AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 hei har et spørsmål angående barnetillegg :) far er uføretrygda og mor er på tur og bli det. de har ungen 50/50 og delt bosted men mor har adressen hos seg. det vil si at mor mottar barnebidrag og barnetrygd. far får barnetillegg på uføren sin. men jeg har fått høre at siden ungen har adresse hos mor så vil hun motta barnetillegget når hu blir ufør og da mister far det. da får altså mor både bidrag, barnetrygd og barnetillegg og far får ingenting, enda de har ungen like mye. det høres merkelig ut noen tanker? Anonymkode: 3ebd4...30f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Barnetrygden får nå begge to (halve hver). Men det må søkes om av den som ikke har adresse hos seg. Det skjer ikke automatisk. Hvorfor betaler far bidrag? Tjener han mer enn mor? (Det med barnetillegg vet jeg ikke) Anonymkode: fae9e...5b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Det er mødre-vernet som rår i Norge… Mor skal ha mest uansett, og far skal flås fordi han har «forlatt» mor og barn… F.eks Ved beregning av bidrag ved 50/50 så teller utgift til barnepass som fratrekk i inntekt hos bidragsmottaker (oftest mor), men det er ikke fradrag hos bidragspliktig (oftest far). Dette til tross for at ved 50/50 skal utgifter til bl.a. barnepass dekkes med 50% av hver foreldre. Anonymkode: cc18b...ea0
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mødre-vernet som rår i Norge… Mor skal ha mest uansett, og far skal flås fordi han har «forlatt» mor og barn… F.eks Ved beregning av bidrag ved 50/50 så teller utgift til barnepass som fratrekk i inntekt hos bidragsmottaker (oftest mor), men det er ikke fradrag hos bidragspliktig (oftest far). Dette til tross for at ved 50/50 skal utgifter til bl.a. barnepass dekkes med 50% av hver foreldre. Anonymkode: cc18b...ea0 Det stemmer ikke. For noen år siden hadde jeg barna 60%, far 40% (pga fars turnusjobb kunne han ikke ha barna mer). Far hadde behov for SFO plass, det hadde ikke jeg, dermed betalte far SFO og han fikk fradrag for dette ved utregningen av bidrag via nav. i HI sitt tilfelle; der høres ikke riktig ut at far skal betale bidrag Anonymkode: 422c4...64e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det stemmer ikke. For noen år siden hadde jeg barna 60%, far 40% (pga fars turnusjobb kunne han ikke ha barna mer). Far hadde behov for SFO plass, det hadde ikke jeg, dermed betalte far SFO og han fikk fradrag for dette ved utregningen av bidrag via nav. i HI sitt tilfelle; der høres ikke riktig ut at far skal betale bidrag Anonymkode: 422c4...64e Her var det snakk om 50/50 deling. Altså begge betalte barnehage/SFO regning. Da var det kun bidragsmottaker som fikk fratrekk for dette i beregningsgrunnlag. 🙉 Anonymkode: cc18b...ea0
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Barnetilegget er uansett behovsprøvd. Så hvis far siden han er 50%ufør ,så antar jeg han totalt tjener mer enn grensa for å få noe. Vet ikke helt hvordan det slår ut da hos mor om hun har krav på men har barnet i 50% ordning. Men generelt kommer vel tillegg på den som har hovedansvaret for barnet på papiret. Feks jeg er ufør, min mann ble det nylig, men jeg får tillegg og ikke han. Men mener menn med nedsatt inntekts evne kan søke om penger. Anonymkode: e0f15...aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå