ticlips Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Hei, det skal bli tatt valg/beslutning 1.desember angående alderspoeng når det gjelder opptakssystemet i Norge. Hva vil dette bety hvis det blir fjernet? Pros and cons?
Kipling Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Just now, ticlips said: Hei, det skal bli tatt valg/beslutning 1.desember angående alderspoeng når det gjelder opptakssystemet i Norge. Hva vil dette bety hvis det blir fjernet? Pros and cons? Hvorfor skal alder hjelpe? Er du ikke universitetsmateriale så er du ikke universitersmateriale. Og er du eldre har du uansett en fordel ved at du kan ha brukt den tiden på å ta opp fag og ha bedre karakterer. Og hvis du ikke har klart å bruke tiden på å heve snittet, så er du kanskje ikke universitetsmateriale. 1
Gjest Frankenstein1 Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Når vil det nye systemet tre i kraft om alderspoeng blir skrotet? Noen som vet?
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2022 12 minutter siden, Kipling said: Hvorfor skal alder hjelpe? Er du ikke universitetsmateriale så er du ikke universitersmateriale. Og er du eldre har du uansett en fordel ved at du kan ha brukt den tiden på å ta opp fag og ha bedre karakterer. Og hvis du ikke har klart å bruke tiden på å heve snittet, så er du kanskje ikke universitetsmateriale. Samme jeg lurer på. Grunnen dette er en sak er fordi måten opptaksystemet et satt opp for ordinær kvote, så favoriserer det dem som "venter", som da resulterer halvparten av dem som fullfører studier vil være mye eldre enn dem som søker rett inn fra vgs.
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2022 8 minutter siden, Frankenstein1 said: Når vil det nye systemet tre i kraft om alderspoeng blir skrotet? Noen som vet? Lurer på det samme. Har vært diskusjon om rundt dette så tidlig som 2017, muligens før, og nå skal de ta besluttning 1.desember. Bare til å gi mer info hvis du finner fram til:)
Kipling Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 24 minutter siden, ticlips said: Samme jeg lurer på. Grunnen dette er en sak er fordi måten opptaksystemet et satt opp for ordinær kvote, så favoriserer det dem som "venter", som da resulterer halvparten av dem som fullfører studier vil være mye eldre enn dem som søker rett inn fra vgs. Men hvorfor skal ikke de som kommer rett fra vgs komme inn istedet dersom de er bedre kvalifisert? Hvorfor tvinge noen som ville vært kvalifisert til å vente fordi de blir utkonkurrert av noen med dårligere karakterer men som er eldre og derfor har flere poeng? Hvis de er gode nok slipp dem rett inn uten å tvinge dem til å vente, og hvis de ikke er det og aldri vil bli det så la dem gjøre noe annet istedet.
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2022 39 minutter siden, Kipling said: Men hvorfor skal ikke de som kommer rett fra vgs komme inn istedet dersom de er bedre kvalifisert? Hvorfor tvinge noen som ville vært kvalifisert til å vente fordi de blir utkonkurrert av noen med dårligere karakterer men som er eldre og derfor har flere poeng? Hvis de er gode nok slipp dem rett inn uten å tvinge dem til å vente, og hvis de ikke er det og aldri vil bli det så la dem gjøre noe annet istedet. Det er nettopp dette som er problemet. Måten det er satt opp på er at 50% av studieplassene er for førstegangsvitnemål (de som kommer rett ut av vgs), og resten på dem som forbedrer karakter og "venter". Da blir det fort vanskelig når vanskelig studier bare har 100 studieplasser eller mindre. 50 av disse er ikke engang mulige for dem å komme inn på fordi snittet er så ufattelig høyt. Ikke bare på grunn av karakterforbedringer, som jeg ikke har noe imot, men rett og slett fordi en kan velge å få 8 hele poeng ved å bare vente noen år. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 Hvor leser jeg om dette? Finner ikke artikkel som snakker om at stortinget kommer til å stemme over dette Anonymkode: 0687b...882
AnonymousBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 Alderspoengene er ikke så viktig i mitt hode, men heller karakterene. Har man stått på som en helt på vgs, er det vel den personen som burde få studieplass fremfor andre som bare ikke "gadd" og tenkte at friår er den beste løsningen. Det som diskuteres nå er om poenggrensene skal fjernes helt, og at individuelle inntak skal erstatte det. Jeg synes det bare blir mer komplisert, men er det kanskje det du har forvekslet? Jeg har ikke hørt noe om kun alderspoengene.
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2022 4 minutter siden, AnonymousBruker said: Alderspoengene er ikke så viktig i mitt hode, men heller karakterene. Har man stått på som en helt på vgs, er det vel den personen som burde få studieplass fremfor andre som bare ikke "gadd" og tenkte at friår er den beste løsningen. Det som diskuteres nå er om poenggrensene skal fjernes helt, og at individuelle inntak skal erstatte det. Jeg synes det bare blir mer komplisert, men er det kanskje det du har forvekslet? Jeg har ikke hørt noe om kun alderspoengene. Det er vell snakk om generelt alderspoeng og tilleggspoeng, hvor f.eks. alderspoeng belønner dem som velger å vente med å studere. Da har det vært som du har sagt diskutert om det i tillegg skal være opptaksprøver, intervju eller loddtrekning hahaha. Alderspoengene er det jeg ser de fleste partiene er "misfornøyde" med, i at med i tillegg til en rekke andre problemer er med på å gjøre norske studenter som fullfører vanskelige studier, til et av de eldste i Europa, og sikkert andre land.
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #11 Skrevet 4. august 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor leser jeg om dette? Finner ikke artikkel som snakker om at stortinget kommer til å stemme over dette Anonymkode: 0687b...882 https://opptaksutvalget.no/ Dette er det offisielle som har blitt diskutert, men du kan også finne nylige artikler angående dette på VG, BT og Aftenposten.
Fru Uperfekt Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 ticlips skrev (2 timer siden): Hei, det skal bli tatt valg/beslutning 1.desember angående alderspoeng når det gjelder opptakssystemet i Norge. Hva vil dette bety hvis det blir fjernet? Pros and cons? Tror dette vil i stor grad diskriminere gutta
Fru Uperfekt Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 AnonymousBruker skrev (29 minutter siden): Alderspoengene er ikke så viktig i mitt hode, men heller karakterene. Har man stått på som en helt på vgs, er det vel den personen som burde få studieplass fremfor andre som bare ikke "gadd" og tenkte at friår er den beste løsningen. Det som diskuteres nå er om poenggrensene skal fjernes helt, og at individuelle inntak skal erstatte det. Jeg synes det bare blir mer komplisert, men er det kanskje det du har forvekslet? Jeg har ikke hørt noe om kun alderspoengene. Nå er det slik at gutta ofte blir diskriminert karaktermessig og er senere modne så tror det vil bli enda mer skjevfordelt på endel studier
ticlips Skrevet 4. august 2022 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2022 Just now, Fru Uperfekt said: Nå er det slik at gutta ofte blir diskriminert karaktermessig og er senere modne så tror det vil bli enda mer skjevfordelt på endel studier Dette har ingenting med kjønn å gjøre. Det er snakk om dem som er best egnet. 1
Fru Uperfekt Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 ticlips skrev (4 minutter siden): Dette har ingenting med kjønn å gjøre. Det er snakk om dem som er best egnet. Mao du leste ikke det jeg skrev 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #16 Skrevet 5. august 2022 AnonymousBruker skrev (8 timer siden): Alderspoengene er ikke så viktig i mitt hode, men heller karakterene. Har man stått på som en helt på vgs, er det vel den personen som burde få studieplass fremfor andre som bare ikke "gadd" og tenkte at friår er den beste løsningen. Det som diskuteres nå er om poenggrensene skal fjernes helt, og at individuelle inntak skal erstatte det. Jeg synes det bare blir mer komplisert, men er det kanskje det du har forvekslet? Jeg har ikke hørt noe om kun alderspoengene. Det har vært mye diskusjon rundt alderspoengene, ja. Alderspoengene fører jo til nettopp det du er imot: At folk ikke blir tatt opp basert på karakterene sine, men på hvor lenge de har «ventet» for å sanke alderspoeng. Åtte poeng er altfor, altfor mye. Det utgjør enormt mye på poengsummen. Det tilsvarer at du øker 80% av samtlige karakterer på vitnemålet med én karakter. Anonymkode: 82e76...a85
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #17 Skrevet 5. august 2022 Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): Tror dette vil i stor grad diskriminere gutta Hvorfor det? Er det flere «eldre» studenter blant menn enn kvinner? Jeg hadde heller trodd at det var omvendt, mtp at kvinner blir gravide og gjerne er hjemme med barn, og at mange kvinner derfor utsetter studier. Anonymkode: 82e76...a85
Fru Uperfekt Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 9.42): Hvorfor det? Er det flere «eldre» studenter blant menn enn kvinner? Jeg hadde heller trodd at det var omvendt, mtp at kvinner blir gravide og gjerne er hjemme med barn, og at mange kvinner derfor utsetter studier. Anonymkode: 82e76...a85 Er kjent at gutta modnes senere og ofte har bra av litt fri før høyere utdannelse 2
Eplekakepåpizza Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 On 8/5/2022 at 1:38 AM, ticlips said: Dette har ingenting med kjønn å gjøre. Det er snakk om dem som er best egnet. Det har indirekte mye med kjønn å gjøre ettersom det stort sett er gutter som går ut av VGS med dårlig karakter når det gjelder kjønn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Er kjent at gutta modnes senere og ofte har bra av litt fri før høyere utdannelse Litt fri? Det er snakk om ganske mange år med fri før man får max alderspoeng, da. Anonymkode: 82e76...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå