AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Hei! Først og fremst. Vi bor ikke i en storby. Vi bor i en by med rundt 16000 innbyggere. Føler det blir litt annet. Jeg vurderer å la femåringen gå på butikken alene. Første gang kommer jeg til å være på parkeringen, andre gangen vil jeg følge henne et stykke, og derfra kanskje øke, vi får se. Mest sannsynlig blir det kun på parkeringen i begynnelsen. Hun er veldig flink til å holde seg unna folk og trafikk, kommer til å sende med kontanter, og bare litt. Og en telefon. Men jeg er veldig redd og tørr såvidt å la henne gå til naboen alene. Jeg er redd hun skal bli kidnappet eller skade seg. Eller påkjørt med vilje. Men jeg lider av slike katastrofetanker og vet ikke helt hva som er rasjonelt og ikke. Ting KAN jo skje. Men jeg kan ikke stenge henne inne heller.. Bare det å la henne begynne i barnehage var vanskelig for meg. Men samtidig er hun veldig flink jente, så jeg vil gjerne la henne prøve. Så ja.. Råd? Anonymkode: d989a...dcb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Hva er behovet? Jeg mener barn har godt av erfaringen av å gjøre ting alene, men tenker kanskje en femåring er litt liten for akkurat dette. Hva med å heller øve på andre ting. Gå lenger enn til naboen, være 5 min alene hjemme etc. hun kan jo handle i butikken om et år Anonymkode: e7e1c...348 19
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 En femåring trenger vel ikke gå på butikken alene? Hadde ikke sendt min avgårde langs trafikk for å gå på butikken da han var fem ihvertfall. Anonymkode: b432f...c2a 21 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Har en veldig veslevoksen gutt på seks år. Han har spurt flere ganger om å gå til kiwi alene (vi ser kiwi fra huset vårt), men det får han ikke lov til.. Han kan gå med storebror på 10 år, ellers venter vi nok ett par år før han får ga alene (og da med telefon) Anonymkode: 809ef...e07 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 Ser ikke noe grunn til å øve på dette som 5. Eller 7 for den saks skyld.. Anonymkode: a7e7c...5a7 13
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er behovet? Jeg mener barn har godt av erfaringen av å gjøre ting alene, men tenker kanskje en femåring er litt liten for akkurat dette. Hva med å heller øve på andre ting. Gå lenger enn til naboen, være 5 min alene hjemme etc. hun kan jo handle i butikken om et år Anonymkode: e7e1c...348 Er egentlig ikke noe behov, men bare for øvelsen sin skyld. Min mor pleide å dra helt til byen alene med buss i den alderen, hun kunne lese og regne nok penger😅 det er jo helt andre tider nå, men mestringsfølelsen er vel behovet.. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En femåring trenger vel ikke gå på butikken alene? Hadde ikke sendt min avgårde langs trafikk for å gå på butikken da han var fem ihvertfall. Anonymkode: b432f...c2a Nei, barn trenger egebtlkg ingenting når man har kompetente foreldre til å gjøre ting for dem, men mestringsfølelsen bare. Det er ikke trafikkert vei dit, bare boligområde vei.. Anonymkode: d989a...dcb 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en veldig veslevoksen gutt på seks år. Han har spurt flere ganger om å gå til kiwi alene (vi ser kiwi fra huset vårt), men det får han ikke lov til.. Han kan gå med storebror på 10 år, ellers venter vi nok ett par år før han får ga alene (og da med telefon) Anonymkode: 809ef...e07 Kjente jeg ble litt usikker etter å ha lest kommentarene her, kan jeg spørre hvorfor du ikke lar ham gå alene? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser ikke noe grunn til å øve på dette som 5. Eller 7 for den saks skyld.. Anonymkode: a7e7c...5a7 Oj, hvorfor ikke når man er syv? Kan jo være kjekt å tørre å gå i butikken på vei hjem fra skolen for å kjøpe seg noe.. Anonymkode: d989a...dcb 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 Kan jo være greit å øve litt på det, om en ikke trenger å krysse veien og det ikke er for langt til butikken. Om en mangler en liter melk eller brød, så skal jo en 5-åring som har øve seg på det greie å gå dit for å kjøpe det. Så føler barnet seg litt stor samtidig når den greier det. Anonymkode: 0a2d2...