende for at behandler får et innblikk i adferd og funksjonsnivå i barndommen. Det er drøssevis av skjema av typen "fra en skala fra en til ti", assosiasjonstester, fortelle historier fra ditt eget liv og eksemplifisering utspørring om motorikk og om ditt forhold til familie vennskap og kjærlighetliv.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Det var gjennom bup er så lenge siden så husker ikke, men fikk asperger. Anonymkode: feaef...5ad
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 Min sønn ble utredet på BUP da han var i tenårene så jeg kan fortelle om hans erfaring med det. Hoveddelen av utredningen gikk ut på å besvare spørsmål som psykologen ved BUP stilte min sønn. Denne delen tok flere måneder. Som andre nevner så handler mye av disse spørsmålene om å undersøke om det kan være andre utfordringer til stedet også, og mange av spørsmålene er ganske repetetive. Jeg som forelder svarte på spørsmål om hvordan han var som barn, dette tok 2 eller 3 timer. Det var ingen hjernescanning, men det var én fysisk undersøkelse hvor legen antagelig skulle utelukke andre årsaker til noe dårlig motoriske evner. Husker ikke helt hva som foregikk i den timen, men det var omtrent som en time hos en fysioterapaut. I tillegg var det en test for kognitive evner. Ikke en komplett IQ test, men den testet arbeidsminne, ordforråd, og "visuospatial" evner. Alt i alt syns sønnen min det var veldig OK å gå til disse timene, da jeg tror han for første gang følte at han ble stilt relevante spørsmål i forhold til hvordan han opplever ting og hva han sliter med. Anonymkode: a6a34...f9a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble videresendt fra Dps til et autismesenter etter å ha tatt AQ testen. Der hadde først et intervju, så tok de ados-testen på meg, så var jeg hos overlege, så hadde de et to timer langt intervju med foreldrene mine. Ados-testen består blant annet av oppgaver som å pusle et puslespill, fortelle hva man ser i en billedbok, fremføre en oppgave, og lage en historie med noen ting man får lagt frem foran seg. Anonymkode: ef03b...65d Jeg har stor fantasi og har fått diagnosen asperger. Jeg kan ikke leve uten min fantasi og lever meg lett inn i filmer og bøker. Jeg har stor empati også. Anonymkode: 98d9a...86e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 Tusen takk til alle som har svart ❤ Jeg lurer på om det er et krav at de må snakke med pårørende eller foreldre? Må de absolutt det, eller er det noen her som ikke måtte? Har lite/ingen/ikke god kontakt med nærmeste familie, og det siste jeg vil er at de skal blandes inn. Er redd for at de skal kontakte dem eller noe. Har ingen andre pårørende eller nære relasjoner heller. Jeg er til info voksen og myndig. TS Anonymkode: ad37b...45e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk til alle som har svart ❤ Jeg lurer på om det er et krav at de må snakke med pårørende eller foreldre? Må de absolutt det, eller er det noen her som ikke måtte? Har lite/ingen/ikke god kontakt med nærmeste familie, og det siste jeg vil er at de skal blandes inn. Er redd for at de skal kontakte dem eller noe. Har ingen andre pårørende eller nære relasjoner heller. Jeg er til info voksen og myndig. TS Anonymkode: ad37b...45e Du bestemmer selv hvem de kan prate med. De har ingen myndighet til å kontakte noen uten din samtykke. Det må ikke være familie, det kan være en annen som kjente deg som barn. Lærer, nabo, foreldene til andre barn som kjente deg. Anonymkode: 98d9a...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå