Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Vanlige svangerskapsplager gir ikke rett til sykepenger, men komplikasjoner og symptomer utover vanlige svangerskapsplager kan gi rett til sykmelding. Vurdere om folketrygdens sykdomsvilkår er oppfylt» leste jeg 

Hva gir rett til sykepenger? Leser mange er blitt sykemeldt for kvalme og oppkast, hodepine o.l men får dere sykepenger da? Jeg er så kvalm at jeg nett så vidt får i meg mat, må ligge hele dagen, klarer ikke enkle ting som å rydde hjemme og må sitte på stol å lage mat da jeg ikke klarer stå uten å kaste opp. Sår i halsen av å spy. Gir dette rett på sykepenger eller går det under «vanlige plager»? Jobber i helsevesen og er ganske avhengig av å være tilstede hos pasientene, spesielt når det oppstår krisesituasjoner 

Anonymkode: 987c0...0a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tar du med legen din.

Anonymkode: 74936...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tar du med legen din.

Det skal jeg selvfølgelig men har rett til å spørre her også. Kom heller med ordentlige svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal jeg selvfølgelig men har rett til å spørre her også. Kom heller med ordentlige svar 

Det er et ordentlig svar.

Legen vurderer din helsetilstand.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et ordentlig svar.

Legen vurderer din helsetilstand.

Gud. 

AnonymBruker
Skrevet

Gud. 

Hvis du jobber i helsevesenet forstår du vel selv at dette er noe du må legge frem for legen din?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at det er høyere krav for sykemelding som gravid enn som ikke gravid (selv om det virker sånn på noen). Du får sykemelding basert på arbeidsevnen din, selv om plagene som gir nedsatt arbeidsevne skyldes svangerskap.

Jeg fikk gradert sykemelding med diagnose "kvalme" på sykemelding. Fikk senere i svangerskapet en ny pga utslitthet/trøtthet og bekkenet men husker ikke hva som sto på diagnose da. 

Snakk med legen din. Det finnes og medisiner:) Arbeidsgiver har og plikt å tilrettelegge så snakk med dem om det.

Anonymkode: 2fdba...843

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som det kan være fornuftig med en sykemelding, men kan også tenkes at du kan få god effekt av kvalmestillende? 

Jeg har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet, men dette pga psykisk ubalanse og stress som følge av tidligere psykiske plager som blusset opp med gravidhormonene.

Anonymkode: 6c20f...a36

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva som defineres som vanlige plager og ikke, og heller lagt vekt på om du føler deg i stand til å jobbe når dette står på og hvilken effekt det eventuelt kan ha på pasientene, og ikke minst deg selv. 

Jeg har selv dårlig erfaring med å pushe meg selv i graviditet istedenfor å be om en sykemelding når det var som versting min første graviditet. Nå i mitt 2. svangerskap hadde jeg behov for en gradert sykemelding i slutten av 1. trimester som varte i 3 uker. Nå jobber jeg 100% igjen og føler meg kjempebra. 

min erfaring er å lytte til kroppen, og snakk med legen din. Graviditet er ingen sykdom, men du kan føle deg syk og bli dårlig av å være gravid. 

Lykke til! Håper formen kommer seg raskt<3 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk sånn her: om du hadde spydd og spydd og ikke vært i stand til å gjøre jobben din, men ikke vært gravid, hadde du hatt rett på sykepenger da? Jepp, så det har du selvsagt rett til som gravid også.

Anonymkode: 5ff58...a44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 🥰 Jeg skal til lege på mandag, har allerede fått kvalmestillende (2 forskjellige) men er helt utslått likevel. Tar meg en bit av mat, kaster opp, spiser da jeg føler meg bra rett etterpå, og blir kvalm igjen ca 30 min etter dette igjen. Har gått ned ca 2 kg på 2 uker, og føler kvalmen er blitt mye værre denne uken (er i uke 9). Før dette kunne jeg kaste opp å føle meg bedre resten av dagen, men nå kjennes det ut som jeg har omgangssyke fra jeg står opp til jeg legger meg. Ligger på sofaen hele dagen og sliter med å komme meg på butikken eller gjøre husarbeid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar 🥰 Jeg skal til lege på mandag, har allerede fått kvalmestillende (2 forskjellige) men er helt utslått likevel. Tar meg en bit av mat, kaster opp, spiser da jeg føler meg bra rett etterpå, og blir kvalm igjen ca 30 min etter dette igjen. Har gått ned ca 2 kg på 2 uker, og føler kvalmen er blitt mye værre denne uken (er i uke 9). Før dette kunne jeg kaste opp å føle meg bedre resten av dagen, men nå kjennes det ut som jeg har omgangssyke fra jeg står opp til jeg legger meg. Ligger på sofaen hele dagen og sliter med å komme meg på butikken eller gjøre husarbeid 

Du har selvsagt ikke noe på jobb å gjøre i den tilstanden! Regner med legen er fornuftig og forstår, men har selv vært borti en lege som kjørte beinhardt på at "graviditet er ikke en sykdom!!" (🙄), så om du skulle være så uheldig, så må du stå på ditt. Det er så viktig å ta vare på kroppen sin når man er gravid, tenk for en jobb den gjør! Håper du får det bedre snart! 🥰

Anonymkode: 5ff58...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...