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjente jeg ble litt usikker etter å ha lest kommentarene her, kan jeg spørre hvorfor du ikke lar ham gå alene? Oj, hvorfor ikke når man er syv? Kan jo være kjekt å tørre å gå i butikken på vei hjem fra skolen for å kjøpe seg noe.. Anonymkode: d989a...dcb Fordi han er for liten. Det er mange andre ting man kan få mestringsfølelse ved.. Han kan feks betale når vi er på butikken, hjelpe å lage middag osv. Anonymkode: 809ef...e07 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 Nei! Hvorfor i alle dager? Lære seg å kjøpe godteri hver gang hun går forbi?? Anonymkode: 2b5ea...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 en femten-åring kunne sikkert gjort dette. men en fem-åring blir vel litt i yngste laget... Anonymkode: b5bff...c61 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Er egentlig ikke noe behov, men bare for øvelsen sin skyld. Min mor pleide å dra helt til byen alene med buss i den alderen, hun kunne lese og regne nok penger😅 det er jo helt andre tider nå, men mestringsfølelsen er vel behovet.. Nei, barn trenger egebtlkg ingenting når man har kompetente foreldre til å gjøre ting for dem, men mestringsfølelsen bare. Det er ikke trafikkert vei dit, bare boligområde vei.. Anonymkode: d989a...dcb Jeg var moden for alderen og gikk alene til butikken da jeg var 4, og det gikk helt fint. Mamma sto på balkongen og fulgte med, vi hadde øvd på ruta tidligere og hun kunne se hele veien til butikken. Jeg er helt sikker på at jeg vokste masse på den opplevelsen. Sønnen min nå er 5, og jeg kunne latt han gå inn å handle noe mens jeg sto utenfor butikken. Men da vi var små så vi hvordan man betalte hver gang vi var med i butikken. 5-åringen har vært lite med på butikken og aldri sett meg betale med kontanter. Da er det ikke like lett for ham å hvite hva man skal gjøre der inne. Anonymkode: 31c05...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 Hvorfor ikke? Hva kan skje liksom? Det verste er vel at en ansatt spør hvor gutten hvor foreldrene er. Altså det verste som kan skje, for foreldrene. Anonymkode: e6a24...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Først og fremst. Vi bor ikke i en storby. Vi bor i en by med rundt 16000 innbyggere. Føler det blir litt annet. Jeg vurderer å la femåringen gå på butikken alene. Første gang kommer jeg til å være på parkeringen, andre gangen vil jeg følge henne et stykke, og derfra kanskje øke, vi får se. Mest sannsynlig blir det kun på parkeringen i begynnelsen. Hun er veldig flink til å holde seg unna folk og trafikk, kommer til å sende med kontanter, og bare litt. Og en telefon. Men jeg er veldig redd og tørr såvidt å la henne gå til naboen alene. Jeg er redd hun skal bli kidnappet eller skade seg. Eller påkjørt med vilje. Men jeg lider av slike katastrofetanker og vet ikke helt hva som er rasjonelt og ikke. Ting KAN jo skje. Men jeg kan ikke stenge henne inne heller.. Bare det å la henne begynne i barnehage var vanskelig for meg. Men samtidig er hun veldig flink jente, så jeg vil gjerne la henne prøve. Så ja.. Råd? Anonymkode: d989a...dcb Nei... Anonymkode: 02beb...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Har ikke øvd på det med mine barn, men ene barnet er veldig selvstendig og fikk prøve seg fra 4-årsalder. Det gikk veldig bra og barnet hadde stor mestringsfølelse! Dette er også et barn som (av eget ønske) bestiller legetimer osv selv (nå 12 år). Ingen av de andre barna mine har gjort det, og butikkturer alene ble til når de ønsket det (skolealder). Tenker det kommer ann på barnet, og at du kjenner dine barn best. Anonymkode: e668c...06d 4
Hannah80 Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ser ikke noe grunn til å øve på dette som 5. Eller 7 for den saks skyld.. Anonymkode: a7e7c...5a7 En syvåring går i andre klasse. Da er det da på tide at de klarer å kjøpe seg en is selv på butikken. 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 Går helt fint, da jeg var 4 i 1984, gikk jeg på butikken helt alene over en vei som hadde 50 sone for å kjøpe lørdagsgodt for en tier. Anonymkode: 5b35c...a0f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 For liten. 10 åringen min får lov nå først. Bor også på rolig sted. Anonymkode: b5c58...d34
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går helt fint, da jeg var 4 i 1984, gikk jeg på butikken helt alene over en vei som hadde 50 sone for å kjøpe lørdagsgodt for en tier. Anonymkode: 5b35c...a0f Jeg glemte å skrive at dette var i en av Norges største byer. Anonymkode: 5b35c...a0f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 Er det fordi dere er redd det skal skje dem noe, eller fordi dere mener de ikke er modne nok? Ts Anonymkode: d989a...dcb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå