lady90 Skrevet 4. august 2022 #1 Del Skrevet 4. august 2022 Sliter med mye muskel og skjelettsmerter i både rygg, nakke og skuldre. Siste året har det vært masse. Det kommer og går hele tida, men har det først satt seg sitter det gjerne i flere uker uten at jeg klarer å trene uten voltaren. Selv med voltaren er det kjempevondt og huggende smerter. Er drittlei. Har vært på utredning hos kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, manuellterapeut og revmatolog. Tatt mr og ct. De finner ingenting. Så nå gir jeg snart opp. Andre som har vært borti lignende? Er så slitsomt å ha så mye smerter hele tida for da kan jeg ikke trene en gang. En joggetur tar nesten livet av meg i 1 uke etterpå. Trening gir meg som regel enda verre plager, er verst i periodene jeg trener aktivt. Men det rare er at etter 4 ukers total avslapning i ferien kom det tilbake med et brak uten at jeg har trent. Altså ingen trening som trigget det nå. Nå er det kjempevondt igjen, sliter med å jobbe foran pc og gjøre vanlige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Del Skrevet 4. august 2022 Plages med mer eller mindre konstant smerte. Vet ikke hva det er. Muskler, nerver? Eneste jeg får som svar er det feiler deg ingenting, men du har vondt vi skjønner det 🤷♀️ Jeg bruker mye tigerbalsam, det hjelper litt. Anonymkode: a73df...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 4. august 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Plages med mer eller mindre konstant smerte. Vet ikke hva det er. Muskler, nerver? Eneste jeg får som svar er det feiler deg ingenting, men du har vondt vi skjønner det 🤷♀️ Jeg bruker mye tigerbalsam, det hjelper litt. Anonymkode: a73df...731 Bruker tigerbalsam selv men funker dårlig på sånn type huggende smerter som jeg har. Er vel ingen smertestillende man kan gå på permanent heller? Kan aldri tenke meg at det er bra, og ikke vil jeg det heller. Bestilte meg nettopp denne: https://dinholdning.no/collections/produkter/products/nakkekoye?variant=40012734431429 På facebook har den fått veldig bra tilbakemeldinger så krysser fingrene for at det hjelper på problemet. Skader iallefall ikke å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Del Skrevet 4. august 2022 Jeg sliter med det samme og fikser det mye selv. Andre mennesker kan egentlig ikke kjenne din kropp, det er du som kjenner den best. En kan gå på skole og lære om kroppen osv, ta utdannelse. Men ingen kan lære om hvordan akkurat din kropp fungerer og hva den trenger. Det er en stor sammenheng med alt egentlig. Det som fungerer på meg, er ikke sikkert fungerer på deg. Det beste man kan gjøre er å tenke at helsen er kun vårt egent ansvar, ingen andre bryr seg egentlig, ingen gidder å kjempe så veldig hardt for det og de vil heller ikke ha noe tid med å bli så kjent med akkurat DIN kropp. Folk har nåkk med sin egen helse og sitt egent liv, de vil tjene penger og kose seg på ferie. De driter i din helse. Dette er det første du må begynne å gjøre, se på det akkurat som det er. «HELSEN er DITT ansvar, INGEN bryr seg» Jeg har blitt godt kjent med min egen kropp og meg selv, og jeg kommer til å forsette å bli bedre kjent med kroppen min, for det er ett ekstremt stort system hele kroppen, og den forandrer seg hele tiden. Jeg har samme problem som deg med muskel/ skjelett smerter, jeg trykker og kjenner etter hvor smerten kommer fra og hva som skjer hvis jeg maserer på dette punktet eller dette punktet. Jeg finner da ut mye. Jeh har fått smerter fra skulder som stråler opp i nakken, hode og ned i armen. Jeg prøver å løsne opp i dette med å finne de mest ømme punktene. Jeg ser hva som skjer, og hvis det hjelper forsetter jeg. jeg trener hele kroppen slik at jeg får generelt bra aktivitet og blodsirkulasjon totalt i kroppen, jeg går iblant til massasje time, for å slappe av og for å få aktivitet i musklene, jeg puster og jeg gjør det som er bra for meg selv. Det er rett og slett å bli kjent med deg selv, ingen kan trylle frem en sixpax på magen din, eller fjerne nakkesmerter du har. Det er sannheten. Du kan bruke folk sine evner til å hjelpe deg, som en vektstang hjelper deg, men vektstangen kan ikke trene for deg. Start med å ta deg en øl og slapp av, og la ting være som det er, kjenn etter smertene og la det bare være, ikke døm det. jeg glemte å si at det viktigste først og fremst er å fjerne deg ifra det som stresser deg. Er du i forhold med en voldelig kvinne, fjern deg. Har du en jobb som du hater, slutt….. opphold deg alltid der du har det BRA. Gjør det som er bra for DEG, ingen andre bryr seg vettu… Anonymkode: ac22e...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 5. august 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sliter med det samme og fikser det mye selv. Andre mennesker kan egentlig ikke kjenne din kropp, det er du som kjenner den best. En kan gå på skole og lære om kroppen osv, ta utdannelse. Men ingen kan lære om hvordan akkurat din kropp fungerer og hva den trenger. Det er en stor sammenheng med alt egentlig. Det som fungerer på meg, er ikke sikkert fungerer på deg. Det beste man kan gjøre er å tenke at helsen er kun vårt egent ansvar, ingen andre bryr seg egentlig, ingen gidder å kjempe så veldig hardt for det og de vil heller ikke ha noe tid med å bli så kjent med akkurat DIN kropp. Folk har nåkk med sin egen helse og sitt egent liv, de vil tjene penger og kose seg på ferie. De driter i din helse. Dette er det første du må begynne å gjøre, se på det akkurat som det er. «HELSEN er DITT ansvar, INGEN bryr seg» Jeg har blitt godt kjent med min egen kropp og meg selv, og jeg kommer til å forsette å bli bedre kjent med kroppen min, for det er ett ekstremt stort system hele kroppen, og den forandrer seg hele tiden. Jeg har samme problem som deg med muskel/ skjelett smerter, jeg trykker og kjenner etter hvor smerten kommer fra og hva som skjer hvis jeg maserer på dette punktet eller dette punktet. Jeg finner da ut mye. Jeh har fått smerter fra skulder som stråler opp i nakken, hode og ned i armen. Jeg prøver å løsne opp i dette med å finne de mest ømme punktene. Jeg ser hva som skjer, og hvis det hjelper forsetter jeg. jeg trener hele kroppen slik at jeg får generelt bra aktivitet og blodsirkulasjon totalt i kroppen, jeg går iblant til massasje time, for å slappe av og for å få aktivitet i musklene, jeg puster og jeg gjør det som er bra for meg selv. Det er rett og slett å bli kjent med deg selv, ingen kan trylle frem en sixpax på magen din, eller fjerne nakkesmerter du har. Det er sannheten. Du kan bruke folk sine evner til å hjelpe deg, som en vektstang hjelper deg, men vektstangen kan ikke trene for deg. Start med å ta deg en øl og slapp av, og la ting være som det er, kjenn etter smertene og la det bare være, ikke døm det. jeg glemte å si at det viktigste først og fremst er å fjerne deg ifra det som stresser deg. Er du i forhold med en voldelig kvinne, fjern deg. Har du en jobb som du hater, slutt….. opphold deg alltid der du har det BRA. Gjør det som er bra for DEG, ingen andre bryr seg vettu… Anonymkode: ac22e...67a Joda, jeg er godt kjent med egen kropp og vet hvor problemene logger men hva hjelper det når ingenting fungerer og man går rundt med disse smertene hele tida uten å finne årsaken? Jo, da søker man hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Del Skrevet 5. august 2022 lady90 skrev (16 minutter siden): Joda, jeg er godt kjent med egen kropp og vet hvor problemene logger men hva hjelper det når ingenting fungerer og man går rundt med disse smertene hele tida uten å finne årsaken? Jo, da søker man hjelp. Men det er fortsatt du som kjenner kroppen best, jeg har enda ikke hørt at noen virkelig har hjulpet andre. Jeg hører at folk går til behandling osv, men jeg hører fortsatt at de har smerter igjen. Så går de behandling igjen og igjen. Folk kan være en viktig brikke til å hjelpe, men stort sett er det oss selv som vet kroppen vår best. Jeg vil anbefale Thai Massasje, jeg vurderer å bestille det nå. De masserer hardt og løsner opp i smerten. Anonymkode: ac22e...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Del Skrevet 5. august 2022 Vel, som en mann som er 50+ og har drevet på med tidvis alt for tung styrketrening siden midten av tenårene er diffuse smerter i muskulatur, ledd og leddbånd normalen. Det fine er at en kjenner bare stedet det gjør mest vondt :). Poenget mitt er at alder er en faktor, sammen med treningsgrunnlag selvfølgelig. Tenker at hvis en har levd et aktivt liv, er det alltid ett eller annet som skurrer med kroppen fra 40 og oppover. Anonymkode: 4ccda...