Gå til innhold

Når begynte dere å legge baby før dere, og hvordan var veien mot den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby 7 uker nå. Har en jente fra før som vi begynte å legge kl 19:30 når hun var 3 mnd. Men jeg husker virkelig ikke hvordan vi merket at hun var klar for dette. Skal sies at jeg ammet min første, mens denne babyen er flaskebarn. Ser for meg at hun eldste bare sovnet ved puppen hele kvelden i ukene før… Noen erfaringer?

Anonymkode: 3102d...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske når sønnen vår var liten hadde vi ikke noe legge tid. Vi la han når han ble trett. Og 7 uker da spiste han hver 3 time uansett så det var ikke noe leggetid før han sluttet med nattmat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la mine tidlig fra første dag hjemme. Det var natta fra ca 19-19:30. Da lå de i senga på soverommet. Amming etter kl 19:30 skjedde på soverommet i dempet belysning, slik at det var skille på natt og dag. På den måten har vi aldri hatt noe problemer med legging opp gjennom årene. 

Anonymkode: b3679...fb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg la mine tidlig fra første dag hjemme. Det var natta fra ca 19-19:30. Da lå de i senga på soverommet. Amming etter kl 19:30 skjedde på soverommet i dempet belysning, slik at det var skille på natt og dag. På den måten har vi aldri hatt noe problemer med legging opp gjennom årene. 

Anonymkode: b3679...fb6

Men måtte du ligge på soverommet hele kvelden fra 19.30 de kveldene baby bare ville ba puppen da?

Anonymkode: 6fe1e...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 3-4 mnd. Men ikke kl 19 da, sett ann når baby er trøtt/når siste dupp var, alt fra 19 til 22.. Prøver på 20 nå. Og noen dager har det ikke funket. 5 mnd nå og må fremdeles noen ganger sove på meg på starten av kvelden eller jeg må sitte på soverommet med baby eller gå ut og inn flere ganger. Og baby våkner hver 1-2 time.

Anonymkode: 21bf5...f6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Baby 7 uker nå. Har en jente fra før som vi begynte å legge kl 19:30 når hun var 3 mnd. Men jeg husker virkelig ikke hvordan vi merket at hun var klar for dette. Skal sies at jeg ammet min første, mens denne babyen er flaskebarn. Ser for meg at hun eldste bare sovnet ved puppen hele kvelden i ukene før… Noen erfaringer?

Anonymkode: 3102d...242

Pga bråk fra eldre søsken som skal få slippe å liste seg rundt og hviske pga sovende baby, har jeg alltid bare ammet henne i søvn i senga vi samsover i, dag og kveld. Pysjen er på og siste kveldsamming skjer i 20tida, går inn og ammer mer/holder hånda til hun sovner igjen, alt ettersom.

Skrevet

De første ukene var det vi som måtte vente på at babyen var klar til å sove 😛

Da ble det fort midnatt før vi var i seng. 

Etterhvert sovnet han tidligere og tidligere, så vi stelte han og la han i sengen tidligere og tidligere helt til han fikk fast leggetid i 19 tiden rundt 4 mnd 

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte når vi merket at det virket som om de sovnet for kvelden før vi la oss (altså om de sovnet, og så lå og sov og sov i stuen og vi nærmest måtte vekke for å legge..). Det var rundt 4 mnd med begge. 

Med eldsten begynte vi med å legge rundt kl 21, og så tidligere og tidligere, til leggetid var kl 19. 

Med minsten gikk vi rett på kl 19 (han var bare klar for det). 

Utrolig digg når man får noen timer "barnefri" på kvelden igjen.. 

Anonymkode: b4a7e...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann var klar for eget soverom før han var klar for vettug leggetid, så det var en interessant periode hvor jeg føler alle gikk på streif i alle rom frem til han aksepterte senga si og da sov alene på rommet med en til to oppvåkninger/amminger frem til neste morgen. Var en lettelse når han begynte å sovne kl 19.30/20 hver kveld inne på rommet og oppi senga si, men det var en kamp for å komme dit for han ville jo helst ammes, sove en time på puppen og så smugles lydløst og magisk ned i senga for så å få fred. Praktisk 😆 Han var vel fem måneder når han slutta å sove godt sammen med oss (og 3.5 år når det gikk bra igjen 😑), 8 måneder når han ble klar for tidlig og fast leggetid (før det ble han lagt X antall timer etter siste dupp, for det var det som funka for ham), og ett år før han la seg uten videre kamp. 

Yngstemann er snart 8 måneder, og en helt annen type. Han vil helst sove i skjortelomma mi om han får lov, men sover godt i sin egen seng så lenge jeg er i rommet, men han må ja kommet godt ned i dypet om jeg skal gå ut. Vi har øvd MYE på å legge seg tidlig i sommer, for det trenger han åpenbart, noe som har ført til mange lange kvelder på mørke rom og mye svett og frustrert mamma som legger og legger og legger en liten fyr som våkner og våkner og våkner. Å komme hjem fra ferie har vært en befrielse, for nå er det grøt rett før kl 19, stell og inn på rommet for amming og soving. Han sovner et sted mellom halv åtte og halv ni, legges i senga når han har sovnet så tungt at han slipper puppen og har slappe armer, og så lister jeg meg ut. Da sover han som regel en tre timers tid før han oppdager at jeg har forsvunnet og det må skrives ulv ulv 😆❤️ Har som mål å begynne å jobbe med å sovne uten puppen i munnen, men det krever så mye innsats at jeg må kvinne meg opp litt 😬😬😂

Anonymkode: 164f2...d38

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fulgt denne sånn ca:

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/

Natta var kl 22 fra start, også reduserte vi det med en halvtime i uka fra 3-4 mnd ca. 
Vi samsov ikke, så vi la baby i sengen sin og satte på babycall med kamera hvis vi var oppe lenger.

Vi hat hatt en sovebaby som vi måtte vekke hver tredje time for mat (prematur), så det var aldri noe stress å ikke legge seg sammen, for baby våknet ikke noe særlig etter at det var natta.

Anonymkode: 78f71...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde rundt 4mnd å innføre en slags rutine slik at vi kunne få litt alenetid på kvelden, merket raskt at ungen ikke var klar for det enda og ville helst legge seg samtidig som oss i 22 tiden. Jeg delammet.

Ved 5mnd alder begynte ungen å vise tegn til trøtthet tidligere og tidligere på kvelden og siden den gang har ungen lagt seg kl 19.

Så vil nok anbefale å bare vente til ungen selv viser tegn til tretthet på kveldstid.

Anonymkode: 9afb1...8be

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde fra en dag til en annen rett før 4 mnd. Hun sov alltid kl 18.30/19, og plutselig en dag våknet hun ikke som hun pleide kl 20 og sov videre til 23 for litt mat og så videre. Før det var hun våken et par timer etter kl 20. Så vi gjorde ikke noe og det var ikke noe gradvis, det bare skjedde.

Anonymkode: b2828...b22

AnonymBruker
Skrevet

Etter sånn tre uker. Han (og vi) har stort sett sovet godt på natta siden.

Anonymkode: 71299...010

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Eldstemann var klar for eget soverom før han var klar for vettug leggetid, så det var en interessant periode hvor jeg føler alle gikk på streif i alle rom frem til han aksepterte senga si og da sov alene på rommet med en til to oppvåkninger/amminger frem til neste morgen. Var en lettelse når han begynte å sovne kl 19.30/20 hver kveld inne på rommet og oppi senga si, men det var en kamp for å komme dit for han ville jo helst ammes, sove en time på puppen og så smugles lydløst og magisk ned i senga for så å få fred. Praktisk 😆 Han var vel fem måneder når han slutta å sove godt sammen med oss (og 3.5 år når det gikk bra igjen 😑), 8 måneder når han ble klar for tidlig og fast leggetid (før det ble han lagt X antall timer etter siste dupp, for det var det som funka for ham), og ett år før han la seg uten videre kamp. 

Yngstemann er snart 8 måneder, og en helt annen type. Han vil helst sove i skjortelomma mi om han får lov, men sover godt i sin egen seng så lenge jeg er i rommet, men han må ja kommet godt ned i dypet om jeg skal gå ut. Vi har øvd MYE på å legge seg tidlig i sommer, for det trenger han åpenbart, noe som har ført til mange lange kvelder på mørke rom og mye svett og frustrert mamma som legger og legger og legger en liten fyr som våkner og våkner og våkner. Å komme hjem fra ferie har vært en befrielse, for nå er det grøt rett før kl 19, stell og inn på rommet for amming og soving. Han sovner et sted mellom halv åtte og halv ni, legges i senga når han har sovnet så tungt at han slipper puppen og har slappe armer, og så lister jeg meg ut. Da sover han som regel en tre timers tid før han oppdager at jeg har forsvunnet og det må skrives ulv ulv 😆❤️ Har som mål å begynne å jobbe med å sovne uten puppen i munnen, men det krever så mye innsats at jeg må kvinne meg opp litt 😬😬😂

Anonymkode: 164f2...d38

Dette uthevet høres ut som meg og min på 5 mnd nå. Sitter på soverommet med sovende baby i fanget 😴 Håper hun snart kan sove 3 timer alene for nå er det gjerne maks 30 min fra jeg går ut til hun våkner og skriker etter meg. 

Anonymkode: 21bf5...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...