Gå til innhold

Enkemann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har truffet en mann som ble enkemann for 6 mnd siden ca, tidlig i vinter, ventet dødsfall men selvsagt altfor ung, og har barn i skolealder. Har ikke gjort noe med han, ikke datet eller noe bare såvidt begynt å fått litt kontakt. Han viser interesse med å spørre om en kaffekopp osv, vi er ikke venner fra før, det vil si vi kjenner ikke hverandre fra før, så det kan føles som han er litt inntrisert på et vis. Er bekjente da vi bor i liten bygd, eller vet av hverandre bare. Jeg kjente damen hans bedre, men hun var ikke ei venninne av meg, men ei bekjent jeg snakket med om jeg traff henne. Av det lille tilfeldige møtene jeg har snakket med han, på butikken, barnas trening osv liker jeg han gått av første inntrykk. Har god kjemi og praten går lett. Jeg føler kanskje det er tidlig for dating, for hans del... Men har ingen erfaring med dette. Ikke personlig eller noen jeg kjenner. Er det 'galt' å bli kjent med denne mannen nå? Altså begynne å treffes til kaffe, gå en tur etc.. Jeg snakker ikke om offentlig forhold, men rett å slett bli kjent, med tanke på at det kan bli noe mer litt frem i tid.. Spør rett å slett for jeg er usikker i en sånn situasjon, å det siste jeg vil er at noen skal bli lei seg/gjøre noe verre. 

Anonymkode: 766af...714

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke galt. Men kan gjerne ta litt tid før han reelt er klar for et forhold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er han som er enkemann og må styre dette, ikke du.

Anonymkode: fea74...ff0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

6 mnd er veldig kort tid.

Anonymkode: bbf01...cb9

Det er veldig kort tid, men dette var et ventet dødsfall så regner med at kona har vært syk en stund. Man har gjerne mye ventesorg i en slik situasjon og for noen betyr det at de får lettere bearbeidet det. Men det er så forskjellig hvordan folk sørger.

Anonymkode: d0d78...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 måneder er veldig kort tid. Er selv enkemann og det tok flere år før jeg klar for å i det hele tatt tenke på dating. Alle er forskjellige men er redd du kan gå på en smell her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er veldig kort tid, men dette var et ventet dødsfall så regner med at kona har vært syk en stund. Man har gjerne mye ventesorg i en slik situasjon og for noen betyr det at de får lettere bearbeidet det. Men det er så forskjellig hvordan folk sørger.

Anonymkode: d0d78...609

Enig med deg i den siste setningen, men tror at 6 måneder er kort for de fleste, ventesorg eller ei.

En venninne av meg ble sammen med en som hadde blitt enkemann rundt 6 måneder tidligere, og selv om det var et ventet dødsfall, så ble det tøft for dem begge med et nytt forhold så kjapt. Det gikk for eksempel flere år før han tok av seg gifteringen, kvittet seg med klærne og tingene hennes (han mente min venninne kunne overta alt :overrasket: ), og huset er fortsatt et minnesmerke etter hans døde kone - nå, 12 år etter. 

De tre første årene i det forholdet, var ekstremt vanskelig for min venninne, og jeg hadde aldri i livet orket å stå i det hun gjorde! Å kjempe mot et spøkelse er nytteløst. Å føle sjalusi overfor et menneske som ikke lever lenger, er fullstendig tabu. Men sånn blir det når enker/enkemenn går inn i et nytt forhold før de er klar for det. 

Anonymkode: 83794...0dc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble selv sammen med en enkemann da det var 1 år siden kona døde, og det var også forventet. Kunne nok med fordel ha ventet ennå 6-12 mnd, men vi kom oss igjennom det. 

Tenker du ble se litt på hvordan han virker mtp om sorgen er ferdig. Har han giftering på? Har han navnet hennes på postkassen? Hvordan er han ellers mtp møte med andre? 

Menn kan være litt trege med å kvitte seg med gamle ting som feks hårstrikk og såper på badet. Det trenger ikke å bety noe, men det kan det. Spør han litt, og lykke til❤️

Anonymkode: fdd9d...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som mange andre her skriver veldig kort tid.

Har selv datet en enkemann fem år etter, og først da følte han seg virkelig klar etter å ha prøvd og feilet litt.

En annen jeg kjenner var ikke klar før det hadde gått 10 år.

Anonymkode: 061eb...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting som jeg vil tro er fullstendig tabu, er at det var et levd liv før sykdom tok over. Det er vel ikke alle som sørger over tap at en livskjærlighet. Noen sørger kanskje over tapet av en de elsket en gang, en forelder til barn.. Sykdom og død rammer brutalt uansett hvilken fase av et samliv man er i. Jeg tenker at de som faktisk kanskje ønsket seg ut av relasjonen, raskere er klare for å gå videre, enn de som tapte kjærligheten også. Jeg kan ikke noe om dette, men det er en tanke jeg har gjort meg.

Anonymkode: 1d177...4ec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En annen ting som jeg vil tro er fullstendig tabu, er at det var et levd liv før sykdom tok over. Det er vel ikke alle som sørger over tap at en livskjærlighet. Noen sørger kanskje over tapet av en de elsket en gang, en forelder til barn.. Sykdom og død rammer brutalt uansett hvilken fase av et samliv man er i. Jeg tenker at de som faktisk kanskje ønsket seg ut av relasjonen, raskere er klare for å gå videre, enn de som tapte kjærligheten også. Jeg kan ikke noe om dette, men det er en tanke jeg har gjort meg.

Anonymkode: 1d177...4ec

Jeg skulle skrive det samme som deg.

Det var et forventet dødsfall, han virker åpen for å bli bedre kjent. Det kan hende at han var over forholdet før hun var borte, det kan hende han før hun ble syk var over henne da og valgte å bli fordi hun ble syk? Det er så mye mer å vite om relasjonen før og mens hun var syk for å danne seg en mening.

Og - så tror jeg det er mannen selv som må få lov til å bestemme og føle på om han er klar for å gå videre, TS. Hvis han syns det er greit å date igjen nå så er det det for han. 

Anonymkode: c831a...43b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...