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #8 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vel, som en mann som er 50+ og har drevet på med tidvis alt for tung styrketrening siden midten av tenårene er diffuse smerter i muskulatur, ledd og leddbånd normalen. Det fine er at en kjenner bare stedet det gjør mest vondt :). Poenget mitt er at alder er en faktor, sammen med treningsgrunnlag selvfølgelig. Tenker at hvis en har levd et aktivt liv, er det alltid ett eller annet som skurrer med kroppen fra 40 og oppover. Anonymkode: 4ccda...bd6 Så da er det beste å holde sofaen og unngå fysisk aktivitet, da slipper man smerter med alderen 👍 Anonymkode: ac22e...67a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #9 Del Skrevet 5. august 2022 Muskel- og skjelettplager er utfordrende. Jeg snakker av erfaring. Den seneste tiden er mine plager blitt mindre. Hva har jeg gjort? Jo, kvittet meg med det som ikke gjorde meg godt (i mitt tilfelle en stressende og utilfredsstillende jobb jeg mistrivdes i). Jeg har begynt å ta mer hensyn til meg selv. Trener ikke veldig hardt, går turer og hviler mye. Gjør ting som gjør meg godt og gir påfyll. Gjør gode ting for andre. Fokuserer på det som er godt i livet og som jeg er takknemlig for. Har gått til en psykomotorisk fysioterapeut, tror dette var hjelpen som til slutt virkelig hjalp. Det er ikke tull at ting som tynger og er vanskelig og stressende setter seg i kroppen. Hode og kropp er så tett knyttet til hverandre, men vi mennesker glemmer ofte dette og kjører på videre. Det virker som du ble bedre i ferien, men så smalt det når du satte deg ved pc-en igjen. Hva sier dette deg? Jeg bryr meg om deg, så det er ikke riktig at ingen bryr seg. Begynn nå å sørge for å redusere på stresset du har. Forhåpentlig vil du også merke bedring. Anonymkode: 97d9a...9e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #10 Del Skrevet 5. august 2022 lady90 skrev (På 4.8.2022 den 20.37): Sliter med mye muskel og skjelettsmerter i både rygg, nakke og skuldre. Siste året har det vært masse. Det kommer og går hele tida, men har det først satt seg sitter det gjerne i flere uker uten at jeg klarer å trene uten voltaren. Selv med voltaren er det kjempevondt og huggende smerter. Er drittlei. Har vært på utredning hos kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, manuellterapeut og revmatolog. Tatt mr og ct. De finner ingenting. Så nå gir jeg snart opp. Andre som har vært borti lignende? Er så slitsomt å ha så mye smerter hele tida for da kan jeg ikke trene en gang. En joggetur tar nesten livet av meg i 1 uke etterpå. Trening gir meg som regel enda verre plager, er verst i periodene jeg trener aktivt. Men det rare er at etter 4 ukers total avslapning i ferien kom det tilbake med et brak uten at jeg har trent. Altså ingen trening som trigget det nå. Nå er det kjempevondt igjen, sliter med å jobbe foran pc og gjøre vanlige ting. Har du tatt tak i kostholdet dit? Kan ha stor påvirkning. Anonymkode: 4d077...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #11 Del Skrevet 5. august 2022 Høres omtrent ut som meg 😞 Blir dårligere av å trene men hvis jeg lar vær å trene noen uker så blir det værre likevel. Muskler og sener strammer seg i ukesvis etter trening. Får kramper når jeg jogger. Føler at å holde holde smerter på et levelig nivå er utrolig tidkrevende… må avspenne, trene kjemperolig, tøye og spise kun mat jeg tåler. Hele dagen går med til dette! Noen som har klart å bli smertefrie? Anonymkode: a2de1...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 5. august 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det virker som du ble bedre i ferien, men så smalt det når du satte deg ved pc-en igjen. Hva sier dette deg? Altså smertene kom tilbake siste ferieuka, 1 uke før jobbstart, de har bare vart 1 ukes tid nå. De oppsto på nytt da jeg var på det mest avslappede, og tok seg veldig opp etter en joggetur, har siden sittet i (1 uke nå). Har kun tatt det med ro denne uka men smertene har blitt verre. Masserer med nakkemassasjeapparat, går turer og beveger meg lett osv. Blir ikke noe bedre. Da er det vel tilbake igjen på voltaren imorgen tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 5. august 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 5. august 2022 Noen som har erfaring med yoga? Fysioterapeuten min sier at jeg ikke bør drive med stretching, men jeg er veldig stiv i kroppen og føler at yoga kanskje kunne hjulpet? Vurderer privattimer i yoga hvor de kan tilpasse etter min kropp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 5. august 2022 #14 Del Skrevet 5. august 2022 Yoga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #15 Del Skrevet 5. august 2022 Det kan ikke være fibromyalgi da, ts? ❤️ Anonymkode: 31402...7b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #16 Del Skrevet 5. august 2022 Tren jevnt men ikke hardt, kutt ut mest mulig sukker og hvete, spis mest mulig ren mat. Jeg fikk sarotex hos legen, han sier der er en medisin som ofte blir brukt som smertelindring til noen typer smerter. Syns det hjelper endel. Påvirker været smertene dine? Anonymkode: b8cd0...a1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 5. august 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kan ikke være fibromyalgi da, ts? ❤️ Anonymkode: 31402...7b5 Nei det sier fysio at det ikke er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 6. august 2022 #18 Del Skrevet 6. august 2022 Unngå hard aktivitet da overbelastede muskler kan bli andspente og vonde, men unngå også å være passiv fordi det vil definitivt gi mer smerter og bevegelsesinnskrenking på sikt. Passe mengde aktivitet smører leddene og skal virke forebyggende mot smerter. Vurder å endre form av fysisk aktivitet. For eksempel om løping gjør vondt, svøm heller, hvis dette gjør mindre vondt. Hvis du elsker å løpe, løp på mykt underlag, med gode sko og helst i motbakke da dette er mye mer skånsomt enn å løpe rett frem og på asfalt f.eks. Å gå er fint og skånsomt, og et tilpasset styrketreningsprogram hvor du bygger styrke rolig og gradvis kan hjelpe. Flerleddsøvelser, med god teknikk er viktig å ha fokus på. Ellers kan du jo bli vond av å gå rundt anspent, så forslaget over om psykomotorisk fysio kan jeg støtte. Husk å tenk ergonomi i hverdagen, "den neste sittestillingen er den beste", dvs variasjon, variasjon, variasjon. Kroppene våre er ikke laget for en stilling over lengre tid, den er laget for bevegelse. Yoga kan være gull, men ikke press deg over smertegrenser. Vet du om du har en form for revmatisk lidelse? I så fall blir leddvernsprinsipper viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 6. august 2022 #19 Del Skrevet 6. august 2022 Ryddet for helseskadelige råd og ulovlige preparater i Norge. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Del Skrevet 6. august 2022 lady90 skrev (På 4.8.2022 den 20.37): Sliter med mye muskel og skjelettsmerter i både rygg, nakke og skuldre. Siste året har det vært masse. Det kommer og går hele tida, men har det først satt seg sitter det gjerne i flere uker uten at jeg klarer å trene uten voltaren. Selv med voltaren er det kjempevondt og huggende smerter. Er drittlei. Har vært på utredning hos kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, manuellterapeut og revmatolog. Tatt mr og ct. De finner ingenting. Så nå gir jeg snart opp. Andre som har vært borti lignende? Er så slitsomt å ha så mye smerter hele tida for da kan jeg ikke trene en gang. En joggetur tar nesten livet av meg i 1 uke etterpå. Trening gir meg som regel enda verre plager, er verst i periodene jeg trener aktivt. Men det rare er at etter 4 ukers total avslapning i ferien kom det tilbake med et brak uten at jeg har trent. Altså ingen trening som trigget det nå. Nå er det kjempevondt igjen, sliter med å jobbe foran pc og gjøre vanlige ting. Hvis alt er stramt og vondt må du løse opp og puste. Jeg ville sagt du burde ta et nybegynnerkurs i astanga yoga. Sekundært ville jeg sagt du burde ta muskelmassasje evt thaimassasje. Løse opp hele kroppen. Når man går med sterke smerter over til begynner man etterhvert automatisk å distansere seg fra kroppen. Ikke fei forslaget om profesjonell ashtanga yoga bort, du trenger en ny tilnærming for å låse opp mønstrene du har havnet i. Anonymkode: 6945d...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå