AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Del Skrevet 4. august 2022 Min venninnes hund har fått konstantert organsvikt og nå det er fullt kjør med innleggelse på veterinærhospital timevis unna bopel og jeg vet ikke hva. Hun gråter og ber til høyere makter om helbredelse, mens hunden ligger med drypp og lider og tar verken til seg vått eller tørt. Alt dette mens veterinærtjenestens taksameter løper fortere og fortere. Jeg forstår til en viss grad menneskers emosjonelle irrasjonalitet i en slik situasjon, men har ikke veterinærer en forpliktelse her? Vi har da ikke kommet så langt, håper jeg, at organtransplantasjon utføres på kjæledyr og da må man vel bare si det som det er og avslutte dyrets lidelse? Det synes som om de vegrer seg for å fortelle sannheten, alt mens regningene løper og venter til eier til slutt innser at løpet er kjørt. Anonymkode: f3483...e19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min venninnes hund har fått konstantert organsvikt og nå det er fullt kjør med innleggelse på veterinærhospital timevis unna bopel og jeg vet ikke hva. Hun gråter og ber til høyere makter om helbredelse, mens hunden ligger med drypp og lider og tar verken til seg vått eller tørt. Alt dette mens veterinærtjenestens taksameter løper fortere og fortere. Jeg forstår til en viss grad menneskers emosjonelle irrasjonalitet i en slik situasjon, men har ikke veterinærer en forpliktelse her? Vi har da ikke kommet så langt, håper jeg, at organtransplantasjon utføres på kjæledyr og da må man vel bare si det som det er og avslutte dyrets lidelse? Det synes som om de vegrer seg for å fortelle sannheten, alt mens regningene løper og venter til eier til slutt innser at løpet er kjørt. Anonymkode: f3483...e19 Har inntrykk av at vetrinærer ofte kun er ute etter å suge penger ut av folk. Som hundeeier bør man strengt tatt vite bedre. Anonymkode: c7b13...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har inntrykk av at vetrinærer ofte kun er ute etter å suge penger ut av folk. Som hundeeier bør man strengt tatt vite bedre. Anonymkode: c7b13...e44 Jeg har et annet inntrykk. At veterinærer gjerne vil avlive mens eier holder fast, og at det er det mange veterinærer synes er det værste med jobben, for de vet at de noen ganger sender hjem dyr som går på overtid. For veterinærer kan ikke tvinge eier til å avlive, de kan informere, nekte behandling og sende bekymringsmelding til mattilsynet, men mer får de ikke gjort og det er nok mange eiere som kan sette seg litt på bakbeina. Anonymkode: b2d12...3be 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min venninnes hund har fått konstantert organsvikt og nå det er fullt kjør med innleggelse på veterinærhospital timevis unna bopel og jeg vet ikke hva. Hun gråter og ber til høyere makter om helbredelse, mens hunden ligger med drypp og lider og tar verken til seg vått eller tørt. Alt dette mens veterinærtjenestens taksameter løper fortere og fortere. Jeg forstår til en viss grad menneskers emosjonelle irrasjonalitet i en slik situasjon, men har ikke veterinærer en forpliktelse her? Vi har da ikke kommet så langt, håper jeg, at organtransplantasjon utføres på kjæledyr og da må man vel bare si det som det er og avslutte dyrets lidelse? Det synes som om de vegrer seg for å fortelle sannheten, alt mens regningene løper og venter til eier til slutt innser at løpet er kjørt. Anonymkode: f3483...e19 Du har også en forpliktelse når du vet at et dyr lider. Du er venninnen hennes, og bør gjøre det du kan for å påvirke henne til å ta bestemmelsen om å avlive. Veterinæren gir råd, og du kan være sikker på at venninnen din har fått råd om å avlive. Det er hennes ubesluttsomhet som gjør at hunden fortsatt lever. Her kan du også bidra til å påvirke. Det er en tung tid når et dyr som er som et familiemedlem blir sykt og må avlives, ha respekt for at hun er i en sorgprosess, men der hun må ta en avgjørelse som er det beste for dyret. Anonymkode: 97d63...051 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 5. august 2022 #5 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har inntrykk av at vetrinærer ofte kun er ute etter å suge penger ut av folk. Som hundeeier bør man strengt tatt vite bedre. Anonymkode: c7b13...e44 Dette er det motsatte av mitt inntrykk. Venninnen din har nok blitt anbefalt å avlive, men ønsker selv ikke å gjøre det. Å avlive et dyr er ufattelig vondt og en vanskelkg avgjørelse å ta, men en nødvendig en. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. august 2022 #6 Del Skrevet 5. august 2022 Som dyreeier har du en plikt å ta dyrets beste i betraktning. Noen ganger, vondt ja, men du må la dyret gå. I løpet av de siste 20 åra har jeg måttet gjort det 2 ganger. Først, katt ble skadet, 14 år, dyrelegen var klar til meg, dette måtte jeg vurdere, men han kunne ikke reparere skaden. Andre gang, søsteren, fikk problemer med nyrene, dyrelegen sa det rett ut igjen, dette er ikke godt for katten. Hun ble 16 år. Veterinæren jeg bruker er helt åpen og ærlig. Tror ikke han liker å se at dyr lider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 5. august 2022 #7 Del Skrevet 5. august 2022 (endret) Dyr lever desverre ikke like lenge som oss, med mindre det er en skilpadde. Det er vondt, og må avlive dem. Når vi avliva hunden vi hadde fra jeg var 13 til 24 år va vondt. Det var liksom meg og han, da vi fikk han etter forrige døde. Vi fikk han da jeg ble mobbet, slet med angst så han skulle gi meg trygghet. 🥰 Beste bikkja i verden 💚 Og når han fikk kreft, så tok vi han med en gang. Han ville ikke ha kos, flekket tenner om vi kom nær, spiste ikke. Og dyrlege sa at han har vært syk lenge, men ikke vist noe til det før da 💔 Og når min katt må reise, som er min første katt alene blir veldig vanskelig 💔💔 Her burde eier tenkt på at hunden lider, og det er mer omsorg og la den hunden få slippe 💔 Endret 5. august 2022 av Maestro Skrivefeil 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Del Skrevet 5. august 2022 Min erfaring er at det skal mye til før vetrinærer er tydelige her, og at det desverre er fordi de må stryke eierne med hårene. Eiere som får råd de ikke er klar for kan finne på å dra sin vei med dyret , og enten gå et annet sted eller ikke oppsøke dyrlege, og da mister de muligheten til å påvirke. Har merket at når jeg er usikker på avlivning og spør dyrlegen er de litt tilbakeholdne, helt til jeg sier at jeg ikke er interessert i å utsette dyret mitt for ubehag og smerter ved behandling, hvis prognosene uansett er dårlige, da får jeg gjerne et klart svar. Mange dyrleger er også ærligere dersom man ikke har forsikring, så mitt inntrykk er at dyreforsikringer fører til at det oftere anbefales dyrere behandlinger med dårligere prognoser. Men du vet jo heller ikke hva slags råd venninna du har fått, dette med innleggelse høres akutt ut, og da er de gjerne tydeligere. Men dersom hun er helt fortvilet og ber dem "prøvde alt" må de nesten gjøre det, inntil det er brudd på dyrevelferdsloven. Anonymkode: 686ba...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du har også en forpliktelse når du vet at et dyr lider. Du er venninnen hennes, og bør gjøre det du kan for å påvirke henne til å ta bestemmelsen om å avlive. Veterinæren gir råd, og du kan være sikker på at venninnen din har fått råd om å avlive. Det er hennes ubesluttsomhet som gjør at hunden fortsatt lever. Her kan du også bidra til å påvirke. Det er en tung tid når et dyr som er som et familiemedlem blir sykt og må avlives, ha respekt for at hun er i en sorgprosess, men der hun må ta en avgjørelse som er det beste for dyret. Anonymkode: 97d63...051 TS her. Det er virkelig ikke min plikt å bidra her med råd til min venninne. Min erfaring med henne og hennes forhold til denne hunden er på grensen til til absurde. Jeg orker bare møte henne uten hund. Jeg er altfor rasjonell og var det min hund og jeg fikk beskjed om at vitale organer sviktet, ville jeg skjønt at ikke noe pattedyr kan overleve med organsvikt, bedt om avliving og grått en skvett. Her sier hun at første veterinær har sagt «det kan gå bra» (!), kjørt på dårlige vestlandsveier helt til Bergen på dyrehospital, hunden ble innlagt i flere dager og nå sendt hjem med beskjed om at det nok går mot slutten. Som det står over her, dyr vil dø fra oss og dette må alle dyreeiere ha tenkt gjennom - det er veterinærens plikt å forklare fortvilte dyreeiere at avlivning er det mest humane når organer svikter, mener jeg. Ikke legge dem inn på hospital og fakturere store summer. Anonymkode: f3483...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Del Skrevet 5. august 2022 Jeg jobber på et dyresykehus og kan fortelle EKSTEMT mange historier om veterinærene våre som tar vanskelige telefoner hver eneste dag og forteller den realistiske sannheten til dyreeiere, hvorpå fryktelig mange ikke har respekt for veterinæren sine råd, anbefalinger eller deres kunnskaper og gjør alt for å holde dyret i live. Hvor jeg jobber er meget tydelig på kommunikasjon med eiere. Men veterinærer kan ikke avlive dyr i hytt og pine hvor eiere gjør alt for å holde det i livet, og dette er minst 80% av dyreeiere! Din venninne har garantert fått denne beskjeden, at hun befinner seg i de 80% kan du faktisk ikke skylde på en veterinær for. Det er forferdelig smertefullt for noen å måtte ta den avgjørelsen om å avlive hunden sin, den sorg prosessesen synes jeg du ts skal ha litt respekt for, men her er det venninna di som faktisk er litt ute å kjøre, ikke veterinær. Det er hun som må sette dyret foran sin egen sorg, noe hun nå ikke gjør. Og slutt å få dette til å handle om penger, det blir patetisk synes jeg. For det første; veterinærer og dyrepleiere får ikke sin lønn i knappenåler og glansbilder som ingen skal ta til takke med heller, men så veldig godt får de ikke betalt at de koser seg med å la dyr lide så lenge de får lønningspilsen sin, sjerpings! Anonymkode: b9787...b21 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå