Gå til innhold

Storpuddel (og litt mellompuddel)

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har i det siste fått øynene opp for pudler jeg!! Etter å ha møtt et par personlig, så har jeg smelta totalt :) De er jo allergivennlige også (har allergisk samboer).

Noen som kan fortelle meg masse om storpuddel? vil ha masse masse informasjon. Hvordan er storpuddel kontra mellompuddel? Vil høre rasens positive og negative sider. Og når det gjelder pelsstell, så er jeg vant til det så det er ikke noe problem :)

Min nemi kunne så gjerne tenkt seg litt selskap, sosial som hun er :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to storpudler!! Må bare få si (helt objektivt selvfølgelig) at det er verdens flotteste rase :) Ikke bare er de veldig lærevillige og lette å ha med å gjøre, de røyter ikke, sikler minimalt og lukter godt dersom du er flink med pelsstellet. Prisen er at de må klippes, hvilket kan bli en kostbar affære. Jeg har anskaffet utstyr selv og ved hjelp av prøve-feile metoden ser ikke mine så værst ut om jeg skal si det selv. Puddelklubben arrangerer jo også diverse klippekurs for de som ønsker å lære det ordentlig, så man er ikke nødt til å koste på 4000-5000 kr. i året på klipping (sier seg selv at utstyret sparer seg relativt fort inn.).

Det som er synd med puddelen er at den har et så "fiffent" rykte. Derfor tror mange at puddelen egner seg best som sofapute og kommer ut av mor med rosa strikk i luggen :ler: . Jeg bruker mine til alt mulig, det være seg lp, ag, bruks, spor, skigåing og laaange turer i fjellet... og de stortrives med det!!!

Men som hos alle andre raser er det mye forskjellig ute og går... ikke alle oppdrettere er like flinke... så jeg vil anbefale deg å ta en lang telefonsamtale med vedkommende du ønsker å kjøpe valp av. På puddelklubben sine nettsider legges det ut eksteriørmessige og helsemessige godkjente kull, legg merke til at puddelklubben pr. i dag ikke har noe krav om mentaltest av hundene.....

Lykke til!!!

Skrevet

Som du ser i avataren min, er jeg en heldig eier av en flott storpuddel. Beste hunden på jord (helt objektivt :sjarmor: )

Noen fakta: Puddel er IKKE allergifrie. Allergikere reagerer på flass, og hunder som ikke røyter flasser hud de også. (Men uten hårrøyting, blir det selvsagt noe mindre spredning.) Så dersom din samboer virkelig er allergisk mot hund, så er det ikke gitt at puddel gjør susen. Det må du sjekke først, før du og en ulykkelig hund må skille veier.

Jeg opplever storpuddel og mellompuddel som to forskjellige raser nærmest, her er det mer enn bare størrelsen som er forskjellen. Storpuddelen er ofte roligere/sindigere enn mellom, du får mer "mas" i en mellom. En mellom er for liten for min smak, mens stor er mer anvendelig. Normalstørrelse på stor er 55 cm og rundt 20 kg (+ - 2), så den er mindre enn folk generelt tror. En storpuddel blir gjerne med på lange skiturer (trekker deg gjerne!), en rimelig lengde sykkeltur og korte og lange turer. Agility er også flott for en slik hund (lydighet er de jo med på, begge størrelsene). Men kanskje noen med mellom må komme med innspill her?

Pels er jo en utfordring med puddelen, men for min del virker det som mer styr å ha en røytende hund... :sjenert: Jeg har egen klippemaskin og har ikke gått kurs, bare fått noen tips fra oppdretter. Så er det prøve og feile metoden. Jeg holder bikkja kortklipt, som gjør at jeg nærmest aldri har behov for å gre bikkja. Klipper snute ca. hver 3. uke (tar 5 min), poter hver 6. uke (tar 15. min) og kropp i snitt hver 3. måned (da klipper jeg den helt ned, enkelt og greit, ca 45 min). Og klipper med saks på hode og hale. Går veldig lett, og du slipper å tenke på røyting (i bil, på besøk osv). Så jeg opplever ikke pelsstellet som noe hassle, og jeg orker ikke mye dilling.

Hovedgrunner til å velge en puddel:

* De er utrolig eierfokuserte! Stikker ikke av og vil elske deg med hele sitt hjerte.

* De er glupe og glade, og er med på alt du vil, alt fra avanserte lydighetsøvelser til skitur (og sofasitting)

* De krever ikke masse mosjon, men er gjerne med på lange turer hvis det er muligheter for det (men krever det ikke)

* De er lekne hele livet, men er rolige inne

* De har svært god helse, det er lite trøbbel med dem. Blir 12-14 år uten problemer

*Svært alsidig

Lykke til med valget! :klem:

Skrevet

For lenge siden jobbet jeg sammen med en fyr som hadde storpuddel som han trente/brukte til jakt. Tror vel at de opprinnelig var jakthunder for typisk vått terreng. Men en gang han møtte opp for å ta jaktprøve fikk han ikke lov å prøve fordi det var en puddel!! Snakk om fordommer mot puddel!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Tusen takk for 2 koselige puddel-innlegg:) Det er nesten så jeg bare løper og kjøper etter å ha lest dette her altså :ler:

Imax, jeg har allerede en portugisisk vannhund og denne fungerer helt fint for samboeren min!! no problem. men bestemmer vi oss for en puddel skal den selvfølgelig testes nøye ut. Sambo må ta en kristoffer schau og gni puddel i øynene :ler: hehe, men seriøst, han gjorde det med portis før vi kjøpte. vi tilbragte timesvis hos oppdretteren og han koste og gnei trynet i portispels. må jo være helt sikker! Så det er noe som må testes ut først.

Venninna mi er hundefrisør så det kan være hun kommer til å klippe litt for meg :rodme: Hun har klippet noen skikkelig stilige frisyrer på pudler, og min må bare ha en sånn!!

Det heller veldig mot storpuddel ja. jeg liker litt størrelse på hundene, portisen min er jo mellomstor. synes hun er kjempefin størrelse, men det en av de tingene jeg falt for hos storpuddelen var jo at den var så stor og elegant og samtidig en kraftig bamse. Nå har jeg en avtale med en oppdretter på auli. skal besøke henne og bli mer kjent med rasen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...